سیدحسن منتظرین در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

عده‌ای سعی دارند مساله «جنگ تحمیلی» را به سمت ملی‌گرایی سوق دهند

نویسنده تاریخ دفاع مقدس گفت: برخی سعی دارند مساله جنگ تحمیلی را از ارزش‌های دینی و باورهای اسلامی عاری کرده و آن را به سمت ملی‌گرایی سوق دهند که این بزرگترین خیانت به دفاع مقدس است.
کد خبر: ۳۵۸۶۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۶ - 21August 2019

عده‌ای سعی دارند مساله «جنگ تحمیلی» را به سمت ملی گرایی سوق دهند«سیدحسن منتظرین» نویسنده کتاب «تلخ و شیرین از اسارت» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس در خصوص محتوای این کتاب اظهار داشت: سال‌ها پیش کتاب «هنر اهل بیت (ع)» که به باورهای رزمندگان اسلام می‌پرداخت و در سال 1389 منتشر شد، به بررسی انگیزه‌های حضور رزمندگان در دوران دفاع مقدس اختصاص داشت. فرمایشات حضرت امام خمینی (ره)  محور این اثر بود. خاطرات، وصایا و سفارشات رزمندگان محتوای این کتاب را تشکیل داده است که حلقه دوم این کتاب «نهال‌های برومند» نام دارد.

وی ادامه داد: این کتاب به همان خط مشی، سیری در باورهای آزادگان دارد. در این کتاب با 80 نفر از اسرای جنگ تحمیلی مصاحبه شده است. تلخ شیرین در واقع بخش دیگری از کتاب «نهال‌های برومند» است، یعنی خاطراتی که به لحاظ موضوعی با این کتاب ارتباط نداشت، در «تلخ و شیرین از اسارت» تجمیع شد. البته مصاحبه‌های دیگری با آزادگان انجام شد و تحقیقات دیگری صورت گرفت تا این اثر شکل مستندگونه خود را حفظ کند. این کتاب شامل خاطرات تلخ و شیرین اسرای ما در طول دورانی است که در اردوگاه‌های مختلف رژیم بعثی اسیر بودند.

منتظرین افزود: سعی من بر این بود تا در کتاب «نهال‌های برومند» و «تلخ و شیرین از اسارت» به اسرای همه قومیت‌های کشور بپردازم. چرا که این عزیزان چه در دوران جنگ تحمیلی و چه در دوران اسارت در کنار هم بودند و قصدم این بود تا این وحدت و یک‌پارچگی در صفحات کتاب نیز منعکس شود.

وی در خصوص پرداختن به اسرا که بخشی جدایی‌ناپذیر از دفاع مقدس است، توضیح داد: من در پژوهش‌هایی که داشتم متاسفانه شاهد این بودم که مساله جنگ تحمیلی از سوی برخی ناجوان‌مردانه در حال تحریف شدن است. قبل از اتفاقات سوریه و عراق و رفتن مدافعان حرم به این کشورها شاهد بودیم که برخی دفاع مقدس، باورها، اعتقادات و ارزش‌های حاکم بر آن روزها را نادیده می‌گرفتند یا آن را به چشم غیر واقعی می‌دیدند، اما با شکل‌گیری داعش و مسائل بعد از آن و رفتن مدافعان حرم برای دفاع از حریم اهل بیت (ع) همان فضای حاکم بر جامعه به شکل دیگری ایجاد شد. اگر این اتفاق نمی‌افتاد ممکن بود مساله دفاع مقدس به سمت دیگری برود. من گاهی در یادواره‌های شهدا که صحبت می‌کردم جوانانی که بعد از جنگ متولد شده بودند با دیده تعجب به خاطرات من نگاه می‌کردند و برای آنها مسائلی را که من مطرح می‌کردم قابل باور نبود. دلیل این امر هم این است که برخی سعی دارند جنگ تحمیلی را به سمت ملی‌گرایی سوق دهند و گرایشات دینی آن را نادیده بگیرند. همه این مسائل باعث شد تا خود را در نگارش آثار دینی محصور نکنم و به سمت دفاع مقدس بروم. همین نگاه در مورد شهدای مدافع حرم نیز وجود دارد و کتاب سوم از این مجموعه یعنی «رزمندگان و اسرا» اختصاص به مدافعان حرم دارد.

نویسنده کتاب «تلخ و شیرین از اسارت» بیان داشت: پرداختن به زندگی آزادگان در دوران اسارت برای نویسنده و محقق دشوار است، همچنین به دلیل فضای تلخ حاکم بر زندگی آزادگان که همواره با شکنجه و توهین و سختی همراه بوده، برای خواننده هم دشوار است، لذا این امر مهم باعث شده تا تدوین تاریخ شفاهی آزادگان محدود شود. چون حقیقتا به لحاظ روانی برای نویسنده غیر قابل تحمل است که به همه لحظات اسارت بپردازد اما در زندگی رزمندگان این‌گونه نیست، اگر لحظات تلخی وجود داشته باشد، لحظات شیرین فراوانی هم وجود دارد که برای نویسنده و خواننده قابل تحمل است اما با همه این اوصاف نمی‌توان خاطرات آزادگان را نادیده گرفت و حتما تاریخ شفاهی آزادگان باید تدوین و حفظ شود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار