حذف نام شهدا-9/ رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران مدعی شد؛

حذف نام شهدا از تابلو‌های معابر پایتخت دروغی بزرگ است

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران توضیحاتی را در رابطه با حواشی اخیر در مورد نام گذاری تابلو‌های معابر مطرح کرد.
کد خبر: ۳۶۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶ - 16September 2019

حذف نام شهدا از تابلو‌های معابر پایتخت دروغی بزرگ است/ برخی با اهداف سیاسی خاص این بحث را مطرح کردند/ آغاز طرح بررسی تمامی تابلو‌های معابر از 20 مردادبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «غلامحسین محمدی» رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با حضور در برنامه «سلام صبح به خیر» که صبح امروز (دوشنبه 25 شهریور) از شبکه 3 سیما پخش شد، به حواشی اخیر در مورد حذف نام شهدا از برخی از تابلو‌های معابر شهری پرداخت و با تاکید بر لزوم توجه به پیوست‌های تکنیکی و ترافیکی نصب تابلو‌ها در معابر، اظهار داشت: تصاویر موجود نشان می‌دهد در سال 90 همین تابلو‌هایی که امروز هم برخی نشان می‌دهند و می‌گویند که ما نام شهید را از آن حذف کرده‌ایم از همان سال‌ها به همین شکل بوده‌اند و تعجب من این است که چرا شهرداری وقت در قبال این اخبار، دست به اصلاح تابلو‌های این معابر نزده است. شاید ملاحظات تکنیکی و خاصی مطرح بوده، اما ما اعلام کرده‌ایم که برخی از این ملاحظات تکنیکی را ما قبول نداریم و بر استفاده از کلمه شهید در این تابلو‌ها تاکید بسیار داریم.

وی اظهار کرد: بررسی تابلو‌ها نشان می‌دهد تابلو‌هایی که در مواردی نام شهید از آن‌ها در سال‌های گذشته حذف شده است تابلو‌های پرچمی هستند که برای رانندگان عبوری که با سرعت متوسط 30 کیلومتر بر ساعت در حال عبور هستند نصب شده است و طبق اصول ترافیکی نام‌ها در این تابلو‌ها اختصاری هستند، اما در همان کوچه‌ها تعداد زیادی تابلو‌های دیوارکوب نصب شده‌اند که کلمه شهید روی آن‌ها قرار گرفته است.

محمدی ادامه داد: مثلا در یک معبر ده تابلوی دیوارکوب و یک تابلوی پرچمی داریم که به دلایل تکنیکی ممکن است نام آن اختصاری شده باشد ما این مساله را در بزرگراه‌ها هم داریم. مثلا در برخی تابلو‌های بزرگراه همت دیگر نام شهید را قرار نمی‌دهند و فقط همان همت را می‌نویسند و این تکنیک هم متعلق به گذشته است و در دوره شهرداری فعلی مطرح نشده است؛ بنابراین این که می‌گویند ما کلمه شهید را از تابلو‌ها حذف کرده‌ایم یک دروغ بزرگ است که برخی با اهداف خاص سیاسی مطرح می‌کنند.

وی با تاکید بر این که در چند سال گذشته اقدامات گسترده‌ای در مورد تغییر تابلو‌های معابر انجام نداده‌ایم و اقدامات صورت گرفته اغلب معطوف به نوسازی تابلو یا درج عنوان شهید به خواست شهروندان بود، تصریح کرد: همان طور که گفتم در گزارشی که در برنامه «سلام صبح به خیر» پخش شد، تصاویری نشان داده شد که عینا همین عکس‌ها در رسانه‌ها در سال 90 منتشر شده است و متعلق به دوره شهرداری ما نیست؛ لذا معتقدم گاهی این اخبار با اهداف سیاسی مطرح می‌شود تا شهرداری تهران را متهم کنند. در برخی موارد با اهداف خاص و سیاسی از برخی معابر عکس و فیلم گرفته شده است که امیدوارم واقعا این اهداف خیرخواهانه باشد، چون اگر به ما اطلاع می‌دادند قطعا پیگیری می‌کردیم و نیازی به این فضاسازی‌ها نبود. با اینکه اساسا نصب این تابلو‌ها در سال‌های قبل و پیش از دوره فعلی شهرداری انجام شده است.

رئیس مرکز ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری درباره حذف نام شهید از برخی ایستگاه‌های بی‌آر‌تی هم گفت: به طور کلی در تهران حدود پنج هزار و 500 ایستگاه داریم که تنها یک ایستگاه به نام «مدنی» یعنی بدون کلمه شهید است که این نامگذاری هم متعلق به 30 سال قبل است و همه آن را به همین نام می‌شناسند. حال این که به چه دلیلی عده‌ای این را مطرح می‌کنند برای من مشخص نیست.

محمدی عنوان کرد: در شورای اسلامی قبل هم که دوستان متدین ما در آن حاضر بودند طرحی به نام حذف نام شهدا از پل‌های اتوبان امام علی (ع) و نامگذاری آن‌ها به نام استان‌ها مطرح بوده است و اتفاقاً یکی از منتقدین امروز شهرداری در همین زمینه جزو ارائه دهندگان این طرح بوده است.

وی تاکید کرد: لازم است همین جا اعلام کنم که شهرداری تهران خود را مدیون شهدا می‌داند و شهردار تهران یک بسیجی و رزمنده بوده است و در میان اعضای شورای شهر هم ما دو فرزند شهید داریم که یکی از آن‌ها در کمیسیون نامگذاری معابر حضور دارد. ما در دوره جدید 38 درصد معابر جدید را به نام شهدا نامگذاری کرده‌ایم.

محمدی همچنین با اشاره به انتقاد‌هایی که در حذف کلمه شهید از نام برخی معابر در منطقه 16 مطرح است، گفت: با اطلاع رسانی که انجام شد شهرداری این مشکل را حل کرد تا جایی که فرمانده بسیج آن ناحیه از شهردار منطقه تقدیر کرده است. ما این دغدغه را جدی گرفته‌ایم و اگر شهروندان گزارشی را از طریق سامانه 1888 اعلام کنند این اطمینان را می‌دهیم که آن را پیگیری خواهیم کرد و طبق نظر کارشناسی و تکنیکی اصلاحات را انجام می‌دهیم. البته در انتقادات اخیر موارد جالبی هم هست مثل این که دو کوچه در منطقه 12 به نام‌های نمازی و معزی هستند که برخی جوانان با تصور حذف کلمه شهید خودشان دست به کار شده و کلمه شهید را به آن اضافه کرده‌اند در حالی که طبق اعلام بنیاد شهید این دو فرد اصلا شهید نیستند.

وی خطاب به مردم عنوان کرد: من از مردم می‌خواهم به شهرداری و شورای شهری که خودشان انتخاب کرده‌اند اعتماد کنند و اگر مواردی دیدند به ما اطلاع دهند و مطمئن باشند که برطرف خواهد شد. برخی به شهرداری بهتان‌هایی می‌زنند که در شان شهرداری نیست و معتقدم این اتهام‌ها بازی‌های سیاسی با اهداف خاصی است و نباید تحت تاثیر این رفتار‌ها قرار بگیریم.

محمدی در پایان تاکید کرد: طبق دستور شهرداری از 20 مهر به صورت گسترده تمامی تابلو‌های معابر بررسی می‌شود و در صورت وجود مشکل برطرف خواهد شد. البته در تهران بیش از 400 هزار معبر داریم که بررسی وضعیت تابلو‌های این معابر و برطرف کردن اصلاحات احتمالی کاری زمان بر است و طول می‌کشد. با این حال اگر همشهریان موردی را دیدند گزارش کنند و بدانند که به آن رسیدگی خواهد شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها