بخش پایانی/ نقش پدافند هوایی در حفظ و حراست از آسمان کشور؛

«پدافند هوایی» پیشانی بلند قدرت دفاعی ایران در حفظ امنیت هوایی

انجام هرگونه عملیات نیرو‌های سطحی (زمینی و دریایی) و عملیات برون مرزی هوایی با پشتیبانی پدافند هوایی انجام می‌شد و این اساس کار پدافند هوایی است که همیشه در خط مقدم قرار دارد.
کد خبر: ۳۶۳۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶ - 25September 2019

آسمان ایران اولویت خط مقدم دفاع از کشوربه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نقش حیاتی و عملکرد درخشان پدافند هوایی در دوران هشت سال دفاع مقدس و در عملیات‌های مختلف، برای طراحان نظامی و ملت بزرگ ایران اسلامی که دوران دفاع مقدس را درک کرده‌اند بر هیچ‌کس پوشیده نیست. فعالیت‌های شبانه‌روزی و مداوم مجموعه یگان‌های پدافند هوایی در تامین امنیت هوایی نقاط حساس و حیاتی کشور، مراکز تولید و صادرات نفتی کشور و دفاع بیش از ۲۸۰ مرکز اقتصادی، سیاسی، نظامی و ... در طول هشت سال دفاع مقدس و مقابله با حملات هوایی ارتش رژیم بعث که به جدیدترین هواپیما‌ها و سلاح‌ها مجهز بود از نقش‌های اساسی پدافند هوایی در هشت سال دفاع مقدس است.

ماموریت در آسمان ایران

در زمان جنگ تحمیلی، پدافند هوایی علاوه بر اینکه وظیفه تامین امنیت هوایی صحنه نبرد و خطوط مقدم جبهه‌ها را بر عهده داشت وظایف دیگری از جمله تامین دفاع هوایی از شهر‌ها در مقابل هواپیما‌ها و حتی موشک‌های رژیم بعث عراق، دفاع هوایی از مراکز مهم و استراتژیک کشور نظیر پالایشگاه‌ها، کارخانه‌ها، پل‌ها و حتی دفاع از مراکز غیر استراتژیک کشور را نیز برعهده داشت. در جنگ نفتکش‌ها دفاع از نفتکش‌های ایرانی در برابر تهاجم هوایی عراق همراه با نیروی هوایی برعهده پدافند هوایی بود. اگرچه معمولاً عملکرد درخشان پدافند هوایی به دلایل امنیتی و حفاظتی بودن مباحث، در گمنامی تبلیغاتی مستور می‌ماند.

پدافند هوایی علاوه بر دفاع از جزایر ارزشمند خلیج فارس (خارک، لاوان، سیری، تنب بزرگ، تنب کوچک، بوموسی و...) و حراست از تأسیسات نفتی مستقر در برخی از آنها، با حضور مستقیم بر روی کشتی‌‎ها و حتی نفتکش‌های ایرانی در برابر حملات هوایی رژیم بعث عراق مقاومتی سرافرازانه را به رخ جهانیان کشید. استقرار رادار‌های اسکایگارد، اورلیکن، توپ‌های ضد هوایی ۲۳ م.م، ۳۵ م.م، دوش‌پرتاب‌ها و... بر روی عرشه کشتی‌ها تجربه جدیدی برای فرماندهان و کارکنان پدافند هوایی بود که با تلاش فراوان دلیرمردان پدافندهوایی منجر به تجربه موفق تاکتیکی و دفاعی برای جمهوری اسلامی ایران شد.

دفاع معجزه آسا توسط عزیزان شجاع پدافند هوایی

انجام هرگونه عملیات نیرو‌های سطحی (زمینی و دریایی) و عملیات برون‌مرزی هوایی با پشتیبانی پدافند هوایی انجام می‌شد و این اساس کار پدافند هوایی است که همیشه در خط مقدم است و به واسطه همین سابقه و نقش حیاتی است که فرمانده معظم کل قوا نیز می‌فرمایند: «اگر حادثه‌ای برای کشور پیش بیاید اولین مرکزی که باید فعالیت کند قرارگاه پدافند هوایی است».

پدافند هوایی دارای عملکردی درخشان در سال‌های دفاع مقدس است به گونه‌ای که امام خمینی (ره) کارکنان پدافند هوایی را «عزیزان شجاع» خطاب فرمودند و همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا (مد ظله‌العالی) نیز عملکرد پدافند هوایی در عملیات والفجر ۸ و آزادسازی فاو را «دفاع معجزه‌آسا» دانستند و هم اکنون نیز طبق فرمایش ایشان، پدافند هوایی در اولویت یکم و خط مقدم دفاع و امنیت کشور قرار دارد.

در این راه پر افتخار، رزمندگان پا در رکاب پدافند هوایی در دفاع از آرمان‌های والای جمهوری اسلامی ایران، ۳۸۳ شهید، ۴۵۹ جانباز و ۴۴ آزاده را طی عملیات‌ها و به ویژه در بمباران ناجوانمردانه سایت رادار سوباشی همدان تقدیم میهن اسلامی کردند و سهم بزرگی را در دفاع مقدس بر عهده داشت. جا دارد تا از پر افتخارترین دلاورمردان پایگاه پدافند هوایی شهید سرلشکر منصور ستاری که با ابتکارات و خلاقیت‌های بی نظیر از قبیل: طراحی هوشمندانه در به کارگیری تجهیزات پدافند هوایی در عملیات والفجر ۸ که موجب ساقط کردن بیش از ۷۰ فروند هواپیمای دشمن شد و همچنین شهید «فرهاد دستنبو» که به همراه دیگر کارکنان تحت امرش تا آخرین لحظه در اتاق عملیات سایت سوباشی به دفاع پرداختند و به درجه رفیع شهادت نائل شدند یاد کنیم.

نخستین یاران انقلاب

کارکنان پدافند هوایی از جمله نخستین یاران انقلاب اسلامی در ارتش به شمار می‌روند که در پیروزی، تثبیت و تداوم انقلاب اسلامی نقش مهم و تأثیرگذاری داشتند. در روز ورود امام (ره) به میهن اسلامی در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، کارکنان پدافند هوایی علی‌رغم اعتصاب‌ها در اوایل انقلاب در سایت‌های راداری برای تأمین امنیت هواپیمای حامل حضرت امام (ره) حاضر شده و تلاش کردند. در مراسم استقبال از حضرت امام (ره) که تأمین امنیت به نیروی هوایی ارتش واگذار شده بود نیز تعداد زیادی از کارکنان پدافندی به‌عنوان محافظین و اعضای انتظامات حضور فعال داشتند. بیعت تاریخی روز ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ نیز با همکاری و همراهی کارکنان پدافند هوایی و نیروی هوایی محقق شد.

پدافند هوایی ارتش در ایجاد، آموزش، تقویت و پشتیبانی نهاد‌های انقلابی از جمله پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز نقش‌آفرینی کرد. این حمایت و پشتیبانی پدافند هوایی ارتش از پدافند هوایی سپاه (در ابعاد مختلف آموزشی، پشتیبانی، عملیاتی و...) منجر به کسب موفقیت‌های فراوان در حفظ و ارتقاء امنیت آسمان ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس و پس از آن دوران شد.

پدافند هوایی یکی از یگان‌های عملیاتی و عمده ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس بود که با تدابیر لازم توانست در کنار نیروی هوایی در هشت سال دفاع مقدس منابع اقتصادی و سیاسی کشور را از گزند دشمن حفظ کرده و باعث تقویت روحیه مردم در دوران دفاع مقدس شود که این امر از نظر هیچ یک از کارشناسان نظامی و صاحب‌نظران سیاسی پوشیده نمانده است. پدافند هوایی همواره حضور خود را در دوران بعد از جنگ، فعالانه در عرصه تامین امنیت کشور حفظ کرده بطوری که با هوشمندی کارکنان خود توانست پهپاد پیشرفته آمریکایی RQ۱۷۰ را زمین‌گیر کرده و در خصوص دستگیری بزرگ‌ترین شرور منطقه (ریگی) نقشی حیاتی ایفا کند.

اساسا هر کشوری که خواهان حفاظت از قلمرو هوافضای خود باشد نیاز به شبکه یکپارچه دفاع هوایی دارد، هر کشوری متناسب با سطح توان نظامی خود از این امکانات برخوردار است و هر چقدر شبکه توانمندتر باشد درصد مخاطرات پرواز‌های داخلی کاهش یافته و امکان سوءاستفاده دشمن از شبکه منسجم به حداقل می‌رسد.

شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور که کلیه مبادی مرتبط با فضای کشور نیز به آن متصل است، دارای ویژگی‌های خاصی از جمله قابلیت هدایت و کنترل یگان‌های پدافند هوایی با بهره‌گیری از سامانه‌های امن ارتباطی و با استقلال تاکتیکی در مناطق مختلف، تصمیم‌گیری سریع، هوشمند و متمرکز، تحرک و قابلیت انعطاف بالا، بومی بودن و وابسته نبودن به امکانات خارجی است که در بحث تاکتیکی نیز به لحاظ طراحی تاکتیک‌های کنترلی متفاوت که وظایف عناصر اجرایی شبکه را در مواقع بحرانی نیز مشخص کرده، منحصر به فرد است.

نقطه کور راداری در کشور نداریم

توانمندی‌های راداری و دیده‌بانی پدافند هوایی کشورمان در خصوص کشف و رهگیری انواع هواپیما‌های رادارگریز بسیار چشمگیر است و در این زمینه توانمندی‌های راداری ما در حدی است که نقطه کور راداری در کشور وجود ندارد و روز بروز هم در حال تقویت است. جهت کشف هواپیما‌های رادارگریز در ابعاد مختلف تکنیکی و تاکتیکی اقدامات گسترده و موفقی در مجموعه پدافند هوایی انجام شده است و ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر به سامانه‌های راداری و سیگنالی با قابلیت کشف این‌گونه پرنده‌ها تجهیز شده و روز به روز در حال تقویت، بهبود و برورسانی سامانه‌های موجود است.

شبکه دیده‌بانی کشور به طور هوشمندانه‌ای در سراسر کشور ساماندهی شده و به سامانه‌های هوشمند الکترونیکی دیده‌بانی مجهز شده که اطلاعات هر نقطه‌ای را در مدت چند ثانیه در اختیار شبکه قرار می‌دهد.

صنعت ساخت رادار در کشور نیز در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد به گونه‌ای که هر روز شاهد ارائه محصولات متنوع، با قابلیت بالا و متناسب با تهدید هستیم و وضعیت به گونه‌ای است که توانمندی طراحی و ساخت رادار در باند‌های مختلف فرکانسی، با برد‌های متفاوت (برد کوتاه، متوسط و برد بلند) به صورت فعال و غیرفعال مجهز به سامانه‌های جنگال و با ویژگی‌‎های خاص وجود دارد.

در بحث مقابله با موشک‌های کروز، مطالعات و اقدامات بسیار خوبی انجام شده و امروز در سطح تجهیزات مورد نیاز در حوزه کشف، مقابله و همچنین طراحی تاکتیک‌های مقابله‌ای، اقدامات ارزشمندی انجام شده است، به طوری که زیرساخت‌های ایجاد شده باعث شده در کشف، مقابله و انهدام موشک‌های کروز بسیار توانمند باشیم.

بکارگیری سامانه موشکی برد بلند باور ۳۷۳ یک سلاح پدافند هوایی زمین‌پایه در شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور یکی از جدیدترین موفقیت‌های طراحان، متخصصان و پژوهشگران حوزه دفاعی و امنیتی کشور است.

دشمنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به دنبال فرصتی برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی بوده و هستند، اما همواره با عنایت خاص پروردگار و درایت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و هوشمندی رهبر معظم انقلاب اسلامی در هدایت‌های به موقع و مستمر مردم شریف و نیرو‌های مسلح، ناکام مانده‌اند.

امروز با حمایت‌های فرماندهی معظم کل قوا (مد ظله‌العالی) با افزایش سطح آمادگی رزمی به چنان توانمندی در ابعاد مختلف دفاعی و پدافندی رسیده‌ایم که ایران اسلامی آمادگی پاسخ کوبنده به هر گونه اقدام نظامی علیه کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را دارد.

طبق تدابیر فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی) دهم شهریور به عنوان روز پدافند هوایی نام‌گذاری شده است و این نیروی راهبردی با کارکنان مؤمن، متعهد، خلاق و خوش‌فکر، ایثارگر و متخصص خود با طراحی، ساخت و به‌کارگیری انواع سامانه‌های پدافندی، راداری، موشکی و دفاع هوایی و با انجام آموزش‌های مورد نیاز و تمرینات متعدد، آمادگی خود را ارتقاء داده و فعالانه مأموریت مراقبت و دفاع هوایی از آسمان کشور را با جدیت ادامه می‌دهد تا در صورت هرگونه تعرضی با استفاده از سامانه‌‎های موشکی و هواپیما‌های رهگیر آماده به کار، علیه هرگونه تجاوزی با قدرت و اقتدار اقدام کند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار