معرفی کتاب؛

«شهید فتحی شقاقی کیست؟»

کد خبر: ۳۴۹۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۱ - 09June 2019

«شهید فتحی شقاقی کیست؟»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «شهید فتحی شقاقی کیست؟» کتابی از «حسین خامه‌یار» است که در چهار فصل به زندگی و مبارزات شهید فتحی شقاقی پرداخته است. «انقلاب اسلامی و فلسطین»، «جنبش جهاد اسلامی»، «فلسطین در آینه قرآن و حدیث و تاریخ» و «در سوگ شهید» فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

در مقدمه این کتاب آمده است:

«شکی نیست که دکتر شهید فتحی تنها رهبر یک جنبش جهادگر اسلامی برای آزادی و رهایی ملت فلسطین از لوث وجود صهیونیست‌های غاصب نبوده است. او رهبری به تمام معنا نمونه و سرشار از اخلاص و فداکاری بوده است. شایسته می‌دانم نام او را در ردیف انقلابیون راستین و اصلاحگرایان اندیشمند معاصر جهان اسلام و دنیای عرب همچون محمد عبده، سیدجمال‌الدین اسدآبادی، عزالدین قسام، عمر مختار، حسن البناء، اقبال لاهوری، ابوالاعلی مودوی و شاگردان امام خمینی (ره) قرار دهم.

آشنایی من با دکتر فتحی شقاقی به سال 1360 بازمی‌گردد. آن هم به وسیله نوشته‌های وی که در مطبوعات و نشریات متعهد مصر، لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین و به طور محدود به تهران ارسال می‌شد و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گرفت و در آن روزها، ادبیات هدایت شده  ضد ایرانی و ضد شیعی در مطبوعات وابسته به محافل استکباری و ارتجاع عرب در جهان موج می‌زد. سازمان‌ها و احزاب سیاسی معدودی در لبنان، مصر، تونس، سودان و برخی کشورهای اروپایی بودند که دیدگاه خود را در دفاع از انقلاب اسلامی، آزادانه بیان می‌کردند.

اما دیری نپایید که صدور این مطبوعات هم به علت فشارها و مخالفت‌های رژیم‌های عرب با ایران متوقف شد و بیشتر مراکز اطلاع رسانی جهان عرب همگام با ماشین جنگ تحمیلی استکبار جهانی که صدام گرداننده آن بود، بسیج شدند. در آن شرایط برخی مقاله‌های دکتر فتحی شقاقی را که بدستم می‌رسید به فارسی ترجمه و در مطبوعات منتشر می‌کردم.»

قسمتی از متن کتاب:

«شهید دکتر فتحی شقاقی هنگام بازگشت از مصر به نوار غزه، در سال 1981 و در آستانه تاسیس جنبش جهاد فلسطین، جزوه‌ای به نام «المنهج» به عنوان بهترین راهکار اجرای برنامه‌های اسلام معاصر در سرزمین فلسطین و سایر بلاد اسلامی منتشر ساخت. شهید فتحی شقاقی در این جزوه، برنامه‌های پی‌درپی و مرحله به مرحله استعمارگران برای یورش به کشورهای اسلامی و غارت منابع طبیعی و محو هویت فرهنگی و اصالت مسلمانان را مورد بررسی قرار داد.

بنیان‌گذار جنبش جهاد اسلامی در این جزوه، به اهداف و چگونگی یورش غرب به جهان اسلام و تحمیل رژیم صهیونیستی در خاورمیانه اشاره کرد و تاکید نمود که انقلاب صنعتی اروپا هنگام یورش نظامی استعمارگران غربی به سرزمین‌های اسلامی به پیشرفت‌های علمی بزرگی دست یافته اما در عین حال کینه‌توزی صلیبی‌گرایانه نسبت به جهان اسلام هرگز از ذهن و فکر سرمداران غرب مسیحی بیرون نرفته است.

غرب تجاوزگر برای تحقق اهداف خود و در جهان اسلام با لشکرکشی و توسل به خشونت و اقدامات تروریستی به اعماق سرزمین‌های مسلمانان پیش رفت. اشغال نظامی، اعمال نفوذ سیاسی و در دست گرفتن کلید اقتصادی، ابزارهایی هستند که در زمینه تحکیم سلطه استعمارگران نقش تعیین‌کننده دارد.»

«شهید فتحی شقاقی کیست؟» در 269 صفحه مصور به قلم «حسن خامه‌یار» به نگارش درآمده و توسط نشر «شاهد» در سه هزار نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار