هشدار پوتین به ترامپ درباره «توسعه موشک‌های اتمی»

رئیس جمهور روسیه با هشدار به دونالد ترامپ، گفت که بهتر است برای اجتناب از بروز ناآرامی‌ها، گفت‌‌وگوهای جدید تسلیحاتی دوجانبه صورت گیرد.
کد خبر: ۳۵۶۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴ - 05August 2019

هشدار پوتین به ترامپ درباره «توسعه موشک‌های اتمی»به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، رئیس جمهور روسیه عصر دوشنبه به وقت تهران از تمایل به انجام گفت‌وگوهای جدید تسلیحاتی با آمریکا، پس از خروج این کشور از معاهده منع موشک‌های کوتاه برد و میان برد اتمی خبر داد.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در این زمینه اظهار داشته که انجام گفت‌وگوهای جدید با آمریکا مانع از هرج و مرج خواهد شد.

بر اساس این گزارش، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا جمعه گذشته از خروج رسمی این کشور از معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موسوم به INF خبر داد. پامپئو در صفحه شخصی توییتر خود با تکرار ادعای عدم پایبندی روسیه به این معاهده، نوشت: «در تاریخ دوم فوریه 2019، ایالات متحده به روسیه 6 ماه فرصت داد تا به پایبندی به معاهده من موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بازگردد. روسیه مخالفت کرد، پس این توافق امروز پایان می‌یابد.» 

این در حالی است که وزارت خارجه روسیه نیز همان روز اعلام کرد خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد اشتباه بزرگی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پوتین همچنین اظهار داشته که خروج آمریکا از معاهده موشک‌های کوتاه برد و میان برد وضعیت را بغرنج کرده و روسیه نمی‌تواند این مسئله را نادیده بگیرد.

خبرگزاری «رویترز» نیز در این زمینه گزارش کرد که پوتین هشدار داده در صورت توسعه موشک‌های کوتاه برد و میان برد از سوی آمریکا، مسکو نیز مجبور به انجام چنین کاری خواهد شد.

به گزارش رویترز، پوتین در سخنان دوشنبه خود واشنگتن را مقصر موارد پیش آمده در زمینه معاهده موشک‌های کوتاه برد و میان برد اتمی برشمرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (1000 - 5000کیلومتر) و کوتاه‌ بردتر (100-500 کیلومتر) منع می‌کند. این پیمان در دهه هشتاد میلادی و در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق منعقد شد. واشنگتن اما بارها روسیه را به نقض این معاهده متهم کرده، اما روسیه تمامی اتهامات را رد می‌کند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار