مدیرعامل بنیاد پژوهش‌­های اسلامی آستان قدس عنوان کرد؛

ضرورت پراختن به جلوه­‌های رضوی دفاع مقدس در دانشنامه استانی

حجت الاسلام «مرویان» گفت: به واسطه ارتباط رزمندگان با حضرت رضا (ع) در طول دفاع مقدس، این ضرورت وجود دارد که یک مدخل در ابتدای دانشنامه استانی دفاع مقدس به نام مبارک آن حضرت اختصاص داده شود.
کد خبر: ۳۵۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱ - 16June 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با حجت‌الاسلام «سیدمحمود مرویان حسینی» مدیرعامل بنیاد پژوهش­‌های اسلامی آستان قدس رضوی دیدار کرد.

حجت‌الاسلام مرویان در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت­‌های بنیاد پژوهش‌­های اسلامی آستان قدس اظهار داشت: این بنیاد خود را به انقلاب و تأمین زیر ساخت­‌های فکری و نظری آن و پیاده کردن مفاهیم و مبانی دینی در عرصه علمی و پژوهشی پایبند می‌­داند.

وی افزود: بنیاد پژوهش‌­های اسلامی آستان قدس رضوی در عرصه تحقیق و پژوهش با بخش‌­های مختلف نظام همکاری دارد؛ بر همین اساس اگر تکالیفی به حَسَب جایگاه تخصصی بنیاد به آن واگذار شود در قالب تفاهم‌­نامه­‌هایی آماده همکاری خواهد بود.

این مسئول با بیان اینکه آستان قدس رضوی به واسطه اعتباری که از حضرت رضا (ع) دارد فراتر از یک دستگاه است، تصریح کرد: به واسطه ارتباط رزمندگان با حضرت رضا (ع) در طول دفاع مقدس این ضرورت وجود دارد که یک مدخل در ابتدای دانشنامه استانی دفاع مقدس به نام مبارک آن حضرت اختصاص داده شود.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌­های اسلامی آستان قدس رضوی در پایان آمادگی این بنیاد را برای حمایت از دانشنامه استانی دفاع مقدس که بیانگر رویکردهای جهادی استان و کشور است و همچنین هویت انقلابی مردم ایران اسلامی را ثبت و ضبط می‌­کند، اعلام کرد.

سردار یوسفعلی‌­زاده نیز در این دیدار ابراز داشت: یکی از مهمترین دغدغه­‌های مجموعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس بر حَسَب تدبیر و تأکید مقام معظم رهبری، تدوین دائره المعارف دفاع مقدس است. این دائره المعارف در مقیاس ملی تدوین می­‌شود و در مقیاس استانی، دانشنامه استانی دفاع مقدس نام گرفته است.

وی افزود: هدف از تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس این است که وقایع و رخدادهای دفاع مقدس دچار تحریف و یا فراموشی نشود.

این مسئول سپس ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه تدوین داشنامه استانی دفاع مقدس گفت: برای تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس طرحی تدوین شده که به تصویب شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس استان رسیده است. در این طرح در یک بازه زمانی چهار ساله تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس به پایان خواهد رسید.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ازرش‌­های دفاع مقدس بیان داشت: این دانشنامه در برگیرنده 4 هزار مدخل است و در سه عرصه شهرستان­‌ها، دستگاه‌­هایی که در دفاع مقدس مؤثر بودند و همچنین یگان­‌ها دنبال می­‌شود.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت نقش آستان قدس رضوی در دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: آستان قدس رضوی در دفاع مقدس به عنوان یکی از ساختارهای اثرگذار بوده است. بازسازی شهر هویزه در دوران دفاع مقدس یکی از اقدامات مؤثر آستان قدس رضوی به شمار می‌­رود.

وی تأکید کرد: حرم مطهر رضوی در دوران دفاع مقدس کانوان اعزام نیروهای خراسانی به مناطق عملیاتی بود. یکی از فضائل لشکرهای خراسان نیز این بود که از جوار بارگاه منور حضرت ثامن الحجج (ع) در جبهه‌­ها حضور پیدا کرده بودند. این فضیلت قابل بحث است و باید در دانشنامه استانی دفاع مقدس به آن پرداخته شود.

یوسفعلی­‌زاده در ادامه خواستار اختصاص یکی از مجلدات دانشنامه استانی دفاع مقدس به جلوه­‌های رضوی این حماسه بزرگ با حمایت بنیاد پژوهش­‌های اسلامی آستان قدس رضوی و همچنین حمایت از تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس با بهره­‌گیری از ظرفیت­‌های علمی و مساعدت­‌های عمومی برای غنی بخشی به این مهم شد.

این مسئول متذکر شد: دانشنامه دفاع مقدس تدوین می­‌شود تا ارزش‌­ها و میراث دفاع مقدس ثبت و ضبط شود و مبنای عمل قرار بگیرد. اگر این مهم تحقق پیدا کند داشته‌­های امروز ملت ایران که نتیجه مقاومت و ایستادگی در برابر ظالمین است در بین کتاب­‌های تاریخ گم نخواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار