یادداشت/ سرهنگ حجت الله ناصر پور

صنعت گردشگری فرصتی برای صدور ارزش‌های انقلابی و نظریه مقاومت

جهانگردی از جمله بسترهای موثر جهانی شدن است و این مقوله مستلزم آموزش به افراد جامعه، توجه خاص به بهروری در صنعت گردشگری و افزایش فرهنگ گردشگری است تا با استفاده از این فرصت بتوان ارزش‌های انقلابی و گفتمان ناب و نظریه مقاومت را به جهان صادر کرد.
کد خبر: ۳۵۷۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴ - 08August 2019

صنعت گردشگری فرصتی است که ارزش‌های انقلابی و نظریه مقاومت را به جهان صادر کنیم

 گروه استان‌های‌ دفاع‌پرس- سرهنگ حجت الله ناصرپور مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان: هر مکانی در زندگی انسان، تصویر تفکر یا نوع زندگی و تحولات فرهنگی و اجتماعی گروه انسانی است که در آن اقامت دارند، هر مکان با ایجاد ارتباط با کالبد طبیعی و مصنوع محیط رابطه معنا داری برقرار می‌نماید و در استمرار حیات آن مکان نقش اساسی دارد.

اگر بخشِ منظر هر مکان و اتصال آن با مفاهیم ارزشی و  فرهنگی جامعه جاذبه‌ای را ایجاد می‌نماید که ساکنین سایر مکان‌ها را برای حضور در آن مکان  و بهره معنوی و مادی میل و رغبت می‌آفریند مکان و محتوی آن در سه مؤلفه متفاوت، مکان طبیعی، مکان مذهبی و مکان و باستانی قابل تفکیک است.

جاذبه‌های مکان در زندگی بشر به ویژه در عصرحاضر و الی الخصوص از سال 1980 زمینه‌هایی را فراهم آورد که محققان و جهان گردان میل مضاعفی برای حضور در کشورهای دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی پیدا کنند و به این ترتیب پیش پارادایمی تحت عنوان صنعت گردشگری شکل گرفته است.

از جمله انواع و ابعاد گردشگری، گردشگری مذهبی است و مرکز فرهنگی و موزه‌های‌دفاع مقدس در ذیل این نوع گردشگری قرار می‌گیرند.

آنچه در گردشگری رکن اساسی تلقی می‌شود منظر است و منظر بخشی فراتر از منظره تماشایی یا تفریحی است بلکه  مبین ارتباط انسان با جهان و طبیعت و با تجربه‌های گوناگون جغرافیایی، جامعه شناختی و انسان شناختی است.

مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس تنها برای ایجاد فضائی دلپذیر و پسندیده و گذراندن اوقات فراغت نیست بلکه تلاشی برای وادار کردن شهروندان به تفکر و ادراک فضای موزه و یافتن آنچه حقیقتاً در زندگی الهی-انسانی در جستجوی آن هستند می‌باشد.

 در منظر مراکز فرهنگی دفاع مقدس، عناصرعینی، ذهنی و عاطفی ایفای نقش می‌نمایند تا بتوان رفتار حقیقی افراد جامعه را برای نیل به جامعه آرمانی تبیین نمود و این رفتار حقیقی پیاده سازی ارزش‌هایی است که در طول دوران دفاع مقدس متجلی شد.

اگر بخواهیم رویکرد منفعتی به گردشگری داشته باشیم لازم است اقتصاد توریسم را در این نوشتار مطرح نماییم. جهانگردی از جمله بسترهای موثر جهانی شدن است و این مقوله مستلزم آموزش به افراد جامعه، توجه خاص به بهروری در صنعت گردشگری  و افزایش فرهنگ  گردشگری است تا با استفاده از این فرصت بتوان ارزش‌های انقلابی و گفتمان ناب و نظریه مقاومت را به جهان صادر کرد.

بیشترین رابطه مطلوب و کار آمد در اقتصاد توریسم محور به نوع گردشگری مذهبی و اهتمام ویژه به مراکز فرهنگی و موزه های دفاع مقدس و سایر اماکن مذهبی و تاریخی و باستانی متکثر در گستره کشور ما است چراکه

 در مراکز فرهنگی و موزه های دفاع مقدس افرادی افرادی حاضر می‌شوند که اهل صلح هستند از این رو حضور آنان باعث تخریب محیط زیست در این اماکن نخواهد شد و همچنین افراد جامعه هدف و گردشگران در جستو جوی معنویات هستند و تنوع طلب نبوده و ساده زیست هستند و از طرفی این نوع گردشگری متعلق به همگان است و به طبقه خاصی تعلق ندارد و برای کسانی که توانایی مالی سفرهای طولانی را ندارند هم کم هزینه است و هم قابل دسترس در سراسر کشور.

گردشگری در این اماکن سازماندهی شده و گروهی است واین اماکن جبنه سیاسی هم دارند و به عنوان اماکن هم تلقی می‌شوند و برای برپای جشن‌های ملی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امروز کشور ما به علت تحریم فزاینده در فروش نفت که تنها پشتوانه مالی کشور است، به لحاظ اقتصادی در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد و لازم است با استفاده از همه ظرفیت‌های ملی با این وضیعت بحرانی مقابله شود.

در بررسی‌های به عمل آمده سایر کشورها بین 400 تا 600 میلیار دلار نیاز مالی خود را از صنعت گردشگری تامین می‌نمایند ولی کشور ما با داشتن پیشینه تاریخی  مذهبی و باستانی هیچ جایگاهی در این درآمد زایی ندارد و با توجه به ظرفیت‌های  موجود چنانچه30 درصد از وضیعت در آمد و اشتغالزایی در این صنعت در کشور بدست آید که شاید این بر آورد حاصل تکمیل و بهره برداری از مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس باشد، 2 برابردر آمد صنعت نفت برای کشور حاصل خواهد شد.

عمده توان ما درجذب گردشگری در حوزه هویت، ملیت و فرهنگ و تاریخ به علت قدمت آن است و لازم است مسئولین کشور به ویژه استان لرستان که هم به لحاظ طبیعی، تار یخی و مذهبی اماکن پرجاذبه ای دارد، هم وغم خود را برای رهایی از محرومیت‌های موجودبه این صنعت متمرکز نموده و دغدغه داشته باشند.

جذابیت مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس و سایر اماکن تاریخی، مذهبی، طبیعی و آبشارهای می‌تواند عامل مهم و اثر بخشی در جذب توریسم و رونق اقتصاد توریسم استان برای نیل به توسعه پایدار باشد و لازمه آن پرداختن به زیر ساخت‌ها، چهره پردازی و طراحی مناسب، امنتیت ذهنی و امنیت فیزیکی این اماکن است تا بدین ترتیب بستر رفع بسیاری از معضلات اجتماعی و اقتصادی استان برطرف گردد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها