یادداشت/ حامد افروغ

شهدای دولت؛ سنگ محک انقلابی ماندن مسئولان

هفته دولت فرصت مناسبی است که تا مسئولین کشوری اعم از دولتی و حکومتی به مرور رابطه خود و مردم پرداخته و با محک قرار دادن سیره شهدایی چون رجایی و باهنر، به نقد و قضاوت خویش بپردازند تا هم به عیوب خویش بیشتر واقف شوند و هم بیشتر درد مردمی را که به آنها قدرت داده‌اند درک کنند.
کد خبر: ۳۵۹۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۹ - 31August 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ حامد افروغ؛ انقلاب اسلامی سال 57 ذاتا و هویتا نسبت به انقلاب‌های مشابه خود دارای وجوه تمایز خاصی است که آن را به شکلی گل‌درشت در میان سایر انقلاب‌های عصر خود، متمایز می‌کند که از جمله آن وجوه تمایز، تکمیل بودن کابینه دولت برآمده از انقلاب در بهشت زهرا (س) است!

این جمله در ابتدا ممکن است ثقیل به نظر برسد اما با کمی تامل در آن درمی‌یابیم که اغلب بزرگان و دولتمردان کلیدی انقلاب اسلامی که هر کدام به نوبه خود کوهی از صبر و استقامت در کنار همت والا و تخصص بودند، توسط ترورهای کور منافقین به خیل شهدا پیوستند و خلأ بزرگی را که به جرات می‌توان گفت هنوز پر نشده، در تاریخ انقلاب به جا گذاشتند.

شهدایی چون استاد مرتضی مطهری (نظریه‌پرداز)، شهید بهشتی (نظریه‌پرداز و حقوق‌دان) و شهیدان رجایی و باهنر (رئیس جمهور و نخست‌وزیر) و بسیاری مدیران دیگر از لشکری و کشوری که به همراه این عزیزان و یا جداگانه به دلیل کارکرد مهم‌شان برای انقلاب اسلامی و سیره خدمت‌گزارانه، بدست کوردل‌ترین افراد به شهادت رسیدند.

خون شهدای انقلاب که از مظلومیت خاصی نیز در مقایسه با شهدای دفاع مقدس برخوردار هستند، بی‌شک از پایه‌های محکم انقلاب اسلامی است که شهدای شاخص آن همچنان چون خورشیدی در یادها و خاطرات مردم می‌درخشند، شهدایی چون محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر که هنوز چون شاخصی بی‌پیرایه، از سوی آحاد مردم برای عیارسنجی میزان خدمتگزار بودن مسئولان دولتی، سره را از ناسره تمیز می‌دهند.

از شان و منزلت این شهدا که بگذریم، آنچه که در هفته دولت بیش از آمار و ارقام پیشرفت‌های فیزیکی و عمرانی کشور مهم است ـ صدالبته که این نوع خدمت نیز در زمره عالی‌ترین خدمت‌هاست که شعار محرومیت‌زدایی را جامه عمل می‌پوشاند ـ مراقبت دولتمردان از گنج اعتماد و محبت مردم نسبت به دولت و انقلاب اسلامی است، محبتی که هنوز پس از گذشت سالیان، نثار روح متعالی شهیدان رجایی و باهنر می‌شود.

اگر دقیق‌تر به نسبت میان مردم و شهدای دولت بنگریم، درخواهیم یافت که زنده ماندن یاد این شهدا نه فقط به دلیل مسئول بودنشان، که به دلیل مردمی بودنشان است و هر روز که می‌گذرد و تعداد بیشتری از مسئولین از خط انقلاب عدول می‌کنند، درخشش و محبوبیت این شهدا نیز بیشتر می‌شود که این خود زنگ خطری است برای مسئولین تا نسبت به ادای سیره سیاسی و اجتماعی شهدای دولت کوتاهی نکنند.

هفته دولت فرصت مناسبی است که تا با استعانت از ذات احدیت و تبرک جستن به یاد و خاطره شهدای آن، مسئولین کشوری اعم از دولتی و حکومتی به مرور رابطه خود و مردم پرداخته و با محک قرار دادن سیره شهدایی چون رجایی و باهنر، به نقد و قضاوت خویش بپردازند تا هم به عیوب خویش بیشتر واقف شوند و هم بیشتر درد مردمی را که به آنها قدرت داده‌اند درک کنند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها