سردار باغبانی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

درس دفاع مقدس، درس مقاومت و ایثار است

سرگروه درس دفاع مقدس در استان سیستان و بلوچستان گفت: درس دفاع مقدس یک درس دفاعی و ارزشی و درس مقاومت و ایثار است که می‌خواهد کارنامه ارزشمند رزمندگان ما را معین کند.
کد خبر: ۳۵۰۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳ - 26June 2019

درس دفاع مقدس یک درس دفاعی و ارزشی، درس مقاومت و ایثار و درسی استسرتیپ دوم پاسدار «غلامرضا باغبانی» سرگروه درس دفاع مقدس در استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در زاهدان در معرفی خود اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران بر مبنای ارزش‌ها و معیارهای مبارزه با استکبار شکل گرفته و از شرایط و ویژگی‌های خاص خود برخوردار است؛ زیرا دشمنان از همان ابتدا و هم‌زمان با شروع انقلاب دست به تهدیدات در ابعاد مختلف و متفاوتی زدند تا زمینه سقوط انقلاب فراهم شود.

وی بیان کرد: دشمنان مشکلات متعددی را از زمان پیروزی انقلاب تاکنون ایجاد کردند و تهدیدات آنها همچنان بر علیه ملت ایران ادامه دارد که از شاخص‌ترین تهدیدات دشمن می‌توان از جنگ هشت ساله و دوران سخت دفاع مقدس نام برد که با جنگ جهانی اول و دوم برابری می‌کند.

سردار باغبانی ادامه داد: نسل جوان، نسلی هستند که نه انقلاب، نه جنگ، نه مشکلات، نه گرفتاری‌های آن دوران را دیده و درک کرده‌اند. امروز این جوانان وارثان انقلاب هستند و ضرورت دارد ابن انقلاب را بشناسند و بدانند که برای پیروزی چه فرایندی را طی کرده‌ایم، باید با مشکلات، مشقت‌ها، ایثارگری و فداکاری‌های دوران طلایی هشت سال دفاع مقدس آشنا و آن شرایط را درک کنند و بدانند، ما از ابتدای انقلاب در جنگ چه بوده‌ایم و الان چه هستیم؟

وی بیان کرد: جوانان امروز ما باید بدانند که جوانان دیروز ما در آن دوران ایثارگری و فداکاری‌های بسیاری داشتند و مقاومت را در برابر دشمن تا بن دندان مسلح را انجام دادند. ملت و جوانان ما با توکل به خداوند، ارزش‌های اعتقادی و دینی و معنوی در برابر 40 کشور ایستادند.

به گفته سردار باغبانی آن دوران معنوی را دانشگاه خودسازی می‌دانیم لذا جوانان باید بدانند این شرایط را جوانان هم سن و سالهایشان رقم زده‌اند، که حتی فرماندهان ما در جنگ بیشتر جوانان بودند و باید این نگاه و تفکر و بحث دفاع مقدس را در بین نسل جوان ترویج کنیم.

این رزمنده در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: دشمن یک لحظه ما را به حال خودمان واگذار نکرده و هر روز توطئه‌های مختلفی را در کشور ما ایجاد می‌کند، وقتی دشمن ایثارگری، فداکاری  و جانفشانی رزمندگان اسلام را دیده، از جنگ رو در رو با ما پرهیز می‌کند، اما جوان ما باید بدانند که اگر انقلاب سربلند است و چهل سال از عمرش می‌گذرد این زمینه و بستر کار افرادی است که با خون خود شرایط پیروزی را رقم زدند و لحظه‌ای درنگ نکردند و با دست خالی با کمترین امکانات سعی کردند که در مقابل دشمن بایستند.

وی گفت: امروز فرهنگ دفاع مقدس از کلاس‌هایی که در دانشگاهها ارائه می‌شود توانسته قسمت کوچکی از ایثار و فداکاری رزمندگان دوران دفاع مقدس را شکل دهد.

سردار باغبانی با اشاره به تفاوت عمده درس آشنایی با دفاع مقدس با سایر دروس بیان داشت: درس دفاع مقدس یک درس دفاعی و ارزشی، درس مقاومت و ایثار است و درسی است که می‌خواهد کارنامه ارزشمند رزمندگان ما را معین کند.

وی گفت: فرهنگ دفاع مقدس یک فرهنگ سرآمد، پیشتاز و زمینه ساز توسعه دیگر رشته‌ها است. ما می‌توانیم یک الگوی رفتاری، اخلاقی، معنوی، اعتقادی و ارزشی را در بین دروس دیگر قرار دهیم که عزت و افتخار اقتدار ما را به همراه داشته باشد، درس دفاع مقدس تفکر جهادی است.

سردار باغبانی در مورد اجباری شدن درس دفاع مقدس گفت: درس دفاع مقدس چون کارنامه درخشانی دارد فراتر از بحث اختیاری بوده لذا این درس می‌تواند استمراری برای مسیر عزت و سربلندی باشد، باید گذشته را الگو قرار دهیم و در آینده همیشه به آن افتخار کنیم، درس دفاع مقدس برای جوان ما که گذشته را درک نکرده چراغ راه هدایت است.

سردار باغبانی به استقبال صورت گرفته از درس دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: اگر مدیران دانشگاهها، مسئولین و روسای دانشگاه‌های و مراکز آموزشی این درس را به درستی تبیین و سازماندهی کنند دانشجو مسیر خودش را پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اگر خدای نکرده این درس مورد بی‌توجهی قرار گیرد استفاده دانشجو و بهره‌برداری از آن  هم کم می‌شود، که باید این امر مهم در بین جلسات آموزشی و روسای دانشگاهها و مسئولین تبیین شود تا این دو واحد درسی جز ضروریات دروس دانشگاهی قرار گیرد.

سرگروه درس دفاع مقدس در دانشگاه های سیستان و بلوچستان در پاسخ به اینکه دانشجویان بعد از ارائه درس چه باز خوردی داشته‌اند، عنوان کرد: دانشجویان با عملیات‌ها بیشتر آشنا شدند با نگاهی از هجمه گسترده تجاوز طولانی دشمن در مرزها نگاهشان متفاوت و متغیر شده است.

به گفته وی دانشجو خیلی چیزها را فهمیده و درک کرده و امروز رزمنده ما الگویی برای این قشر شده و تحولات روحی و معنوی بالایی شکل گرفته و در مسیر تحولات به آنها کمک بسیار ارزشمندی شده است.

سردار باغبانی در پاسخ به بازخورد مثبت دانشجویان از درس دفاع مقدس بیان کرد: دانشجویان در راستای وصیت نامه شهدا تحقیق و با خانواده شهدا دیدار کرده و به نوعی خودشان را با این تفکر مانوس کردند و این موضوع باعث پویایی و تحرک بیشتری نسبت به مسائل پیرامون خود را پیدا کردند.

وی افزود: تحولات روحی و معنوی که توسط خانواده شهدا، رزمندگان، جانبازان که پنهان بوده در تحقیقات دانشجویان نمایان شده و نگاه معنوی به آنها تزریق شده، لذا لازم است که قشر جوان در این مسیر گام بردارند که وصیت‌نامه و زندگی‌نامه شهدا الگویی مناسب برای قشر جوان خواهد بود.

سردار باغبانی از برداشت خودش از درس دفاع مقدس گفت: مهمترین اصل این است که فراموش نکنیم چی بودیم و چی شدیم، یک استاد از لحاظ روحی می تواند تاثیرگذار باشد، تفاوت فاحشی که بین دانشجویانی که این درس را گذرانده‌اند با دانشجویی که درس را نگذرانده‌اند وجود دارد، چرا که استاد توانسته یاد و خاطره را حفظ و احیا کند.

سرگروه درس دفاع مقدس در استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به سوال که آیا دانشجویان با راهیان نور نیز آشنا می شوند یا خیر توضیح داد: درس دفاع مقدس را باید به صورت عملی در مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور به اتفاق اساتید دانشگاه که آشناییت با این کار دارند برنامه‌ریزی شود تا بتوانیم بعد معنوی را بسترسازی کنیم و کار فرهنگی را زیربنایی کنیم.

باغبانی ادامه داد: اگرمسئولان برنامه‌ریزی کنند که دانشجویان در فاصله زمانی فراگیری درس دفاع مقدس، با حضور در مناطق عملیاتی وقتی اختصاص دهند و مطلب تئوری ارائه شده توسط استاد را از نزدیک درک و لمس کنند، یک نگاه تاثیرگذار و اثر بخش در بین این قشر به وجود خواهد آمد.

وی در خصوص استقبال از درس دفاع مقدس گفت: در گذشته وقتی درس ارائه نمی‌شد فرماندهان و رزمندگان مطالبی را به صورت پراکنده  برای عموم بیان می کردند،  اما امروز به شکل منظم با جنبه ساختاری و دروس علمی دانشگاهها ارائه می‌شود.

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: اگر ما بخواهیم فرهنگ دفاع مقدس بماند و از ناهنجاریها که دشمن سعی می‌کند با جنگ نرم شبیه خون فرهنگی دور بمانیم باید مسیر عبورمان از فرهنگ دفاع مقدس باشد، در نتیجه معظلات و مشکلات جامعه ما کم می‌شود.

این مسئول بیان داشت: مسیر دفاع مقدس روشن است و اگر خلاف این مسیر حرکت کنیم و غافل شویم مشکلاتمان بیشتر می‌شود. امروز فرهنگ دفاع مقدس در یمن، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین حرکت جویای مبارره با حق است و رویش‌های انقلاب ما با فرهنگ ایستادگی انتقال یافته و مردم را در برابر دشمنان مقاوم کرده است.

گفتگو از بتول شاهبازی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار