روایت نویسنده کرمانشاهی از دیدارش با مقام معظم رهبری/ امام خامنه‌ای درباره «فرنگیس» چه گفت؟

نویسنده کتاب «فرنگیس» گفت که اشاره مقام معظم رهبری در سفر به شهرستان «گیلانغرب» برای حفظ خاطرات دفاع مقدس و دفاع یک بانوی مسلمان و شجاع، سبب نگارش این کتاب شده است.
کد خبر: ۳۵۰۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵ - 12June 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از «تسنیم»، استان کرمانشاه که سال‌ها میزبان موشک و بمباران‌های رژیم بعثی و منافقان کوردل بوده، اکنون جایگاه مردان و زنان شیردلی است که به تبعیت از ولی امر خود، لحظه‌ای درنگ نکرده و زنان این دیار همچون «فرنگیس حیدرپور» مردانه در مقابل دشمن ایستادند.

کتاب «فرنگیس» که در دوره‌ای به عنوان کتاب سال دفاع مقدس نیز انتخاب شده است، زندگی بانو فرنگیس حیدرپور در نقش رزمنده، خواهر شهید و جانباز و بخشی از رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های شیرزنان کُرد را در دوران پایداری بیان می‌کند و علاوه بر این گوشه‌ای از جنگ در کرمانشاه را به خوبی برای خواننده نمایان می‌کند که مقام معظم رهبری بر این کتاب تقریظ نوشته‌اند.

«مهناز فتاحی» نویسنده این کتاب به دیدارش با مقام معظم رهبری که اشاره کردم ناخودآگاه نفسی آرام کشید و لبخندی ملیح بر لبانش جاری شد که گویی حرف‌های بسیاری در آن بود و با همان لبخند در جواب گفت: قبل از دیدار تقریظ کتاب فرنگیس باز هم با مقام معظم رهبری دیدار داشتم اما رسانه‌ای نشد.

«مهناز فتاحی» نویسنده کتاب «فرنگیس» گفت: در یکی از جلسات دیدار شعرا و نویسندگان با مقام معظم رهبری که در ماه رمضان سال 95 برگزار شد من هم حضور داشتم و کتاب فرنگیس چاپ شده بود؛ اما در جمع شعرا فرصت صحبت برای من پیش نیامد.

فتاحی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با شعرا در سر سفره افطار با مهمانان احوال‌پرسی می‌کنند، عنوان کرد: در آن موقع من از فرصت استفاده کردم، جلو رفتم و چند کتاب از جمله «پناهگاه بی‌پناه» و «قلب کوچک سپهر» که همراه داشتم تقدیم مقام معظم رهبری کردم و درباره سوژه فرنگیس نیز با ایشان صحبت کردم.

روایت نویسنده کرمانشاهی از دیدارش با مقام معظم رهبری؛ ‌امام خامنه‌ای درباره «فرنگیس» چه گفت؟

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سفر به استان کرمانشاه در سال 90 به زندگی فرنگیس و ضرورت نوشتن داستان زندگی وی اشاره کردند، افزود: در دیدار با مقام معظم رهبری با شعرا و سر سفره افطار به ایشان گفتم که کتاب فرنگیس را که شما تأکید داشتید نوشتم و فرمودند «بله می‌دانم کدام خانم را می‌گویید و می‌شناسم».

مقام معظم رهبری در مهر ماه سال 90 در جمع مردم گیلان‌غرب فرمودند: «یکی از چیزهایی که در حفظ همین مرز هویت ملی تأثیر زیاد دارد، عبارت است از حفظ خاطرات آن دوران دفاع مقدس و دوران باشکوه. این که در شهر شما یک بانوی مسلمان و شجاع در مقام دفاع می‌تواند سرباز دشمن را اسیر کند و نیروی مهاجم را به خاک و خون بکشد، این را نگه دارید و برای خودتان حفظ کنید».

این نویسنده حوزه دفاع مقدس با بیان این‌که کتاب فرنگیس در سال 97 به عنوان کتاب سال دفاع مقدس انتخاب شد، گفت: اوایل بهمن سال 97 من را برای دیدار با مقام معظم رهبری دعوت کردند و همراه من جمع محدودی از نویسندگان دفاع مقدس نیز بودند و دیدار بسیار خوشحال‌کننده‌ای بود.

فتاحی با ابراز خوشحالی از این‌که در این دیدار 10 نفره با مقام معظم رهبری فرصت بسیاری برای صحبت با آقا داشت، افزود: در این جلسه من را به عنوان نویسنده کتاب فرنگیس به مقام معظم رهبری معرفی کردند و ایشان فرمودند «همان خانمی که با تبر سرباز بعثی را کشته و یک سرباز را نیز اسیر کرده است و تندیس وی هم در شهر کرمانشاه قرار دارد»؛ ایشان خیلی کامل فرنگیس حیدرپور را می‌شناختند.

وی گفت: در همان حین از مقام معظم رهبری پرسیدم «حضرت آقا کتاب من را نخواندید؟» و فرمودند «نه من هنوز کتاب شما را نخوانده‌ام» و به ایشان گفتم فکر کردم شاید کتاب را بخوانید و تقریظ بنویسید و ایشان فرمودند «اگر کتاب شما را خواندم و قلب من را لرزاند، تقریظ بر کتاب می‌نویسم».

فتاحی افزود: در آن لحظه اجازه گرفتم و کتاب «باغ مادربزرگ» را به مقام معظم رهبری تقدیم کردم و ایشان کتاب را روی میز کنار خود گذاشتند؛ در پایان جلسه و زمان خداحافظی عرض کردم حضرت آقا خواهش می‌کنم به حوزه و ادبیات دفاع مقدس در استان کرمانشاه توجه ویژه داشته باشید و از من خواستند که درباره حرفم توضیح بیشتری بدهم و گفتم که شما به کتاب‌های دفاع مقدس استان‌های دیگر همچون همدان توجه کرده‌اید و تقریظ نوشته‌اید و فرمودند «ان‌شاءالله».

این نویسنده کرمانشاهی با بیان اینکه در مهر ماه سال گذشته به من خبر دادند که مقام معظم رهبری بر کتاب فرنگیس تقریظ نوشته‌اند و قرار است با ایشان دیداری داشته باشیم بیان کرد: زمانی که این خبر را به فرنگیس دادم بسیار خوشحال شد و اولین بار بود که می‌دیدم فرنگیس می‌خندد.

روایت نویسنده کرمانشاهی از دیدارش با مقام معظم رهبری؛ ‌امام خامنه‌ای درباره «فرنگیس» چه گفت؟

فتاحی که خود با شور و شعف بسیار این موضوع را تعریف می‌کرد گفت: فرنگیس با شنیدن این خبر با زبان محلی خود مدام قربان و صدقه من می‌رفت و می‌گفت اگر می‌دانستم این اتفاق می‌افتد سه کتاب دیگر برای تو روایت می‌کردم.

وی با بیان اینکه خیلی مشتاق دیدن تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «فرنگیس» بودم عنوان کرد: زمانی که تقریظ مقام معظم رهبری را دیدم احساس کردم ایشان تمام فکر من را خوانده‌اند و همان چیزی را نوشته‌اند که دوست داشتم از ایشان بشنوم.

من برای کتاب فرنگیس روی جزئیات بسیار کار کردم بیان کرد: مقام معظم رهبری در تقریظ بیان کرده بودند که «من هرگز به این وضوح و روشنی آنچه را که در اینجا اتفاق افتاده است را نشنیده بودم».

وی گفت: مقام معظم رهبری قبل از مراسم تقریظ برای جمع بسیاری از اصحاب هنر و سینما درباره کتاب فرنگیس صحبت کرده بودند و فرمودند که ما همیشه تابلویی از دور درباره این منطقه دیده بودیم اما در این کتاب تمام جزئیات بیان شده است.

فتاحی افزود: در مراسم تقریظ که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم ما ایستادیم و ایشان آمدند و به گفته اطرافیان خیلی کم اتفاق می‌افتاد که مقام معظم رهبری در برنامه‌ای اینچنین سرحال و مشتاق باشند.

نویسنده کتاب فرنگیس با بیان اینکه فرنگیس در لحظه دیدار به زبان محلی مدام قربان صدقه مقام معظم رهبری می‌رفت گفت: انتظار نداشتم که مقام معظم رهبری خیلی با من صحبت کنند اما بسیار با من صحبت کردند و فرمودند «از شما خیلی تشکر می‌کنم و کار شما بسیار عالی بود» و احساس می‌کردم بسیار مورد توجه بودم و فهمیدم که ایشان متوجه زحمت و رنج من برای این کتاب هستند.

فتاحی با بیان اینکه دو پسرم در این دیدار همراهم بودند و به مقام معظم رهبری عرض کردم که پسر کوچکم دچار عارضه قلبی است که کتاب «قلب کوچک سپهر» را در این رابطه نوشته‌ام و گفتم حضرت آقا برای پسرم دعا بفرمایید.

این نویسنده دفاع مقدس که حالا دیگر لبخندش جای خود را به بغض و چشمانی خیس داده بود سعی داشت صحبت خود را ادامه دهد، گفت: زمانی که از مقام معظم رهبری خواستم برای پسرم دعا کنند ایشان ایستادند، دست خود را روی سر سپهرم گذاشتند و دعایی خواندند و این لحظه بسیار تکان‌دهنده‌تر و زیباتر از لحظه‌‌ای بود که من را برای کتاب فرنگیس تحسین کردند.

وی افزود: مقام معظم رهبری خم شدند و سر پسرم را بوسیدند و این بهترین هدیه‌ای بود که از مقام معظم رهبری گرفتم و برای من لحظه فراموش‌نشدنی است.

فتاحی بیان کرد: پسر فرنگیس زمانی که مقام معظم رهبری از کنار وی عبور کرد دست ایشان را بوسید و زمانی که به پسر بزرگتر من رسیدند اصلاً تصور نمی‌کردم که پسرم از حضرت آقا انگشتر درخواست کنند اما ایشان فرمودند به هر سه پسر یعنی دو پسر من و پسر فرنگیس انگشتر بدهید.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها