الأخبار:

نشست خبری عربستان سعودی چیزی را اثبات نکرد

یک روزنامه لبنانی در واکنش به نشست خبری دیروز سخنگوی وزارت دفاع عربستان به نقل از یک منبع نظامی یمن نوشت: عملیات آرامکو از سه نقطه در یمن انجام شد و در «کنفرانس شکست‌خورده» دیروز دلیل محکمی درباره اتهامات علیه ایران ارائه نشد.
کد خبر: ۳۶۲۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸ - 19September 2019

نشست خبری عربستان سعودی چیزی را اثبات نکردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ترکی المالکی» سخنگوی وزارت دفاع عربستان سعودی چهارشنبه (دیروز) با برگزاری یک کنفرانس خبری سعی کرد با نمایش تصاویری از لاشه‌های پهپاد و موشک، ایران را در پشت پرده عملیات هدف گرفتن «آرامکو» معرفی کند.

در همین ارتباط یک منبع نظامی یمنی به روزنامه لبنانی «الاخبار» گفت: «کنفرانس (ترکی المالکی) یک کنفرانس شکست خورده به تمام معنا بود. هیچ مدرک فنی یا دلیل محکمی درباره ادعای آن‌ها مبنی بر اینکه ایران در پشت پرده این موضوع است، ارائه نکرد.»

این منبع نظامی درباره تصاویر نمایش داده شده از لاشه‌های پهپاد و موشک در این کنفرانس خبری گفت: تصاویر «درست» است و این سلاح‌ها و تجهیزات به وفور در اختیار نیروی هوایی ارتش یمن است و آن‌ها را در چندین مناسبت در تلویزیون نمایش داده است.

منبع نظامی مذکور در خصوص مکانی که حمله از آن‌ها انجام شده به سه مورد زیر اشاره کرد:

اول: خط سیر پهپاد‌ها از سمت شمال که سخنگوی وزارت دفاع عربستان بر آن تأکید داشت، نادرست است و وی دلیلی فنی برای این امر ارائه نداد بلکه فقط بر دوربین‌های مداربسته آرامکو استناد کرد؛ تصویری را که ارائه شد نمی‌توان به عنوان دلیل قبول کرد، زیرا تاکتیک مانور در بالای هدف ایجاب می‌کند در بسیاری از موارد هنگام کنترل از راه دور تغییر جهت داده شود.

دوم: سخنگو مبدأ پرواز تعداد زیادی پهپاد را نه از نظر علمی- فنی و نه از نظر اطلاعاتی ثابت نکرد. دستپاچگی و سردرگمی وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مشخص کردن مبدا پرواز پهپاد‌ها کاملا مشخص بود.

سوم: مورد سوم پهپاد‌ها وموشک‌های کروزی است که بقایای آن نمایش داده شد. بُرد پروازی برخی از این پهپاد‌ها به 1700 کیلومتر می‌رسد و این عملیات از سه نقطه اصلی در یمن با مسافت تقریبا 800 کیلومتر انجام شد.

این منبع نظامی یمنی نمایش دیروز وزارت دفاع عربستان را «جنگ روانی» علیه خود این کشور توصیف کرد که میزان ترس فرماندهی نظامی آن را نشان می‌دهد.

وی افزود: اینکه عربستان دست داشتن یمن در این عملیات را بعید می‌داند تلاشی برای دست کم شمردن توانایی پیشرفته ارتش یمن در صنایع نظامی و موشکی است و این در حالی است که تولیدات نظامی ارتش یمن در چندین مناسبت به نمایش گذاشته شده است.

این منبع صحبت‌های سخنگوی وزارت دفاع عربستان را «سیاسی و نه نظامی» خواند و گفت: هدف از این صحبت‌ها «توجیه شکست نظامی، اطلاعاتی و امنیتی» و نیز ناکارآمدی پدافند هوایی سعودی است از سامانه پاتریوت آمریکایی گرفته تا سامانه‌های راداری پیشرفته که صد‌ها میلیون دلار خرج آن شده است.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در بیست و سوم شهریورماه غول نفتی عربستان سعودی «آرامکو» را با 10 پهپاد هدف گرفت.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها