حذف نام شهدا-11/ یادداشت

هویت شهرمان را حذف نکنید

نام‌گذاری‌ معابر به نام شهدا پس از پایان دوران دفاع مقدس تداعی‌گر یاد و خاطره آنهاست تا بدانیم هویت و امنیت امروزمان مدیون جانفشانی آنهاست.
کد خبر: ۳۶۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۵ - 17September 2019

//گروه اجتماعی دفاع‌پرس- سمانه حسن‌خانی؛ کمتر از پنج روز دیگر سی و نهمین سالگرد دفاع مقدس ایران از کیان جمهوری اسلامی  آغاز می‌شود. روزی که عراق با کمک و پشتیبانی آمریکا و حمایت لجستیکی شرق و غرب دنیا به کشورمان حمله کرد و تلفات سنگین جانی و مالی را در کشورمان به بار آورد.

اما فرزندان این سرزمین در آن مقطع زمانی اجازه ندادند که یک وجب از خاک کشور به تصرف دشمن درآید؛ بنابراین دوران هشت ساله دفاع مقدس با خون‌هایی که در آن ایام ریخته شد و اسارت رزمندگان به پیروزی رسید تا امروز زندگی مان را با امنیت و آرامش سپری کنیم و با اقتدار، کشورمان قدرت برتر منطقه شود.

امروز که همه آرامش، صلح، امنیت و اقتدارمان به زعم همگان مدیون ایثار و فداکاری جگرگوشه های مادرانی است که آنها را روانه جبهه حق علیه باطل کردند متاسفانه خبر‌هایی شنیده می‌شود دال بر اینکه واژه «شهید» از پلاک برخی از معابر و خیابانهای شهرمان حذف شده است.

مسئولان شهرداری تهران دلیل حذف واژه «شهید» از تابلوهای شهری را سهل‌انگاری پیمانکار عنوان کرده و قول داده‌اند که سریعا آن را اصلاح کنند و در این راستا اقداماتی صورت گرفته است؛ اما اظهارات برخی از مسئولان شهرداری تهران دراین‌باره متناقض است؛ غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، ابتدا مدعی شده بود که تابلوهای گزارش شده کلاً چهار عدد از مجموع 150 تابلوی ترافیکی سطح ناحیه (ناحیه یک منطقه یک) است؛ اما بعد از آن مردم در فضای مجازی اعلام کردند که در منطقه 16 تهران هم واژه «شهید» از تابلو‌های کوچه‌ها حذف شده است و همین‌طور در ادامه فیلم‌هایی منتشر شد که حکایت از این داشت که در مناطق دیگر تهران نظیر منطقه 12 و چهار نیز این اقدام در برخی کوچه ها و خیابان‌ها صورت گرفته است.

برخی از رسانه‌ها هم اعلام کردند که علاوه بر این چهار معبر، در بسیاری از معابر دیگر این منطقه همچون خیابان‌های شهید «افشار»، شهید «محمدی»، شهید «ماکویی‌پور» و شهید «امامی» هیچ اسمی از نام و واژه شهید وجود ندارد و تابلوی این خیابان‌های ذکر شده تنها با نام خانوادگی شهدا نصب شده است.

پس از این اتفاق برخی از جوانان آتش به اختیار واژه «شهید» را دوباره به تابلو‌ها برگردانند و حتی پویش «نشان ابدی» در فضای مجازی شکل گرفت و تعداد زیادی از کوچه‌ها و خیابان‌ها در مناطق مختلف تهران اصلاح و قرار بر این شد تا هرکسی کوچه‌ای را می‌شناسد که واژه مقدس «شهید» از نام آن حذف شده است، آن کوچه را معرفی کند تا جوانان انقلابی نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

مزین شدن کوچه ها و خیابان های شهر به نام شهدا پس از پایان دوران دفاع مقدس باعث شد که همیشه خاطرمان بماند که اگر این جوانان غیور کشورمان نبودند، امروز امنیت فعلی را نداشتیم.

شهدا رفتند تا از اسلام و کشورمان محافظت کنند و نامگذاری کوچه ها و خیابان ها به نامشان تداعی گر یاد و خاطره آن شهداست که رفتند تا ما بمانیم و نسل های امروزی و آینده بدانند که کشورمان هزاران شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرد.

این نام‌گذاری‌ها باعث می‌شود گاهی در بین مشغله‌های زندگیمان وقتی تابلوی نام شهیدی را بر سر کوچه‌ای می‌بینیم به رسم ادب یادی از دلاورمردان دوران دفاع مقدس کنیم.

در هر جای این سرزمین نام شهیدی از اقشار، ادیان و فرهنگ‌های مختلف بر سر کوچه‌هایش نشسته است، میدان‌ها و اتوبانهایش به اسم شهدا آذین شده‌اند. هویت شهرهای ما بسته به همین شهداست، آنها نماد و پرچم مقاومت کشورمان هستند و باید به عنوان اسطوره های حماسه ساز یاد شوند.

نسل جوان امروز با دیدن نام شهدا در تابلوهای کوچه‌ها و خیابان‌ها، به سبک زندگی شهدا و زحماتشان توجه کرده و سعی می‌کند از آنها الگو بگیرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها