ساعت ۱۵ به وقت تهران؛

نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام برگزار می‌شود

نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام ساعت ۱۵ به وقت تهران به ریاست عراقچی و اشمیت در وین برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۵۵۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴ - 28July 2019

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و کشورهای آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس و نماینده اتحادیه اروپا امروز (یکشنبه) ساعت ۱۲:۳۰ به وقت محلی (۱۵ به وقت تهران) در هتل پله کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش برگزار می‌شود.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه که بدین منظور به وین سفر کرده به همراه «هلگا اشمیت» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده دارند.

قرار است پیش از برگزاری این نشست، عراقچی و اشمیت نشستی دوجانبه داشته باشند.

نشست امروز به فاصله یک ماه بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام در هفتم تیر ماه برگزار می‌شود.

این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که ایران ۱۶ تیر ماه وارد گام دوم توقف برخی تعهدات برجامی شد و از سقف غنی سازی ۳.۶۷ درصدی عبور کرد و به غنای ۴.۵ درصد رسید. اقدام ایران در چارچوب بیانیه ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری شورای عالی امنیت ملی بود. ایران در گام اول اعلام کرد که دیگر متعهد به رعایت محدودیت‌ها در زمینه ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین نیست و در همین راستا دهم تیر ماه بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی اعلام کرد که سقف ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۳۱ تیر ماه درباره نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام عنوان کرد: پس از نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام که در روز هفتم تیرماه برگزار شد، سیاست جدید جمهوری اسلامی ایران در زمینه توقف اجرای برخی از تعهدات خویش منجر به آثار عینی و عملی شد و طرف‌های اروپایی خواستار آن شدند که این وضعیت جدید پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه، در یک جلسه کمیسیون مشترک در سطح معاونان به بحث گذاشته شود. از سوی دیگر، در همین فاصله جمهوری اسلامی ایران نیز برخی موارد جدید از عدم ایفای تعهدات برجامی طرف‌های مقابل در زمینه اثربخشی رفع تحریم‌ها را طی نامه‌ای به امضای آقای دکتر ظریف به خانم موگرینی و سایر اعضای برجام اعلام کرده است. در نتیجه، طرف‌های برجام بر این نظر هستند که مناسب است پیش از نشست وزرای خارجه، این موارد نیز از سوی معاونان و مدیران سیاسی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد و بر همین اساس، توافق شد یک نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام در تاریخ ششم مردادماه در وین برگزار شود.

موسوی در عین حال یادآور شد: البته این نشست جایگزینی برای نشست آتی وزرای امور خارجه نخواهد بود و بیشتر قرار است فرصتی برای طرح مباحث و آماده سازی بهتر برای نشست وزرا باشد.

بنا بر این گزارش، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز دیروز پنجم مرداد ماه مکانیسم پرداخت اینستکس و رآکتور آب سنگین اراک را مهمترین موضوعات نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برشمرد.

وی تاکید کرد که اگر مکانیسم اینستکس برای کشور‌های ثالت باز شود و تراکنش‌ها با نفت ایران نیز امکان‌پذیر باشد، در آن صورت شانس نجات برجام افزایش خواهد یافت.

جمعه هفتم تیر ماه نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حدود سه ساعت و نیم در پایتخت اتریش برگزار شد.

در پایان این نشست بیانیه‌ای ۹ بندی صادر شد و طرف‌های حاضر بر صیانت از برجام تأکید کرده و یادآور شدند که رفع تحریم‌ها یک بخش اساسی از برجام است و در این خصوص تعهدات مربوطه خود را مرور کردند. آن‌ها همچنین تلاش‌های معطوف به کاهش آثار منفی خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، که مکرراً نسبت به آن ابراز تاسف کرده‌اند، را مورد مداقه قرار دادند. فرانسه، آلمان و انگلستان، به اطلاع اعضاء رساندند که اینستکس عملیاتی شده و در دسترس تمامی دولت‌های عضو اتحادیه اروپایی قرار دارد و اولین تراکنش‌های آن نیز در حال پردازش است. همکاری‌های تکمیلی جاری با نهاد متقابل تاسیس شده ایرانی (سازوکار تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا) تسریع خواهد شد. آن‌ها تایید کردند که برخی دولت‌های عضو اتحادیه اروپایی در حال پیوستن به سهامداران اینستکس، که یک سازوکار خاص معطوف به تسهیل تجارت قانونی با ایران است، می‌باشند. آن‌ها همچنین در حال تلاش هستند تا اینستکس را به روی فعالان اقتصادی کشور‌های ثالث نیز باز کنند.

در این بیانیه اعضا از پیشرفت‌های حاصله توسط روسای مشترک کارگروه راکتور آب سنگین اراک یعنی چین و انگلستان، از جمله امضاء قرارداد «تجزیه و تحلیل حالات گذرای رآکتور» بین ایران و چین، استقبال کرده و کمیسیون مشترک مجددا تعهد قاطع خود برای حمایت کامل از این پروژه‌های هسته‌ای، از جمله تکمیل به موقع پروژه مدرن‌سازی رآکتور تحقیقاتی اراک و تامین تجهیزات لازم برای آن را مورد تأکید قرار داد.

تأکید بر نقش کلیدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی آزمایی ماهیت صلح آمیز هسته‌ای ایران از دیگر موارد این بیانیه بود.

کمیسیون مشترک همچنین کارشناسان را موظف کرد تا به دنبال راهکار‌های عملی به ویژه برای صادرات اورانیم دارای غنای پایین و آب سنگین تحت ترتیبات مناسب باشند. اعضا توافق کردند که از نزدیک اجرای برجام را رصد کرده و تصمیم گرفته شد تا نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه برجام در آینده نزدیک تشکیل شود.

نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام نیز چهارشنبه ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۷ با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمیت به مدت پنج ساعت در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار و در پایان اعضای برجام در بیانیه‌ای بر تعهد خود نسبت به اجرای کامل و موثر این توافق در تمام بخش‌ها تاکید کردند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها