گریفیتس: طرفین در یمن تمایل دارند که راه حل سیاسی به دست آید

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در نشست شورای امنیت این سازمان تحولات این کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت که طرفین‌های درگیر تمایل به راه حل سیاسی دارند.
کد خبر: ۳۵۴۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷ - 18July 2019

گریفیتس: طرفین در یمن تمایل دارند که راه حل سیاسی به دست آیدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن گفت که طرف‌های درگیر در این کشور بر ضرورت رسیدن به راه حلی سیاسی تأکید کرده‌اند.

وی پنجشنبه (۲۷ تیر) در نشست شورای امنیت گزارشی از آخرین تحولات یمن و دیدارهایی که با مقام‌های این کشور داشته، ارائه کرد.

گریفیتس گفت که در دیدارهایی که با طرفین داشته، آن‌ها برای دستیابی به راه‌حلی برای برون‌رفت از بحران این کشور تمایل نشان داده‌اند.

فرستاده سازمان ملل به اوضاع تعز نیز اشاره کرد و گفت که در این منطقه پیشرفت اندکی حاصل شده و نیروهای این سازمان تلاش دارند دست‌کم یک گذرگاه انسانی برای این کشور ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه اوضاع انسانی در یمن از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: «همه طرف‌ها در یمن بر اهمیت راه حل سیاسی و اجرای توافق استکهلم تأکید داشتند».

نمایندگان دولت نجات ملی (مستقر در صنعاء) و دولت مستعفی یمن (مستقر در عدن) که مورد حمایت غرب و دولت سعودی است، ۱۸ دسامبر گذشته در شهر استکهلم، پایتخت سوئد بر سر توقف آتش بس در استان الحدیده، تبادل اسرا و تداوم گفت‌وگوها توافق کردند.

مارتین گریفیتس طی این هفته بعد از دیدار با مقام‌هایی در ریاض و عدن وارد صنعاء، پایتخت یمن شد و با مقام‌های انصارالله و دولت نجات ملی این کشور دیدار کرد.

وی در این سفر با «سید عبدالملک بدر الدین الحوثی»، رهبر انصارالله و «مهدی المشّاط»، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در صنعاء دیدار کرد و درباره آخرین تحولات این کشور رایزنی کرد.

گریفیتس در گزارش قبلی خود از نحوه تعامل دولت نجات ملی یمن با فرستاده‌های سازمان ملل و اجرای توافق استکهلم استقبال و تقدیر کرده بود و این مسئله سعودی‌ها و اماراتی‌ها را خشمگین کرد. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل نیز از گریفیتس و عملکرد او حمایت کرد.

جنگ ائتلاف سعودی و اماراتی علیه یمن وارد چهارمین سال خود شده است؛ جنگی که ریاض آن را به بهانه حمایت از دولت مستعفی به راه انداخت و در ابتدا اعلام کرد که در عرض چند هفته به کار انصارالله یمن پایان خواهد داد.

ائتلاف سعودی و اماراتی طی این مدت از رسیدن به اهداف خود ناکام مانده و مجبور شده است از ارتش‌های اجاره‌ای و نظامیان مزدور نه‌تنها در یمن بلکه در داخل عربستان و برای حراست از مرزهای جنوبی این کشور استفاده‌کند. بنابر اذعان معاون شورای نظامی سودان، ۳۰ هزار نظامی این کشور در کنار ریاض علیه یمن می‌جنگند.

از سوی دیگر، در پی تحولات منطقه و توجه افکار عمومی جهان به تبعات وخیم جنگ ابوظبی و ریاض علیه یمن و کشتار مردم این کشور (مطابق آخرین آمار غیررسمی ۵۰ هزار کشته از غیرنظامیان) می‌رود که این ائتلاف عربی از هم گسسته شود؛ چرا که مقام‌های اماراتی گزارش‌های اخیر در مورد کاهش نیروهای امارات در یمن را تأیید کرده‌اند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار