در پیام مومنی به مناسبت روز تشکل‌ها مطرح شد؛

تحقق شعار «یاریگر هم باشیم» با بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با صدور پیامی روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی را به مدیران و اعضای سازمان‌های مردم‌‌نهاد به‌ویژه سمن‌های حوزه مبارزه با مواد مخدر تبریک گفت.
کد خبر: ۳۵۷۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵ - 13August 2019

تحقق شعار «یاریگر هم باشیم» با بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد میسر استبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «اسکندر مومنی» دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با صدور پیامی، روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی را به مدیران و اعضای سازمان‌های مردم‌‌نهاد به‌ویژه سمن‌های حوزه مبارزه با مواد مخدر تبریک گفت.

متن این پیام به شرح ذیل است:

تعالی یک جامعه، در گرو همت و حرکت مثبت عناصر تشکیل‌دهنده آن جامعه است و رکن اصلیِ دوام و بقای حیات اجتماعی هر جامعه‌ای، منوط به همکاری و مشارکت افراد آن است؛ چرا که دولت‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند با آسیبی که پدیدار می‌شود، مقابله کنند و نیازمند جلب مشارکت و همکاری نهاد‌های مدنی هستند.

امروزه در جوامع توسعه‌یافته، اهمیت و جایگاه نهاد‌های مدنی به‌عنوان یکی از اجزای مهم جامعه در تحقق و نیل به اهداف توسعه پایدار همچون توسعه اقتصادی و اجتما‌عی برای اعتلای سطح زندگی همه افراد و گروه‌های اجتماعی پذیرفته‌شده است؛ بنابراین فرآیند توسعه پایدار، وقتی با ثبات و موفق است که با افزایش مشارکت مردم همراه باشد.

از طرفی مهم‌ترین و اصلی‌ترین شیوه بهره‌گیری از مشارکت فعال و همه‌جانبه مردم در روند توسعه، حضور سازمان‌های مردم‌نهاد است که در کنار دولت و بخش خصوصی در اداره جامعه، نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

سازمان‌های مردم‌نهاد با افزایش کارایی، اثربخشی و انعطاف‌پذیری در اجرای برنامه‌ها در سطح جامعه و با قبول نقش‌های متفاوت نظیر مجری، همکار، مشاور و ناظر در کنار دولت می‌توانند نقش مهم و اثرگذاری را در توسعه ایفا کنند.

توانایی این سازمان‌ها در ابتکار و خلاقیت، انعطاف‌پذیری بالا، پاسخگویی سریع‌تر به نیاز‌های محلی و منطقه‌ای، دسترسی بیشتر به گروه‌های هدف و آسیب‌پذیر، ارائه خدمات مناسب، انتقال سریع مطالبات مردمی به دولت و پیگیری تا حصول نتیجه، آن‌ها را به‌عنوان بازوان قدرتمند دولت در نیل به اهداف توسعه پایدار معرفی می‌کند.

در مسئله اعتیاد نیز که به‌عنوان یک مسئله اجتماعی، روان‌شناختی، پزشکی، اقتصادی و فرهنگی با پیچیدگی‌های خاص خود، حاکمیت ملی، امنیت و استقلال اکثر کشور‌ها از جمله کشور عزیزمان را متأثر ساخته است، نهاد‌های مدنی و تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد در عرصه‌های مختلف مبارزه با اعتیاد ازجمله پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، حمایت‌های اجتماعی و صیانت از آسیب‌دیدگان اعتیاد از نقش و اهمیت بالایی برخوردارند.

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز در بند‌های 4 و 9 سیاست‌های ابلاغی مبارزه با مواد مخدر، اتخاذ تدابیر لازم برای حضور و نقش جدی مردم در مبارزه با اعتیاد و همچنین استفاده از پتانسیل‌های غیردولتی در تقویت باور‌های دینی مردم را به‌عنوان مهم‌ترین سیاست‌ها به‌منظور جلب مشارکت مردم و بهره‌گیری از ظرفیت نهاد‌های مدنی ابلاغ نموده‌اند.

در همین راستا، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر، تقویت جایگاه و نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مردمی در عرصه‌های مختلف مبارزه است و در راستای شعار «یاریگر هم باشیم» معتقدیم که با توسعه و تقویت مشارکت‌های مردمی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانیم در کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد در جامعه موفق‌تر عمل کنیم؛ بنابراین با شعار «یاریگر هم باشیم»، آغوش خویش را به سوی تمامی سازمان‌های مردم‌نهاد، تشکل‌های مردمی، گروه‌های جهادی، تشکل‌های مذهبی، خیرین، کارآفرینان و همه گروه‌ها و نهاد‌های مردمی و آحاد جامعه می‌گشاییم و خالصانه از تمامی گرو‌ه‌ها دعوت می‌کنیم تا با مشارکت بیش‌ از پیش در طرح «یاریگران زندگی»، یاریگر ما در تمامی عرصه‌های مبارزه با پدیده شوم اعتیاد باشند.

این‌جانب روز 22 مردادماه، روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی را به مدیران و اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد به‌ویژه سمن‌های حوزه مبارزه با مواد مخدر تبریک عرض می‌کنم و از درگاه خداوند متعال برای این عزیزان، موفقیت، پیروزی و سربلندی آرزو می‌نمایم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار