امام جمعه اردبیل:

سیستم دیپلماسی آمریکا کاملا به هم‎ریخته و غیرمتعادل است

آیت‌الله سیدحسن عاملی با بیان اینکه دولت ترامپ استراتژی جامعی ندارد، گفت: سیستم دیپلماسی آمریکا کاملا به هم ریخته و غیرمتعادل است، ترامپ از یک طرف پیشنهاد مذاکره بدون شرط می‌کند از طرف دیگر 80 میلیون ایرانی را تروریست اعلام می‌کند.
کد خبر: ۳۴۹۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵ - 07June 2019

آمریکا از جهت سیاسی بدترین دوران خود را می‌گذراند

به گزارش دفاع‌پرس از اردبیل، آیت‌الله «سیدحسن عاملی» در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر اردبیل اظهار داشت: آراستگی به لباس تقوا و ایمان سبب بخشش گناهان انسان و جامعه‌ای سالم و متعالی می‌شود.

وی تقوا را عامل بازدارنده از معصیت و راهکار غلبه بر توطئه‌های دشمنان دانست و بیان کرد: باید تلاش کنیم تا با رعایت تقوا و بسط و گسترش آن در جامعه زمینه ایجاد جامعه‌ای سالم را فراهم آوریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل افزود: اگر انسان خود را به تقوا و خویشتن داری عادت دهد، همواره در زندگی معنوی و مادی خود موفق خواهد بود و اگر در یک جامعه تمام افراد به این خصیصه الهی و اخلاقی مجهز باشند بسیاری از مشکلات اجتماع آنها برطرف شده و جامعه‌ای ایده‎ال و آرمانی ایجاد می‌شود.

عاملی عنوان کرد: دولت آمریکا به کشورهای مختلفی متوسل شده تا واسطه مذاکره بین ایران و آمریکا باشند، آنها به ژاپن، عراق، عمان، پاکستان، کویت، آلمان و سوئیس متوسل شده‌اند و در نهایت ذلت می‌گویند «ما کنار تلفن نشسته‌ایم ولی هیچ تماسی از سوی ایران در ارتباط با گفت‌وگوهای رو در رو دریافت نکرده‌ایم» آمریکا تا حال در برابر یک کشور این قدر ذلیل و گرفتار نشده بود.

وی افزود: آنها راه مذاکره را هم بلد نیستند، آنها لازم نیست این گونه التماس کنند بلکه می‌توانند با لغو تمام تحریم‌ها چهره منطقی برای مذاکره نشان دهند اما در کنار پیشنهاد مذاکره می‌گویند فشار حداکثری را هم ادامه خواهیم داد و این کاملا از اختلال فکری آنها و از یک سیاست خارجی و دیپلماسی شبهه به جنون خبر می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل تصریح کرد: پمپئو میگوید که جهان باید متوجه باشد که ما به دقت پایبندی ایران به مفاد برجام را رصد می‌کنیم کسی نیست به این مرد پریشان بگوید پس چرا از برجام خارج شدید.

عاملی گفت: ترامپ یک شخصیت عجول و بی‌تحمل است او تحمل طولانی شدن فشار حداکثری به ایران را ندارد و تحمل او به این بازی بسیار کم شده است او هر بار فشار می‌آورد منتظر می‌نشیند اما آرامش و اقتدار ایران باعث می‌شود که خودش مجبور به عقب‌نشینی شود، عقب نشینی‌های او که در تعارض با روش وزیر خارجه آمریکا است به تعبیر یک دموکرات آمریکایی آمریکا را به یک خنده بازار بین‌المللی تبدیل کرده است.

وی افزود: آمریکا از جهت سیاسی بدترین دوران خود را می‌گذراند، دولت ترامپ استراتژی جامعی ندارد و سیستم دیپلماسی آنها کاملا به هم ریخته و غیرمتعادل است، ترامپ از یک طرف پیشنهاد مذاکره بدون شرط می‌کند از طرف دیگر 80 میلیون ایرانی را تروریست اعلام می‌کند.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: قلب آمریکایی‌ها مثل قلب سعودی‌ها می‌ماند که قبلا به ملت ایران توهین کردند، زمانی هم مفتی اعظم عربستان در آستانه حجی که صدها ایرانی در آن جان خود را از دست دادند اعلام کرد کل ایرانی‌ها مشرک هستند چون اجداد آنها مجوس بود، هر دو مثل هم حرف می‌زنند یعنی کینه و عداوت نسبت به ملت ایران در قلب آمریکایی‌ها و سعودی‌ها موج می‌زند. این زبان آنهاست حال در دل آنها چه می‌گذرد؟ «ذَلِکَ قَوْلُهُم بِأَفْوَاهِهِمْ یُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِن قَبْلُ» (توبه 30).

خطیب جمعه اردبیل گفت: آمریکایی‌ها قبلا هم اهانت‌های بسیار بی‌شرمانه به ملت ما کرده‌اند، یکی از رؤسای آنها قبلا گفت که «شرارت در دی ان ای ایرانی‌هاست» یعنی شرارت آنها ذاتی است.

وی افزود: حقیقت را برای مدتی می‌توان مکتوم نگه داشت ولی برای همیشه نه و حالا نمایندگان کنگره اعتراف می‌کنند که حامی اصلی گروه‌های تروریستی مثل القاعده و داعش و دولت‌های تروریستی مثل آل‌سعود، خود آمریکاست، تاریخ آمریکا هم نشان می‌دهد که خونریزترین دولت در تاریخ بشر، دولت آمریکاست، سده بیستم با حدود 200 جنگ، 200 میلیون کشته برداشت؛ یعنی معادل دو درصد جمعیت جهان کشته شد بسیاری از این خونریزی‌ها با دست آمریکایی‌ها بوده است.

عاملی اظهار کرد: 40 سال است که تمام رؤسای جمهور آمریکا در برابر ملت ما ذلیل می‌شوند این بار ترامپ نیز که کار خود را شروع کرده بود و آن قدر به خود مطمئن بود که بزرگترین و مهم‌ترین و رسمی‌ترین توافق قرن را کودکانه پاره کرد، به زمین خورد، چرا آنها چرخش 180 درجه‌ای نشان داده‌اند چون تحریم بی‌نظیر راه انداختند، نتیجه نگرفتند؛ فشار حداکثری راه انداختند ولی نتیجه‌ای نگرفتند و سپاه را تحریم و گروه تروریستی اعلام کردند اما نتیجه نگرفتند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تصریح کرد: منافقین به ترامپ مشورت داده بودند که در ایران همه از سپاه بدشان می آید اگر تو سپاه را در لیست تروریست‌ها قرار دهی، همه ایرانی‌ها به تو جذب می‌شوند اما قضیه عکس شد و همه ایرانی‌ها به خوبی می‌دانند که سپاه چندین بار کشور را از مرگ حتمی نجات داده و لذا سپاه محبوب قلب‌هاست که با این اقدام ترامپ، خودش خراب شد و هیچ شکافی بین ملت ایجاد نکرد.

وی افزود: معافیت‌های نفتی را لغو کردند اما نتیجه نگرفتند، تصمیم به صفر کردن صادرات نفت ایران گرفتند اما نتیجه نگرفتند، محدودیت‌های جدید هسته ای وضع کردند اما به نتیجه نرسیدند، صنایع فلزی ایران را تحریم کردند ولی به نتیجه‌ای نرسیدند، جنگ روانی عظیمی با لشکری جرار براه انداختند اما نتیجه‌ای نگرفتند.

عاملی گفت: در نهایت با جنگ روانی عظیم تهدید عظیم نظامی و حمله نظامی را شروع کردند و برای اینکه ایران باور کند که این تهدید جدی و بسیار معتبر است، ناو هواپیما بر و بمب افکن‌های ب 52 به منطقه اعزام کردند؛ جنگنده‌های پیشرفته نظامی ارسال کردند؛ نیروهای نظامی خود را در منطقه افزایش دادند و رزمایش‌های متعدد نظامی در منطقه برگزار کردند ولی باز نتیجه نگرفتند.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: بدترین اقدام آمریکایی‌ها این بود که وقتی دیدند ترامپ قصد حمله به ایران را ندارد، اطرافیان جنگ طلب او مثل بولتون و پمپئو برای تحریک این دیوانه با غواصان اسرائیلی چند کشتی نفتی را در فجیره منفجر کردند و آن را به ایران نسبت دادند تا ترامپ را تحریک کنند ولی از آن هم نتیجه نگرفتند بلکه با معلوم شدن ماجرا کاملا مفتضح شدند، جان بولتون بعد از این ماجرا گفت که نتایج تحقیقات مربوط به حمله به نفت‌کش‌ها در فجیره که کارشناسان آمریکایی هم در آن مشارکت داشتند اعلام نخواهد شد و این موضوع به کشور امارات واگذار می شود که حمله مذکور در آب‌های منطقه ای آن رخ داده است.

وی اظهار کرد: ما برای آنها چند آیه از قرآن می‌خوانیم که «ما أَغْنَى عَنکُمْ جَمْعُکُمْ وَمَا کُنتُمْ تَسْتَکْبِرُونَ» (اعراف 48)، «قَالَ مُوسَى مَا جِئْتُم بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّـهَ سَیُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّـهَ لَا یُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِینَ» (یونس 81)، «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَسْبُکَ اللَّـهُ وَمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ » (انفال 64).

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل گفت:‌ در ایام تابستان و بهار اهالی استان روزهای تعطیل و غیرتعطیل به دامن طبیعت بی‌نظیر منطقه جهت سیاحت و آرامش روند. از تمام اهالی می‌خواهیم با طبیعت مدارا کنند. حتما با خود کیسه پلاستیکی همراه داشته باشند و تمام زباله‌های خود و بلکه دیگران را جمع‌آوری کنند و در این خصوص بلوغ فرهنگ، فهم و مدنیت بزرگ خود و احساس های جمعی را به نمایش بگذارند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند «شیوه‌هاى ناصحیح و غیرعادلانه در تعامل با طبیعت و آلوده ساختن محیط زیست در کشورمان نشان‌دهنده فقدان آگاهی هاى زیست محیطى و ضعف‌ ساز و کارهاى قانونى در صیانت از محیط زیست و جلوگیرى از آلوده ساختن آن است. براى از بین بردند این نقیصه‌ى بزرگ و اساسى باید آگاهى افراد نسبت به مسائل زیست محیطى افزایش یابد و مدیریت‌هاى کلان در ایجاد ساختار مناسب همراه با الزامات قانونى براى رعایت حقوق عمومى تلاش کنند و انگیزه‌ها و حساسیت‌ها را براى مقابله با آلاینده‌ها بالا ببرند».

عاملی با اشاره به ورود حجم عظیم گردشگران به استان در چند روز گذشته اهالی را به رعایت حال آنها و تعامل زیبا و میزبانانه با آنها دعوت کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها