واکنش صنعا به درگیری نیابتی عربستان و امارات در جنوب یمن

نخست وزیر دولت نجات ملی یمن تاکید کرد: درگیری‌های خونبار عدن نقشه مشترک عربستان و امارات برای اجرای سیاست دیرینه انگلیسی است که می‌گوید تفرقه‌انداز و حکومت کن.
کد خبر: ۳۵۷۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳ - 08August 2019

واکنش صنعاء به درگیری نیابتی عربستان و امارات در جنوب یمنبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبدالعزیز صالح بن حبتور»، نخست وزیر دولت نجات ملی یمن در واکنش به درگیری بین نیروهای موسوم به کمربند امنیتی وابسته به امارات و نیروهای گارد ریاست جمهوری یمن در شهر عدن در جنوب یمن یادداشتی را برای روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» با این عنوان منتشر کرد: « عدن برای هزارمین بار زیر فشار سیاست‌های ویرانگر عربستان و امارات درد می‌کشد».

در این یادداشت با اشاره به سیاست اخراج مردم اهل شمال یمن از شهرهای جنوبی آمده است: بسیاری از محله‌های شهر عدن به دلیل تعقیب و آوارگی کارگران ساده یمنی اهل استان‌های شمالی و غربی یمن در وضعیت ترس ، وحشت و سردرگمی قرار دارند. آنها را از محل‌های کارشان یا مغازه‌هایشان بیرون کرده و بساط کاسبیشان را به آتش کشیدند و سپس سوار بر کامیون یا اتوبوس از عدن بیرون کردند.

در این یادداشت آمده است، این عمل جنایتکارانه و غیرقانونی در روز روشن توسط افراد مسلح با پوشش لباس (نظامی - امنیتی) معروف به نیروهای کمربند امنیتی انجام شد که از سال 2015 تحت حمایت امارات عربی متحده در عدن ، لحج و الضالع تشکیل شده‌اند.

بن‌حبتور نوشت، از حوادث غم انگیز شهر عدن نتایج عمیقی حاصل می‌شود که در زیر آمده است:

نخست ، هدف اصلی حمله امارات به استان‌های یمنی تحت اشغال امروز، از بین بردن بافت اجتماعی داخل یمن از طریق اتخاذ سیاست‌های استعماری قدیمی و جدید انگلیس است که از قبل با عنوان تفرقه بیانداز و حکومت کن شناخته می‌شدند.

از طریق این اصل ، اماراتی‌ها می‌خواهند برای مدت طولانی عدن، جزایر و بنادر یمنی را تحت اشغال خود داشته باشند و این امر تنها با استفاده ارزان از ابزارهای (امنیتی) ساخته شده توسط اشغالگران امارات پس از حمله به یمن یعنی همان نیروهای کمربند امنیتی و نخبگان نظامی و غیره امکان پذیر خواهد بود.

دوم اینکه عربستان سعودی و امارات عربی متحده در استفاده از توانایی‌های جسمی ، اطلاعاتی و لجستیکی خود برای مقابله با مردم یمن و آسیب رساندن به آنها لحظه‌ای هم دریغ نکردند.

گزارش‌های رسمی و رسانه‌ای نشان می‌دهد که این دو کشور متجاوز با صدها یا شاید هزاران تروریست القاعده ائتلاف کردند. آنها همچنین حدود سی هزار نیروی موسوم به جنجوید را از سودان را به خدمت گرفتند. واحدهایی از بلک واتر آمریکا هم که شامل مزدورانی از آمریکا، کلمبیا، اسرائیل، فرانسه استرالیا و دیگر کشورها بودند به صفوف متجاوزان سعودی-اماراتی ملحق شدند .

عربستان و امارات همچنین مزدورانی را از میان شهروندان یمنی تحت عنوان نیروهای ارتش ملی، گارد ریاست جمهوری و کمربند امنیتی به خدمت گرفتند. همه آنها را با پول خریدند تا در زمان و مکان مناسب به نقع خودشان از آنها استفاده کنند. دیروز آنها را در حال جنگ در ساحل غربی و جنوب عربستان دیدیم و امروز ماموریتشان کوچاندن و بیرون کردن یمنی‌ها از شهرشان عدن است.

سوم اینکه عربستان و امارات شخصیت‌های متعددی از جدایی طلبان جنوب را از طریق ابزارهای سیاسی، امنیتی و نظامی به خدمت گرفتند تا آنها را در زمانی که مناسب می‌بینند برای اعلام جدایی جنوب یمن از شمال آن تحریک کنند.

نخست وزیر دولت نجات ملی یمن تاکید کرد: این متجاوزان فراموش کردند که اراده وحدت یا جدایی یک اراده ملی است که ملت یمن به تنهایی برای آن تصمیم می‌گیرد نه گروه‌های سیاسی که وفاداری آنها با پول ارزان خریدی شده است. اینجا می‌خواهیم به همه یادآوری کنیم که یمن از طریق نهادهای دولتی رسمی با جدایی سال 1994 مخالفت کرد و امروز در همه تصمیم‌های خود وحدت انسانی و خاکی یمن را تایید می‌کند.

چهارم اینکه یمنی‌ها در بسیاری از جنبه‌های سیاسی و در ساختن کشور آتی یمن و حتی در ایده همزیستی مشترک اختلاف و اتفاق نظرهای زیادی با هم دارند؛ اما با این حال بر سر موضوع وحدت یمن و رد جدایی و تجزیه یمن بسیار بسیار بسیار با هم اتفاق نظر دارند و آنهایی که پرچم جدایی را بالا می‌گیرند مناطقی بسیار محدود در یمن و اقلیتی ناچیز هستند و حالا متجاوزان جدید برای تحقق رویای قدیمی خود که در سال 1994 برای همیشه به خاک سپرده شد ، پول، اسلحه و پشتیبانی سیاسی و رسانه‌ای به آنها تزریق کردند.

پنجم اینکه گویا خداوند متعال و زمان نیز به این جدایی طلبان جنوبی فرصت کافی داد تا پروژه سیاسی جدایی طلبی خود را در همه استان‌هایی که بیش از چهار سال و نیم استعمار سعودی اماراتی به آنها تحویل داده است ، آزمایش کنند. آنها در این سال‌ها برای شهروندان جنوبی یمن در عدن ، ابین ، لحج ، الضالع و سایر استان‌ها –چه خدماتی از لحاظ امنیت ، برق ، آب ، شهرداری و سایر خدمات ارائه کرده اند. با وجود اینکه آنها (رهبرانشان) امکانات زیادی داشتند و تمام دنیا با عشق یا نفرت به آنها کمک کردند؟! پاسخ سوال را به شهروندانی واگذار می‌کنیم که بی حرمتی و ناتوانی مسئولین جنوب یمن را در برخورد با مردم شریف یمنی در این استان‌ها تحمل کردند.

ششم اینکه عدن به خواست خدا عدن شهر صلح و همزیستی بشری با نژادها ، مذاهب ، رنگ‌ها و فرقه‌های خود پناهگاه امن همه یمنی‌ها از چهار گوشه این کشور خواهد بود که فقیر و غنی در آن ساکنند و از قوانین و عرف رایج و همیشگی خود برخوردار خواهد بود. اتفاقاتی که برای مردم ما از استان‌های شمالی درجنوب یمن رخ داده از ظلم و جور و آوارگی هیچ ارتباطی با فرهنگ یمنی‌ها و دین حنیف اسلامشان ندارد. این اتفاقات، رفتار اوباش و عوامفریبانه‌ای است که توسط اشغالگران متجاوز عرب خلیج فارس به منظور از بین بردن روابط برادرانه یمنی‌ها به کار گرفته شده است ، اما ما می‌گوییم با کمک خداوند از طریق بزرگان یمن همه این مصائب رفع خواهد شد.

جدایی طلبی یک ناهنجاری است که با پایان تجاوز و اشغال بخش جنوبی وطن و آغاز گفت‌وگوی آشتی ملی بزرگ یمن بین همه گروه‌های سیاسی از جمله نمایندگان سیاسی آنها و حرکت به سمت ایجاد یمن دموکراتیک پایدار ناگزیر از بین خواهد رفت.

هفتم اینکه در این شرایط آشفته در عدن به طور خاص برای مردم به ویژه مردم عادی، برداشت‌هایی نادرست مشتبه شده است بخصوص که یک اصطلاح با نام «ملت جنوب» بازتولید شده است.

استاندار سابق عدن در ادامه آورده است: در اینجا این سؤال توسط همه یمنی‌ها با صدای بلند تکرار می‌شود ، از چه زمانی این اصطلاح شوونیستی منطقه‌ای ساخته شد؟ چه کسی پشت آن است؟ چه کسی مشمول این اصطلاح قرار گرفته است؟

عاقلان می‌دانند که دولت جنوب یمن با نام (جمهوری خلق یمن جنوبی) فقط در 30 نوامبر 1967 تأسیس شد. لازم به یادآوری است که جنوب یمن متشکل از 23 سلطان نشین، شیخ نشین و امیر نشین بود ، هرکدام دارای جمعیت ، فرهنگ و حتی هویت و دولت خاص خود بودند ، یعنی هر منطقه‌ای در انزوای کامل به سر می‌برد و این ماهیت تا امروز البته به اشکال مختلف ادامه داشت.

نتیجه گیری اینکه آنچه امروز در شهر عدن از رفتارهای ظالمانه و نژاد پرستی اتفاق افتاده و آوارگی و اخراج شهروندان یمنی و سوءاستفاده از آنها توسط واحدهای امنیتی نظامی (کمربند امنیتی) که توسط اشغالگران عربستان سعودی و اماراتی ایجاد شدند جدیدترین گواه عدم موفقیت تجاوز علیه یمن و شکست آن از نظر اخلاقی و انسانی و حقوق پس از ناکامی نظامی آن بوده است.

نخبگان سیاسی ، فرهنگی و رسانه‌ای هم که از کشورهای متجاوز حمایت می‌کردند ناکام ماندند و از همین رو کاسه گدایی خود را یک بار به سمت ریاض و بار دیگر به سمت ابوظبی می‌گیرند. این وضعیت همه مزدورانی است که از اشغالگر خارجی علیه سرزمین، ملت و آرمان‌های یمن حمایت می‌کردند و نمونه‌های بسیاری از آنها در کتاب تاریخ وجود دارد کتابی که برای کسانی که می‌فهمند ،موعظه می‌گیرند و یاد می‌گیرند باز است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها