یادداشت/ علیرضا آخوندی

مقاومت، شالوده قدرت انقلاب اسلامی در مواجهه با دشمن

بررسی و تدقیق در چگونگی مواجهه انقلاب اسلامی ایران با دشمنان و توطئه‌هایشان، چیزی جز استحکام اراده و مقاومت انقلابیون را نشان نمی‌دهد.
کد خبر: ۳۴۷۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۷ - 29May 2019

مقاومت، شالوده قدرت انقلاب اسلامی در مواجهه با دشمنبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، اراده و عزم راسخ صدام رئیس جمهور وقت عراق، مبنی بر راه‌اندازی جنگی تمام‌عیار علیه جمهوری اسلامی که با هدف براندازی نظام و انقلاب اسلامی نوپای کشورمان طراحی شده بود، قطعا با حمایت‌های کشورهایی روبه‌رو بود که از استقلال و عزت ملت ایران که به واسطه پیروزی انقلاب اسلامی به ارمغان آمده بود، کینه‌های عمیقی داشتند.

اینکه صدام ضمن حاضر شدن در مقابل دوربین‌های تلویزیونی، خبر دهد که ظرف مدت هفت روز آینده با رسانه‌ها در تهران گفت‌وگو می‌کند، نشانگر جراتی بود که غربی‌ها به او داده بودند؛ حمایت‌های همه‌جانبه بلوک غرب و شرق از رژیم بعث عراق تا حدی گسترده بود که حتی صدام بدون اذن آن‌ها به نیروهای تحت فرمانش در چگونه رویارو شدن با کشورمان دستور نمی‌داد.

قطعا اگر در طول هشت سال دفاع مقدس، حمایت‌های مالی و تسلیحاتی دشمنانِ تراز اول نظام و انقلاب اسلامی کشورمان و در راس تمام آن‌ها کمک‌های آمریکایی‌ها به صدام نبود، بدون شک، با توجه به مقاومت، ایستادگی، غیرت و مجاهدت‌های رزمندگان تحت فرماندهی حضرت امام خمینی (ره)، شکست رژیم بعث عراق در همان آغاز جنگ، کاری چندان سخت و طاقت‌فرسا نبود.

در میان کشورهایی که صدام را در تحقق خیال خامش مبنی بر تضعیف توان و شکست نظام و انقلاب اسلامی یاری می‌کردند، نقش آمریکایی‌ها گسترده‌تر بود؛ چراکه آن‌ها به واسطه پیروزی انقلاب اسلامی، متحمل خسارت‌ها و شکست‌های عظیمی از جمله کوتاه شدن دستشان از ذخایر و منابع ملی کشورمان شده بودند، به همین دلیل آن‌ها تحقق رویای شیرین اما سراسر باطل بازگشت به دوران چپاول ثروت‌های خدادادی وطن ما را در حمایت‌های همه‌جانبه از صدام در رویارویی با ایران می‌دیدند.

با شلیک اولین توپ از سوی رژیم بعث عراق و آغاز جنگ تحمیلی، علاوه بر کمک یک میلیارد دلاری آمریکا در آن زمان به صدام، هواپیماهای آواکس این کشور نیز در اختیار رژیم بعث عراق قرار گرفت؛ فرانسه نیز از قافله حامیان صدام جا نماند و با توجه به اینکه همواره در جوامع بین‌المللی مدعی حفظ حقوق بشر بوده، دستش به خون رزمندگان و مردم کشور ما آغشته شد؛ چراکه موشک‌های لیزری که از جدیدترین دستاوردهای نظامی این کشور بود در اختیار صدام قرار گرفت که علاوه بر این، کمک ۴.۷ میلیارد دلاری کاخ الیزه به صدام نقش مهمی در به خاک و خون کشاندن شهرهای ما داشت.

نظامیان رژیم بعث عراق در خاک انگلیس و تحت آموزش فرماندهان زبده و کارکشته این کشور دوره می‌دیدند و در حقیقت دولتمردان انگلیسی در طول جنگ تحمیلی برای تحقق اهداف ضداسلامی و ضدایرانی‌شان از هیچ تلاشی برای ارتقای قدرت رژیم بعث عراق در مقابله با ایران کوتاهی نکردند تا جایی که تانک‌های چیفتن بریتانیا هم در خدمت نظامیان بعث عراق قرار گرفت.

از سوی دیگر کینه‌ورزی‌های آل سعود هم سبب شد تا آن‌ها فرصت را غنیمت شمرده و در این نبرد نابرابر همچون غربی‌ها، پشتوانه‌ای محکم برای صدام باشند. «ملک فهد» پادشاه وقت سعودی در این رابطه اقرار کرده بود که ارزش کل اعتبارات، وام‌های بی‌بهره و سایر کمک‌هایی که به شکل محموله‌های نفتی یا تجهیزات در اختیار عراق قرار داده است بیش از 27.5 میلیارد دلار می‌شد.

هواپیماهای آواکس، هواپیماهای اف-15 پیشرفته برای حمل بمب، تانکرهای هوابرد برای سوخت‌رسانی به هواپیمای جنگی، موشک‌های هوا به هوا و تانکرهای سوخت بزرگ‌تر برای گسترش سطح پرواز هواپیماهای اف-15، بخشی از تجهیزات نظامی بود که آمریکا برای جنگ عراق علیه ایران در اختیار آل‌سعود قرار داد. علاوه‌بر این عربستان پایگاه‌ها و ظرفیت‌های نظامی خود را هم در اختیار ارتش عراق قرار داد تا جایی که برخی از عملیات‌های هوایی خلبانان عراقی از خاک عربستان صورت می‌گرفت و پشتیبانی می‌شد. علاوه‌ بر کشورهای فوق، حامیان دیگری نظیر شوروی، آلمان،‌ ایتالیا، بلژیک، کویت، اردن، امارات، سودان، الجزایر، لیبی و... در پشتیبانی از صدام نقش‌ ایفا می‌کردند.

با وصف اندک کمک‌های بدخواهان ایران از رژیم بعث عراق برای نابودی نظام و انقلاب اسلامی‌مان، و با توجه به همت و اراده قاطعانه بلوک غرب و شرق برای تحقق این هدف، چه چیز سبب شد تا رزمندگان ما در حالی‌که مدت زمان زیادی از چشیدن طعم شیرین و گوارای پیروزی انقلاب اسلامی نمی گذشت با کمترین امکانات و فارغ از کمک و حمایت‌های دیگر کشورها صرفا با بهره‌گیری از توانایی‌های داخلی بتواند، نه‌تنها پیروز این جنگ نابرابر شود، بلکه یکه و تنها غرب و شرق را به زانو درآورده و از کرده خود پشیمان کند.

مقاومت، ایستادگی و باور قلبی به پیروزی و شکست دشمن، مهم‌ترین علت پیروزی و در عین حال احساس مشترک تمام رزمندگان بود. دفاع از تمامیت ارزی بدون اینکه حتی یک وجب از خاک کشورمان به تصرف دشمن درآید، کمتر از معجزه نیست، معجزه‌ای که با مقاومت مردم، مسوولان و رزمندگان رنگ خدا گرفت.

شاید آن هنگام که در اتاق فکر غرب برنامه حمله به ایران طراحی و دستور به صدام داده می‌شد، موافقان این سناریو هرگز گمان نمی‌کردند که بازنده این نبرد خودشان باشند؛ چراکه آن‌ها نسبت به صفات بارز ایرانیان از جمله مقاومت، مردانگی، ایستادگی، عرق ملی و غیرت در مسیر دفاع از وطن بیگانه بودند و تنها درسی که غربی‌ها آموخته بودند زورگویی و تجاوز به خاک دیگران بود.

پیروزی ما در دوران هشت سال دفاع مقدس در گرو  در اختیار داشتن مدرن‌ترین تجهیزات جنگی نبود، چراکه اگر این‌ها عامل اصلی پیروزی در نبرد بود، بدون شک بُرد با رژیم بعث بود که زیر پرچم غرب و شرق از تمام امکانات لازم بهره‌مند شد.

عملکرد رزمندگان و شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس نشان داد ‌‌‌که پادزهر خنثی‌سازی تمام توطئه‌های دشمنان و شکست آن‌ها چیزی جز مقاومت نیست. دوران دفاع مقدس با شکست دشمنان و بدخواهان نظام و انقلاب اسلامی ما خاتمه یافت اما باید بپذیریم که دشمنی دشمنان با ملت و کشور ما تا مادامی که نظام و انقلاب اسلامی پابرجاست، ادامه دارد؛ لذا جنگ اقتصادی که آمریکایی‌ها در این چند سال اخیر با شدت بیشتری علیه ما به راه انداخته‌اند و برای پیروزی در این جنگ شبانه روز با تمام قوا مشغول به کارند، مصداق بارز کینه‌ها و خصومت‌های آن‌هاست.

با توجه به اینکه ما نمی‌توانیم آثار مخرب ناشی از اعمال تحریم‌های آمریکابر وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور و ملت را انکار کنیم، اما قادر به کم کردن و حتی از بین بردن توطئه‌های آن‌ها هستیم؛ چراکه یقین باید داشت که جنگ اقتصادی امروز غربی‌ها خطرناکتر از جنگ نظامی دیروز آنها با ملت و کشور ما نیست.

مردم ایران ‌که با آرمان‌های شهدا و امام شهدا عهد و پیمان ناگسستنی بسته‌اند، مقاومت را یکی از رموز مهم تحقق ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی می‌دانند و امروز و در مقابل جنگ اقتصادی آمریکایی‌ها، همچون دوران جنگ تحمیلی، مقاومت و ایستادگی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. لذا اگر مسوولان ما سبک مدیریتی و سبک زندگی فرماندهان، رزمندگان و شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس را الگوی رفتاری خود قرار دهند، بی‌شک شکست آمریکا نیز کار سخت و طاقت‌فرسایی نخواهد بود.

مقاومت به قدری حائز اهمیت و در شکست اقدامات ضدایرانی دشمنان، تاثیرگذار است که مقام معظم رهبری بارها و به خصوص در دیدار اخیر کارگزاران نظام به این امر مهم اشاره کردند. ایشان در این دیدار با تأکید بر اینکه حل مسائل و مشکلات اقتصادی باید به‌طور جدی در دستور کار مسئولان قرار گیرد، فرمودند: «در زمینه مسائل اقتصادی موانع وجود دارد ولی هیچ بن بستی وجود ندارد. مسائل و مشکلات اقتصادی باعث شده است که دشمنان ما و در رأس آن آمریکا به زعم خود تصور کنند، با تحریم‌های بی‌سابقه می‌توانند به ایران ضربه بزنند در حالی که فلز جمهوری اسلامی به همت مردم و مسئولان مستحکم است».

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان به موضوع تلاش‌ها و اقدامات ضد ایرانیآمریکا پرداختند و خاطرنشان کردند: «در مواجهه با دشمن دو راه بیشتر وجود ندارد، یا عقب‌نشینی ما و پیشروی متقابل آنها و یا مقاومت و ایستادگی که تجربه ما در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد هر جا در مقابل دشمن مقاومت کردیم، جواب گرفتیم».

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها