گزارش دفاع‌پرس/

ارتقای عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا با تشکیل نیروی چهارم ارتش

طی احکامی که روز گذشته از سوی فرمانده معظم کل قوا ارائه و همچنین تغییراتی که در حوزه ساختاری سیستم دفاعی کشور ایجاد شد؛ با تشکیل نیروی چهارم ارتش، قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) به لحاظ عملیاتی نسبت به گذشته ارتقا یافت.
کد خبر: ۳۴۸۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹ - 29May 2019

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، فرمانده معظم کل قوا روز گذشته طی احکامی جداگانه امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» را با حفظ سمت به عنوان فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) و امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد را به عنوان فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش منصوب کرد.

در بخشی از حکم فرمانده جدید قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) آمده است: «نظر به تفکیک امور پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص)، جنابعالی را با حفظ سمت فرماندهی کل آجا به فرماندهی این قرارگاه منصوب می‌کنم.

بهره‌برداری از تمام قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نیروهای مسلح و کشور در این امر خطیر و دفاع نفوذناپذیر از آسمان کشور و تقویت شبکه یکپارچه، کامل، قوی و به‌روز فرماندهی و کنترل پدافند هوایی، مورد انتظار است.»

پس از گذشت حدود 11 سال از تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا و مستقل شدن سیستم دفاع هوایی کشور از نیروی هوایی ارتش، امروز با انتخاب فرمانده کل ارتش بعنوان فرمانده این قرارگاه از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، با تحول ساختاری دیگری در حوزه پدافند هوایی آن هم در سطح کلان مواجه هستیم، که دراین رابطه می‌توان گفت با سپردن فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی به فرمانده کل ارتش، ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه پدافند هوایی به عنوان اولویت اول نیروهای مسلح، بر هم افزایی، هماهنگی و ارتقای توان پدافندی کشور بویژه نیروی پدافند هوایی ارتش و بخش  پدافندی نیروی هوافضای سپاه پاسداران تاکید شده است.

ارتقای عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا با تشکیل نیروی چهارم ارتش

پدافند هوایی به عنوان چشمان همیشه بیدار نیروهای مسلح، تنها یگانی است که ماموریت هایش در دوران صلح و نبرد چندان تفاوتی نداشته و در زمان نبرد فقط بر عمق و گستردگی آن افزوده می‌شود؛ لذا با توجه به حوزه ماموریتی گسترده زمین و آسمان پهناور و دریا مسئولیت حفظ و حراست از مراکز اقتصادی، تاسیسات صنعتی، پالایشگاه‌ها و تأمین امنیت نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در سواحل و بنادر کشور را بر عهده دارد و از این رو با طیف وسیعی از تهدیدات مواجه است که باید برای هر کدام پوشش هوایی مناسبی را در نظر داشته و سناریویی را طراحی کرده باشد.

امروز قرارگاه پدافند هوایی با توجه به پیشرفت تکنولوژی در حوزه جنگ الکترونیک، باید به دنبال ایجاد بسترهای امن ارتباطی، ایجاد لایه های دفاعی متنوع در ارتفاعات مختلف و بردهای متناسب، ایجاد شبکه فرماندهی و کنترل، ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی منسجم متشکل از سامانه های موشکی، راداری، شنودی، ارتش و سپاه و ایجاد تنوع موشکی برای مقابله با انواع ریزپرنده ها و سامانه های پهپادی و مقابله با جنگنده های متخاصم باشد؛ که این مهم با خوداتکایی و بهره گیری از ظرفیت های داخلی میسر است.

خود اتکایی در پدافند از مهترین مسائلی است که قرارگاه پدافند هوایی از بدو تشکیل تاکنون همواره مورد توجه قرار داده است؛ از این رو کشورمان ساخت و بکارگیری سامانه های بومی با کمک گرفتن از صنایع داخلی و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور را در سطح قابل توجهی ایجاد کرد. این تجهیزات کاربرد بهتری نسبت سامانه های خارجی دارد؛ چراکه دشمن از برد شنودی، دیتا و فرکانس راداری و برد موشکی و... آن مطلع نیست و به این علت سلاح و سامانه ساخت کشور بسیار کارآمدتر از سلاح و سامانه ای است که دشمن به ما می دهد و از مختصات آن آگاهی کامل دارد و یا از طریق کشور سازنده می تواند به اطلاعات آن دست پیدا کند.

ارتقای عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا با تشکیل نیروی چهارم ارتش

امروز قرارگاه پدافند هوایی با پشت سر گذاشتن دوره های مختلف بومی سازی توانسته است به سامانه فرماندهی و کنترل متشکل از یک شبکه کاملا هوشمند دست یابد و قادر است از طریق دریافت، کنترل، رهگیری، شناسایی تا مرحله تشخیص سلاح و انهدام را به طور هوشمندانه انجام دهد.

اهمیت پدافند و دفاع هوایی از دوران دفاع مقدس برای سیستم دفاعی کشور مشهود و قابل توجه است؛ چراکه دشمن بعثی با بهره‌گیری از انواع جنگنده‌های مدرن آن دوره اعم از میراژ 2000، میراژ ام یک، سوخو، میگ 25، میگ 21 و میگ 23 حملات گسترده ای را علیه ایران اسلامی اتخاذ کردند.

جالب آنکه سیستم پدافندی کشور متشکل از سامانه های پدافندی هواپایه و زمین‌پایه توانستند با بهره گیری از تجربیات و عمردهی به تجهیزات و ایجاد نهضت قطعه سازی، در راستای مقابله با تک هوایی دشمن پوشش هوایی مناسبی را انجام داده و بیش از 700 فروند از هواپیماهای و بالگردهای دشمن بعثی را که معادل انهدام  کامل 2 نیروی هوایی است با موفقیت به دام تور پدافندی بیاندازد.

یکی از افتخارات پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس حفاظت از سکوهای نفتی و مقابله با جنگنده‌ها و بالگردهای فرانسوی مجهز به موشک‌های ضد کشتی اگزوسه تحویل شده به ارتش عراق بود. سایت پدافندی خارک که بارها با حملات هوایی ارتش عراق مواجه شده بود، توانست با بکارگیری سامانه های راداری اف 14 و در کمتر از چهار ثانیه از شلیک  موشک اگزوسه تعداد 11 موشک از این مدل را در هوا و پیش از رسیدن به هدف منهدم کند که این اقدام شگفتی کشورهای فرامنطقه ای را به همراه داشت.

ارتقای عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا با تشکیل نیروی چهارم ارتش

تقریبا در اواسط جنگ بود که پدافند نحوه استقرار سامانه های راداری و موشکی خود را متناسب با نقاط استراتژیک کشور تغییر داد و پدافندی که در گذشته منحصر به حفاظت از باند فرودگاه‌ها بود، دیگر ماموریت عملیاتی خود را متناسب با نوع تهدیدات و نیازها تغییر داده و با حضور و استقرار در مراکز مهم تاسیساتی و اقتصادی و نفتی دامنه فعالیت خود را در سطح نقاط استراتژیک کشور وسیع کرد. امروز نیز با توجه به گستردگی تهدیدات هوایی تحول در سامانه های پهپادی و ریزپرنده‌ها رصد ورای مرزهای کشور، رصد ناوهای اطلاعاتی و رزمی، ایجاد سایت های پدافندی از سه  هزار و 500 نقطه به پنج هزار نقطه رسیده است تا سطح هوشیاری بالاتر رفته و آسمان کشور با پوشش چندلایه رصد شود.

لازم است به این نکته نیز اشاره شود که بهره گیری از پهپادهای رزمی و شناسایی یکی از راهکارهای پدافندی در حوزه مقابله با هواگردهای متخاصم است از این رو نیروی هوافضای سپاه، نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی زمینی ارتش و نیروی زمینی سپاه و همچنین نیروهای دریایی ارتش و سپاه از این سامانه ها نیز با رویکرد پدافندی استفاده می کنند.

به گفته فرماندهان وقت قرارگاه پدافند هوایی، امروز این قرارگاه با کمک بخش‌های دانشگاهی و تحقیقاتی به دنبال ابداع و ایجاد دستاوردهای نوینی است که تاکنون هیچ کشوری نمونه آن را نساخته و تولید نکرده باشد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها