حزب خلق یمن آماده سفر به ایران می‌شود

یکی از اعضای حزب «المؤتمر» یمن اعلام کرد که شماری از سیاسیون یمنی از جمله برخی اعضای این حزب پس از حوادث عدن، از عربستان و امارات ناامید شده‌ و قصد دارند به ایران سفر کنند.
کد خبر: ۳۵۷۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱ - 13August 2019

احتمال سفر شماری از اعضای حزب «المؤتمر» یمن به ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «یاسر الیمانی» از اعضای سرشناس حزب «المؤتمر الشعبی العام» در یمن، امروز سه‌شنبه از قصد شماری از اعضای این حزب برای سفر به ایران خبر داد.

الیمانی در فیسبوک نوشت: کسی که [عبد ربه منصور] هادی [رئیس جمهور مستعفی] و دولتش در عدن را ساقط کرد، ایران نبود، بلکه عربستان و امارات هستند.

این سیاستمدار یمنی مدعی شد که «بزودی سرانی از حزب المؤتمر و شخصیت‌های مستقل، به ایران خواهند رفت چرا که دیگر به کسانی که گفتند برادر و همسایه ما هستند، اعتماد ندارند؛ کسانی که سرِ یمن و مردم یمن را گوش‌تاگوش بریدند.

اشاره یاسر الیمانی به عربستان و امارات است که به بهانه بازگرداندن منصور هادی به قدرت در یمن، جنگ علیه یمن را آغاز کردند اما این دو اخیرا در عدن (پایتخت ادعایی هادی در جنوب) به شکل نیابتی و از طریق شبه‌نظامیان خود درگیر شدند.

حزب «المؤتمر الشعبی العام» (کنگره سراسری خلق)، حزبی سیاسی در یمن است که علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن از رهبران اصلی آن بود. این حزب، سال 2011 رسماً قدرت را در دست گرفت و از آن سو به بعد دولت و قدرت در دست آن بود. هم‌اکنون اعضایی از این حزب با انصارالله و دیگر احزاب در صنعاء شورای عالی سیاسی در یمن را تشکیل داده و کشور را از این طریق اداره می‌کنند.

اخیرا پس از حوادث شهر عدن، یاسر الیمانی در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت، در حالی که گارد ریاست جمهوری در عدن در حمایت از دولت هادی در حال کشته دادن بود، عربستان و امارات چهار روز ساکت ماندند سپس بیانیه صادر کردند. او گفت، بیانیه ائتلاف سعودی اماراتی درباره سیطره [شبه‌نظامیان شورای انتقالی، وابسته به ابوظبی] بر کاخ ریاست جمهوری در عدن، «نمایشی مضحک» بود و در حقیقت ائتلاف، عبد ربه منصور هادی را در عدن ساقط کرد همانطور که او را در صنعاء ساقط کرد.

انتقاد الیمانی به عربستان و امارات پس از آن افزایش یافت که شبه‌نظامیان گروه موسوم به «شورای انتقالی جنوب» که تحت حمایت امارات هستند پس از چهار روز درگیری با نیروهای دولت «عبد ربه منصور هادی» در عدن، شنبه دهم اوت 2019 (19 مرداد 1398) این استان را به کنترل خود درآورده و کاخ ریاست جمهوری المعاشیق را تصرف کردند. عربستان در مقابل این اقدامات، تقریبا ساکت و بی‌تحرک بود و همین امر شائبه نوعی تبانی میان امارات و عربستان را در میان برخی سیاسیون یمن ایجاد کرده است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار