ذوالفقاری تاکید کرد؛

ضرورت حل مسائل حادث شده در نقاط مرزی ایران و افغانستان

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور بر ضرورت حل و فصل مسائل حادث شده در نقاط مرزی مشترک ایران و افغانستان تاکید کرد.
کد خبر: ۳۵۰۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰ - 16June 2019

تاکید بر ضرورت حل مسائل حادث شده در نقاط مرزی ایران و افغانستانبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‎پرس، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در راس هیاتی به منظور شرکت در نشست ششمین جلسه کمیته چهار جانبه راهبری تحت عنوان «راه‌حل‎های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی» به منظور حمایت از بازگشت داوطلبانه، ادغام مجدد پایدار و مساعدت به کشورهای میزبان وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد و در بدو ورود مورد استقبال شهریار خان آفریدی، وزیر امور ایالات و مناطق مرزی جمهوری اسلامی پاکستان قرار گرفت.

در نشست صمیمی وزیر امور ایالات و مناطق مرزی پاکستان با معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران، دو طرف بر قرابت دو کشور از منظر فرهنگی، اجتماعی و همچنین مذهبی تاکید و اشاره کردند در شرایط کنونی و به دنبال تحولات اخیر در سطح منطقه به ویژه هجمه نیروهای متخاصم فرامنطقه‌ای در کم اثر کردن روابط دیرینه دو کشور از دیرباز ضروری است، موضوعات مورد علاقه طرفین با ظرافت و تشریک مساعی منسجم تری مدیریت شود.

وزیر امور ایالات و مناطق مرزی پاکستان ضمن ابراز علاقه‌مندی دولت و ملت پاکستان در تداوم و تقویت هرچه بیشتر بنیان دوستی و مودت دو کشور، گفت: امروزه نیروهای تفرقه افکن سعی در جلوه دادن پاکستان به‌عنوان مأمن گروههای تروریستی داشته و به انحای مختلف خواستار برهم زدن روابط دیرینه دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان هستند.

وی در ادامه با اشاره به آموزه های دین مبین اسلام و پیامبر اکرم (ص) یادآور شد: ملت و دولت پاکستان هیچگاه مساله کرامت انسانی و بشردوستانه را با مواردی همچون تعصب، نژادپرستی، خودبرتر بینی مصالحه نمی نماید و خویش را همواره متعهد به پاسداشت اصول انسان دوستانه می‌داند.

آفریدی با بیان شباهت دو کشور بزرگ مسلمان منطقه به میزبانی بلند مدت و فرسایشی از آوارگان افغانی ابراز کرد: در میان هیاهو و تعصب مدعیان حقوق بشر این دو ملت بزرگ ایران و پاکستان بودند که از برادران و خواهران مهاجر افغانستانی همچون شهروندان خود میزبانی کرد.

وی با بیان مجدد برخی خدمات ارائه شده دولت پاکستان به جمعیت بالای سه میلیونی مهاجرین افغانستان همچون تسهیلات صدور ویزا، آموزش و نیز برخی تسهیلات بانکی ابراز امیدواری کرد: روز دوشنبه نشستی کارآمد با ره آوردی موثر در امور مهاجرین دور از وطن و کشورهای میزبان آنان با حضور کشورهای جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، افغانستان و کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد با جذب هرچه بیشتر کمک های بین المللی تشکیل گردد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ضمن تشکر از میزبانی دولت پاکستان از نشست پناهندگی مجددا پیام تبریک جمهوری اسلامی ایران از پیروزی حزب نخست وزیر پاکستان و انتخاب شایسته شهریار خان آفریدی به سمت وزیر کشور در امور ایالات و سرحدات را به وی تبریک و ابراز امیدواری کرد: تحولات مثبت در بدنه دولت پاکستان به تقویت هرچه بیشتر روابط حسنه دو‌ کشور بیانجامد.

ذوالفقاری در بخش دیگری از این گفت‌وگو به‌ ضرورت حل و فصل مسائل حادث شده در نقاط مرزی مشترک دو‌ کشور اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اراده دو طرف در استحکام روابط دوستانه بر هرگونه مسائل و اختلافات کوچک حادث شده توافق داشته، اعلام کرد: همواره کشور پاکستان در جایگاهی منحصر به فرد در سیاست کلان و خرد ایران در امور بین الملل قرار داشته است.

وی با بیان این مطلب که امروزه نیاز جوامع مسلمان منطقه ای و فرامنطقه‌ای است، به حفظ و ارتقاء مودت و یکپارچگی نسبت به تحرکات اختلاف برانگیزاننده برخی قدرت‌های متخاصم فرامنطقه‌ای و ایادی مرتجع منطقه‌ای آنان هشدار داد.

ذوالفقاری در پایان با اشاره به اینکه میزبانی بی چشم‌داشت چهل ساله جمهوری اسلامی ایران از خواهران و برادران افغانستانی، حمایت از بازگشت داوطلبانه، ادغام مجدد پایدار و مساعدت به کشورهای مبدا و میزبان را از جمله اقدامات موثر در راستای تکریم و پاسداشت مهاجرین دور از وطن از سوی جوامع بین‌الملل ارزیابی کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار