ایران نمونه مطلوب طراحی و ساخت موزه‌های نظامی در غرب آسیاست

در سومین روز از بیست و پنجمین کنفرانس عمومی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) در کیوتوی ژاپن، مجتبی عبادی فتح، مسئول امور بین الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با موضوع «موزه های نظامی ایران؛ گذر از سنت به مدرنیته» سخنرانی کرد.
کد خبر: ۳۶۰۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶ - 04September 2019

ایران نمونه مطلوب طراحی و ساخت موزه‌های نظامی در غرب آسیاستبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در سومین روز از بیست و پنجمین کنفرانس عمومی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) در کیوتوی ژاپن، مجتبی عبادی فتح، کارشناس موزه دفاع مقدس با موضوع «موزه‌های نظامی ایران؛ گذر از سنت به مدرنیته» سخنرانی کرد.

در این سخنرانی که در کمیته بین‌المللی موزه‌های نظامی و یادمان جنگ (ICOMAM) ایراد شد، عبادی فتح با اشاره به قدیمی‌ترین اسناد مکتوب درباره تاریخ نظامی ایران و نوشته‌های هرودوت در مورد ارتش جاویدان هخامنشی، سیر تکامل سلاح‌های سرد ایران از دوران پارینه سنگی تا قاجار و تاریخ سلاح‌های گرم از دوران آق قویونلو‌ها تا دوره پهلوی را شرح داد.

این موزه‌دار ایرانی، سپس به معرفی پنج موزه کلاسیک نظامی ایران پرداخت و یادآور شد که جنگ ایران و عراق نقطه عطف در ساخت موزه‌ها و یادمان‌های جنگ در ایران بوده است. چندان که طبق آمارها، ساخت موزه‌های جنگ در ایران رشد قابل توجهی داشته است و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تهران مدرن‌ترین موزه نظامی ایران و غرب آسیا به شمار می‌رود.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: رشد چشمگیر تعداد موزه‌های نظامی ایران پس از جنگ ایران و عراق و تمایل آن‌ها از سبک کلاسیک و ویترین محور بودن بودن به تعاملی شدن و استفاده بیشتر از تکنولوژی‌های پیشرفته، باعث شده است که ایران در منطقه غرب آسیا یکی از نمونه‌های مطلوب در طراحی و ساخت موزه‌های جنگ باشد.

عبادی افزود: بر این اساس، ICOMAM پیشنهاد کرده است که در آینده یکی از کنفرانس‌های سالانه این کمیته در ایران برگزار شود تا موزه‌داران دیگر کشور‌ها بتوانند از نزدیک با وضعیت موزه‌های نظامی ایران آشنا شوند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها