معرقی کتاب؛

«ملاقات در فکه»

کد خبر: ۳۵۰۸۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰ - 20June 2019

«ملاقات در فکه»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، شهید «حسن باقری» یکی از شهدای نخبه و تاثیرگذار دفاع مقدس است و نشانه‌ای از تبلور یکی از استعدادهای بی‌نظیر نسل جوان کشور در دامان انقلاب است. شناخت و معرفی اندیشه‌های این شهید گرانقدر یکی از راه‌های الگوسازی برای امروز جوانان است.

کتاب «ملاقات در فکه» نوشته «سعید علامیان» با این هدف به نگارش درآمده تا یکی از معجزات نهضت امام خمینی (ره) را معرفی کند. این کتاب در 336 صفحه به طور مفصل زندگی حسن باقری را از کودکی تا شهادت وی به استناد منابع مختلف بخصوص مصاحبه‌ با خانواده و همرزمان وی سامان یافته است.

کودک شلوغ، پایان کودکی، تحصیل ناتمام، روایت پیروزی، خبرنگار پر ماجرا، تولد حسن باقری، جنگ آب، اتاق نقشه و... از فصل‌های «ملاقات در فکه» است.

در مقدمه این کتاب آمده است:

«در کتاب حاضر از خاطرات شفاهی ۶۵ راوی بهره گرفته شده است. در بین راویان، خاطراتی از شهیدان: محمدابراهیم همت، مهدی زین‌الدین، مهدی باکری، حمید معینیان، داود کریمی و علی صیاد شیرازی آورده‌ام.

مصاحبه با شهید محمدابراهیم همت، شهید مهدی زین‌الدین، شهید مهدی باکری و شهید حمید معینیان در سال 1362، توسط تبلیغات قرارگاه کربلا، گفت‌وگو با شهید صیاد شیرازی در سال 1375 و مصاحبه با شهید داود کریمی در سال 1383 _ دو ماه پیش از شهادتش _ در مؤسسه شهید باقری، توسط سردار فتح‌الله جعفری انجام شده است.

این مصاحبه‌ها، همچنین گفت‌وگو‌هایی با شهید حسن باقری از نوار‌ها پیاده، تنظیم و به طور کامل در سه جلد کتاب مجموعه خاطرات حسن باقری آمده که بخش‌هایی از آن را در این کتاب آورده‌ام.»

قسمتی از متن کتاب:

«تعدای از مجاهدین عراقی را از هور به پشت چذابه برای شناسایی می فرستادیم. چند معبر در آوردیم که بتوانیم گردان‌هایمان را به پشت چذابه بفرستیم تا این خط را از پشت بشکنند. تشکیلاتی هم درست کردیم که به فرماندهی سپاه چهارم بزند. رضا حبیب‌اللهی مسئول این کار شد؛ طلبه‌ای بسیار باهوش و شجاع بود.

من و ایشان با سرای سپاه چهارم کار کردیم. آدم‌هایی پیدا کردیم که در مقر سپاه چهارم سرباز، نگهبان و افسر بودند. تعدادی جیپ و تویوتا را شبیه خودروهای عراقی جور کردیم. خودروهای غنیمتی هم سازماندهی شد. شهید حبیب‌اللهی شروع به آموزش پانصد رزمنده کرد. به آن‌ها لباس، بی‌سیم و کارت عراقی دادیم. همه این‌ها را طراحی کردیم. قرار شد رضا حبیب‌اللهی با بچه‌هایش در خط آماده باشند، هر محوری که شکست، به اندازه‌ای که خودرو عبور کند، وارد شوند. آن‌ها می‌بایست شبیه یک واحد عراقی که دارد عقب‌نشینی می‌کند از پل غزیله رد شده و در مقر فرماندهی سپاه چهارم عملیات کنند.

طراحی همه چیز با جزئیات کامل و نظارت شهید باقری انجام شد؛ مکان اتاق فرمانده، بی‌سیم، مقر، موتور، گروهان، نگهبانی، مهمات و مخزن سوختشان، همه مشخص شد. جاده‌های مختلف و دسترسی‌ها مورد شناسایی قرار گرفت. فرماندهی سپاه چهارم در 60 کیلومتری جنوب غربی‌العماره قرار داشت. باید العماره را رد می‌کردیم و از طریق جاده کمربندی نرسیده به العماره به سمت جنوب می‌رفتیم و به مقر سپاه چهارم می‌رسیدیم.»

«ملاقات در فکه» در 336 مصور به قلم ،«سعید علامیان» تدوین شده و توسط نشر «سوره مهر» در هزار و 110 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار