معرفی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان گلستان (1)

طرح مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان گلستان در امتداد یادمان هشت شهید گمنام تپه نورالشهدا گرگان، به صورت دیواری است که قسمت انتهایی آن در شیب طبیعی زمین خوابیده و در مسیر خود به سمت شهدا از روی زمین بر می‌خیزد و همچو دیواری مستحکم شکل می‌گیرد.
کد خبر: ۳۵۸۷۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹ - 21August 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از گرگان، از سالهای آغازین جنگ تحمیلی و دفاع جانانه ملت ایران از کشور اسلامی، اندیشه حفظ و نگهداری از گنجینه‌های بی نظیر این نبرد تاریخی سرنوشت‌ساز مطرح بوده است.

معرفی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان گلستان (1)

مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس امروز وظایفی ملی و بین‌المللی برعهده دارند. بسیاری از مسئولان نظامی کشورهای مختلف نیز در طول این سال‌ها از این مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس بازدید کرده‌اند و به گونه‌ای باید گفت این مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس امروز زبان گویای آنچه هستند که در طول سالهای دفاع مقدس بر این ملت و این کشور رفته است. دیدن بسیاری از تجهیزات اولیه در دفاع از این مرز بوم آنچه را که در نگاه اول به اذهان متبادر می سازد فقط همت والا و ایثار و از خودگذشتگی است. این گونه است که فرهنگ ایثار، از خود گذشتگی و فرهنگ مقاومت جهانی می شود.

استان گلستان نیز که با تقدیم بیش از چهار شهید والامقام و هزاران رزمنده، جانباز، آزاده و ایثارگر در دوران هشت سال دفاع مقدس، سهم شایسته‌ای در پیروزمندی‌های لشکر اسلام در آن دوران پرحماسه ایفاء نموده است، باهدف تبیین، تدوین، حفظ و اشاعه رشادت ها و دلاوری‌های فرزندان برومند این استان در آن برهه، ساخت و بهره برداری از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان گلستان را در سبد مطالبات فرهنگی استان جای داده است.

لذا با همین رویکرد احداث یادمان های شهدای گمنام و ساخت مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس به عنوان یکی از مصادیق بارز انجام کارهای عمیق و  ماندگار، یک فرصتی است تا با نگاه زیارتی و بهره گیری از ابزار هنر عظمت و ویژگی های معنوی و حماسه ی این برهه از تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، همواره در خاطره تاریخی ملت ایران جاودانه بماند.

بخش اصلی مراکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس را گالری هایی تشکیل می دهند که در آن به معرفی ابعاد معنوی جنگ، فرهنگ جبهه و دفاع مقدس، شیوه های نبرد و نقش اقشار مختلف، صنوف، یگان ها و سازمان های مختلف استان در دوران دفاع مقدس می پردازد.

مراکز فرهنگی یا پارک موزه های دفاع مقدس از نظر محتوا فراتر از موزه های تاریخی است چرا که در آنها علاوه بر نمایش آثار فیزیکی، آثار فرهنگی و مفهومی از جمله بازسازی فضای نبرد نیز انجام می گیرد تا بتوان با ایجاد حس و حال آن زمان روایت حماسه و یا خاطره ای را ازیک عملیات عنوان نمود .

با پیشنهاد مسئولین وقت استان و تصویب کمیسیون مستند سازی و تعیین بهره بردار، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، زمینی به ابعاد 7600 متر مربع در ناهارخوران گرگان به ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان گلستان اختصاص داده شده است.

طرح مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان گلستان در امتداد یادمان هشت شهید گمنام به صورت دیواری طراحی شده که قسمت انتهایی آن در شیب طبیعی زمین خوابیده و در مسیر خود بسمت شهدا از روی زمین بر می خیزد و چون دیواری مستحکم شکل می گیرد. این دیوار در ارتباط با یادمان شهدای گمنام تپه نورالشهدا گرگان، بصورت نمادین به گونه‌ای طراحی شده است که بیننده بنیان اصلی دفاع مقدس را در ارتباط با معنویت شهداء می‌یابد نه بر اساس عوامل مادی مرسوم در بسیاری از نقاط جهان.

معرفی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان گلستان (1)

 انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها