چگونگی انهدام اولین «میگ ۲۵» عراق توسط پدافند هوایی سپاه

عضو اسبق سایت پدافند هوایی سپاه در اصفهان گفت: برای اولین بار در اسفند ۶۴ موفق شدیم جنگنده میگ ۲۵ عراق را بر فراز اصفهان مورد اصابت قرار دهیم.
کد خبر: ۳۵۲۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵ - 02July 2019

روایتی از چگونگی منهدم کردن اولین میگ ۲۵ عراقبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، «مدنی» عضو سایت پدافند هوایی سپاه در اصفهان در جنگ تحمیلی درباره نحوه مورد اصابت قرار گرفتن اولین هواپیمای میگ ۲۵ عراقی در سال ۶۵ اظهار داشت: کار پدافند هوایی در سپاه با توپ‌های ۲۳ میلی‌متری آغاز شد و این در حالی بود که سلاح مورد اشاره ابتدایی‌ترین سلاح در پدافند هوایی است.

وی افزود: اواخر جنگ تحمیلی، عراقی‌ها از نوعی هواپیما به نام میگ ۲۵ استفاده می‌کردند که در آن زمان به لحاظ ارتفاع پروازی بلندپروازترین هواپیما در جهان بود؛ زیرا ۶۵ الی ۷۰ هزار پا سقف پروازی آن بود.

مدنی ادامه داد: عراق با آگاهی از برد سامانه‌های پدافندی ایران در صدد بود با استفاده از چنین هواپیما‌هایی که از بلوک شرق خریداری کرده بود، هواپیما‌های خود را از گزند سامانه‌های پدافندی کشورمان مصون بدارد.

وی اضافه کرد: آن زمان سپاه فاقد سیستم‌ها پدافندی و حتی افراد آموزش‌دیده در این رابطه بود؛ بر این اساس، با رایزنی‌هایی که انجام شد، تعدادی از پاسداران برای فراگیری آموزش‌های کار با سامانه پدافندی «HQ۲» چینی که کپی «سام ۲» شوروی سابق محسوب می‌شد، اسفند ۱۳۶۴ به چین سفر کردند.

عضو اسبق سایت پدافند هوایی سپاه در اصفهان اضافه کرد: البته چینی‌ها فقط کار تعدادی از دکمه‌های سامانه مورد اشاره را آموزش می‌دادند؛ اما چون افرادی که به چین رفته بودند، کنجکاو بودند، توانستند خودشان عملکرد تمام دکمه‌ها را فرا بگیرند.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب بعد از فراگیری آموزش‌ها و حمل سامانه موشکی HQ۲ به ایران، اولین مناطقی که برای استقرار موشک‌های مورد نظر پیش بینی شد، شهر‌های اصفهان و تهران بود؛ لذا طی مدت چهار روز راه‌های دسترسی و خاکریز‌های مورد نظر برای استقرار سامانه مورد اشاره احداث شد.

مدنی با اشاره به اینکه طی مدتی که در چین مشغول فراگیری آموزش کار با سامانه HQ۲ بودیم، متوجه شدیم که چینی‌ها شلیک موفقی با آن نداشتند، گفت: پس از استقرار سامانه مورد اشاره، رادار همدان و سپس هاشم‌آباد هدفی را در ۱۰۰ کیلومتری ما اعلام کرد و این هم با توجه به برد موشک‌هایی که داشتیم، اعلام شد؛ لذا در این شرایط موشک شلیک شد.

وی افزود: چون هواپیما دارای سرعتی بیش از دو ماخ و ارتفاع ۶۵ هزار پا بود، وقتی موشک به نزدیک هدف رسید به جهت آن که هواپیما بالای سر ما رسیده بود، موشک قوس برداشت و این باعث شد تا موشک به هواپیما نرسد و وقتی هم از برد نهایی خود خارج شد، خود به خود منفجر شد.

عضو اسبق سایت پدافند هوایی سپاه در اصفهان با اشاره به اینکه در روز دوم، این سامانه نتوانست شلیکی داشته باشد، ادامه داد: در این شرایط، طی گفت‌وگویی که با اپراتور‌های سامانه داشتیم، پیشنهاد شد که ورود هدف به حریم هوایی کشور را از فاصله دورتر به ما اعلام کنند؛ بدین ترتیب با رادار «هاشم‌آباد» هماهنگ شد تا در زمان ورود هواپیمای عراقی، وضعیت هواپیما را زودتر به ما اعلام کنند.

وی تصریح کرد: بدین شکل در ۲۶ اسفند ۶۴ ساعت ۱۲:۳۰ آژیر زده شد و هدف را از فاصله ۳۰۰ کیلومتری به ما اعلام کردند به همین خاطر به یک‌باره تصمیم گرفتیم موشک را قبل از رسیدن به برد تعیین شده، شلیک کنیم و بدین صورت بود که توانستیم برای اولین بار میگ ۲۵ عراق را بر فراز اصفهان مورد اصابت قرار دهیم.

مدنی با اشاره به اینکه سایت پدافندی اصفهان در شهرستان «فلاورجان» قرار داشت، گفت: زمانی که این مهم روی داد، کشوری که علاقه داشت برای تست این موشک حضور داشته باشد، حاضر بود در ازای دادن یک یا دو سایت موشکی به همراه ۱۲ فروند موشک رایگان، اطلاعات این شلیک را دریافت کند؛ چون بر اساس معادله آن‌ها نمی‌شد چنین کاری انجام داد؛ البته این اطلاعات هیچ‌گاه به دست آن‌ها نرسید.

به گزارش دفاع‌پرس، ذکر این نکته لازم است که میگ ۲۵ عراق نخستین بار در سال ۱۳۶۱ توسط جنگنده اف ۱۴ نیروی هوایی ارتش سرنگون شده بود و در سال ۱۳۶۴ نیز سامانه‌های پدافند هوایی کشور برای نخستین بار با شلیک موشک زمین به هوا موفق به انهدام میگ ۲۵ شدند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها