امیر «صبوری‌زاده»:

عملیات «ثامن‌الائمه» روحیه فرماندهان عراقی را تضعیف کرد

عضو هیئت معارف جنگ شهید صیادشیرازی گفت: ارتش در عملیات «ثامن‌الائمه» دشمن را به غرب کارون راند و آن‌زمان خبر این اقدام در تمام رسانه‌ها از جمله رسانه‌های استکباری پیچید و سبب شد تا روحیه تمام فرماندهان عراقی تضعیف شود.
کد خبر: ۳۵۳۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷ - 13July 2019

عملیات «ثامن‌الائمه» روحیه فرماندهان عراقی را تضعیف کردبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «رضا صبوری‌زاده» فرمانده دوران هشت سال دفاع مقدس، با حضور در برنامه رادیویی «مشق شیدایی» در خصوص جانبازی‌های متعدد خود طی ۱۲۰ ماه نبرد بی‌امان مقابل دشمن بعثی، اظهار داشت: بار‌ها حضرت عزرائیل را زیارت کردم؛ ولی اراده خداوند قادر متعادل بر این بود که امروز باشم و صحنه‌هایی از این نبرد نابرابر را برای جوانانی که آن دوران را لمس نکرده‌اند، بازگو کنم.

وی یادآور شد: یک‌سالی بود که دشمن در منطقه خوزستان توسط نیرو‌های اسلام زمین‌گیر شده بود. عملیات‌های متعددی انجام شده و شهید «صیاد شیرازی» به تازگی فرمانده نیروی زمینی ارتش شده بود. وی در اولین اقدام، دانشگاه‌های جنگ ارتش را تعطیل و اساتید را به منطقه گسیل کرد و دستور داد تا طراحی‌هایی خوب و بزرگ انجام دهند.

سرتیپ صبوری‌زاده با ذکر خاطره‌ای از شهید «صیاد شیرازی» افزود: «از وی می‌پرسیدیم با کدام نیرو قصد عملیات داری؟ می‌گفت: لشکر خدا در راه است. به هر حال طراحی‌ها انجام گرفت و عملیات‌هایی نظیر «ثامن‌الائمه» برای آزادسازی آبادان انجام شد. دشمن پس از ۳۴ روز مقاومت مردانه جوانان ما، نیرو‌های خود را افزایش داد و خرمشهر را به خونین‌شهر تبدیل کرد و آبادان را نیز از سه جهت محاصره کرد و از کارون گذشت.

این فرمانده هشت سال دفاع مقدس ادامه داد: دشمن می‌خواست در مسیر ماهشهر پیشروی کند و با تصرف این شهر، به آب‌های خلیج فارس دست می‌یافت؛ ولی موفق به این کار نشد. لشکر ۷۷ نیروی زمینی بلافاصله به ماهشهر گسیل شد و البته تک‌های محدودی نیز در شرق کارون انجام گرفت.

بچه‌ها را با نان و ماست تجهیز کردیم

سرتیپ صبوری‌زاده افزود: دشمن مسیر پنج کیلومتری تا «دارخوین» را پیموده بود؛ ولی توسط رزمندگان اسلام زمین‌گیر و به عقب رانده شد. بعد از آن ارتش در عملیات «ثامن‌الائمه» دشمن را به غرب کارون راند و آن‌زمان خبر این اقدام در تمام رسانه‌ها از جمله رسانه‌های استکباری پیچید و سبب شد تا روحیه تمام فرماندهان عراقی تضعیف شود.

وی با اشاره به تصرف جاده اهواز - خرمشهر و پیشروی رزمندگان اسلام تا بازپس‌گیری این شهر، گفت: شبانه به منطقه «چزابه» رسیدیم و بیستم تیر سال ۶۱ بود که مجددا دستور حرکت دریافت کردیم. در کوشک و ۲۵ کیلومتری اهواز (بالاتر از ایستگاه حسینیه) مستقر و منتظر دستور بعدی شدیم. شبانه از تنگه چزابه حرکت کردیم و آشپزخانه‌های صحرایی دنبال کامیون‌ها در حرکت بودند و همزمان غذا می‌پختند.

سرتیپ صبوری‌زاده افزود: ۲۲ تیرماه در آن گرمای اهواز، نفرات را پیاده کردیم و مستقر شدیم. غذا را بین رزمنده‌ها تقسیم کردیم. هوا به قدری گرم بود که حتی یک نفر هم نتوانست غذا بخورد. مبلغی پول به یکی از نیرو‌ها دادم تا از اهواز نان و ماست تهیه کند. بچه‌ها کمی از نظر جسمی تقویت شدند. ساعت ۹ شب دستور حرکت دادند.

این فرمانده گردان در عملیات «رمضان» خاطرنشان کرد: عشقی که آن روز‌ها در میان نیرو‌ها بود را به هیچ وجه نمی‌توان به پرسنل امروز منتقل کرد.

 امیر «زندی»: اگر تجهیزات داشتیم «بصره» را فتح می‌کردیم

در ادامه، امیر سرتیپ دوم «کامبیز زندی» یکی دیگر از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس، با اشاره به عملیات «رمضان» مصادف با ۲۲ تیر، در خصوص اهمیت این عملیات، اظهار داشت: آن زمان تغییرات بزرگی در کادر ارتش صورت گرفته بود و شهید «صیاد شیرازی» فرمانده نیروی زمینی بود و شهید «ظهیرنژاد» نیز فرمانده ستاد مشترک شد.

این عضو هیئت معارف جنگ صیادشیازی افزود: شهید «صیاد شیرازی» اساتید دافوس را وارد منطقه کرده بود و لذا عملیات «طریق‌القدس»، شمال و جنوب ارتش عراق را جدا کرده بود.

امیر «زندی» با اشاره به این‌که این رخنه بزرگ در میان نیرو‌های بعثی زمینه‌ساز عملیات «رمضان» در ۲۲ تیر بود، گفت: بیشترین اسرای عراقی در این عملیات گرفته شد و ۲۵ هزار نفر از نیرو‌های عراقی کشته شدند.

وی تصریح کرد: اگر تجهیزات و نفرات ما به میزان کافی بود و عملیات «رمضان» ادامه می‌یافت، شاید شهر «بصره» را نیز فتح کرده بودیم و کار جنگ تمام شده بود و ورق برمی‌گشت.

امیر «زندی» گفت: در خلال عملیات «رمضان» وقفه‌ای ۵۰ روزه اتفاق افتاد. ارتش عراق تجهیزات خود را ساماندهی و نیرو‌ها را تجدید کرد و از آن پس متوجه شد که ایران قصد بصره را کرده است.

این آزاده هشت سال دفاع مقدس ادامه داد: عراق بزرگ‌ترین موانع را پیش‌روی نیرو‌های ایرانی قرار داده بود. عراق ۱۲ مانع مثلثی شکل مقابل کانال ماهی تأسیس کرد که به آن سنگر اژد‌ها می‌گفتند و شوروی با همین موانع، مقابل آلمانی‌ها را سد کرده بود.

وی افزود: عراق انواع سیم‌خاردار و مین ضد نفر واکسی را از غرب خریداری کرده و در منطقه قرار داده بود تا جلوی پیش روی نیرو‌های ما را بگیرد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها