با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت؛

افتتاح چهار طرح بزرگ توسعه منابع آب و خاک در آذربایجان غربی

چهار طرح بزرگ توسعه منابع آب و خاک آذربایجان‌ غربی به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور، وزیر نیرو و جمعی از مسوولان ملی و استانی افتتاح شد.
کد خبر: ۳۴۷۲۵۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸ - 21May 2019

افتتاح ۴ طرح بزرگ توسعه منابع آب و خاک در آذربایجان غربیبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، طرح توسعه بهره‌برداری از رودخانه ارس در محدوده آذربایجان غربی (کرم‎آباد)، طرح سد سیلوه، شبکه‌های آبیاری و زه‎کشی و همچنین طرح سد و نیروگاه سردشت و طرح غازان از جمله پروژه‌هایی است که امروز توسط رئیس جمهور و جمعی از وزرا، مسئولان ملی و استانی افتتاح شد.

سد مخزنی کرم‌آباد، شامل یک سد خارج از بستر است که با حدود ۲۱ کیلومتر خط انتقال و سه ایستگاه پمپاژ، به میزان ۱۹ هزار و ۲۵۰ هکتار از شبکه‌های آبیاری مدرن را آبیاری خواهد کرد که در این مرحله هشت هزار و ۴۰۰ هکتار از این اراضی آماده بهره‌برداری است.

ساختمان سد و نیروگاه سردشت نیز شامل یک سد خاکی با هسته رسی است که سالانه علاوه بر استحصال ۴۲۱ گیگاوات ساعت انرژی پاک برق‌آبی، آب شرب شهرهای سردشت و ربط را نیز تأمین خواهد کرد.

ساختمان سد و شبکه آبیاری و زهکشی سیلوه هم با هدف تأمین آب مورد نیاز برای ۱۲ هزار و ۹۶۰ هکتار از اراضی اطراف شهرستان پیرانشهر و مسیر کانال جَلدیان احداث شده است که در حال حاضر چهار هزار هکتار شبکه آبیاری درجه یک و دو به بهره‌برداری خواهد رسید.

ساختمان سد و شبکه آبیاری و زهکشی غازان نیز شامل سد انحرافی بویلاپوش با قابلیت تنظیم ۵۱ میلیون مترمکعب آب نابهنگام رودخانه قطور چای و تأمین و توسعه آب بهنگام برای ۶۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی احداث شده که در این مرحله سه هزار و ۳۰۰ هکتار از آب آن بهره‌مند خواهند شد.

در این مرحله ۱۶ هزار هکتار از اراضی منطقه به زیر کشت می‌رود و در صورت تکمیل این طرح‌ها، ۴۶ هزار و ۵۰۰ هکتار شبکه آبیاری مدرن در این مناطق ایجاد و از محل تولید نیروی برق‌آبی، سرجمع ۴۵۰ گیگاوات ساعت در سال انرژی برق تولید خواهد شد.

تاکنون در این پروژه‌ها ۳۶ هزار میلیارد ریال هزینه شده و در این مرحله بخش‌هایی از این طرح‌ها با هزینه کرد ۲۲ هزار میلیارد ریال افتتاح یا آبگیری می‌شوند که با کمک این پروژه‌ها، آب شرب برای بیش از ۴۰۰ هزار نفر تأمین شده و ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول به‌کار می‌شوند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها