سردار رحیمی در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

حضور نیرو‌های پلیس پایتخت در مرز مهران/ فرهنگ دفاع مقدس موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به تأثیر تشییع پیکر شهدای گمنام بر کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: اگر فرهنگ جهاد و شهادت را در کار و زندگی خود جاری و ساری کنیم و به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم، می‌توان از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری کرد.
کد خبر: ۳۶۴۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۰ - 06October 2019

سردار سرتیپ «حسین رحیمی» فرمانده انتظامی تهران در حاشیه بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس، در خصوص موضوعاتی از قبیل دفاع مقدس، اربعین حسینی و حذف واژه شهید از معابر به سوالات خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس پاسخ گفت.

ماحصل گفت‌وگوی دفاع‌پرس با سردار رحیمی را در ادامه می‎خوانید:

دفاع‌پرس: در شرایط امروز و پس از گذشت 31 سال از پایان جنگ تحمیلی، حفظ دستاورد‌های دفاع مقدس و حفظ آرمان‌ها و ارزش‌های آن تا چه اندازه برای پیشبرد اهداف متعالی جمهوری اسلامی ایران لازم و ضروری است؟

پس از گذشت هزار و 400 ‌سال از ظهور اسلام، عده‌ای از مردمان خوب این کره خاکی به تأسی از امام خمینی (ره) برای جلوگیری از انحراف بزرگی که در دین نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار (ع) ایجاد شده بود و برای دفاع از آرمان‌های الهی و ارزش‌های اسلام ناب پا به عرصه مبارزه با کفر و طاغوت گذاشتند و با دست خالی در مقابل جهان کفر که با بسیج همه امکاناتش وارد میدان شده بود، ایستادگی کردند. بیش از 200 هزار شهید و هزاران جانباز در این مسیر تقدیم کردیم و دشمن خسارت‌های مالی فراوانی را به ملت ایران وارد کرد، ولی ما ایستادگی کردیم و برای دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی هزینه دادیم و هنوز هم در حال پرداختن هزینه هستیم.

دفاعی که نزدیک به 40 سال پیش شروع شد، کماکان باقی است و ادامه خواهد داشت. شما می‌بینید که امروز وقتی که رئیس جمهور و مردان دیپلماسی ما در صحنه‌های بین‌المللی حضور پیدا می‌کنند به همت، غیرت، مقاومت و پایمردی این ملت و مردم است. دیپلمات‌های ما در صحنه بین‌الملل از آرمان‌های انقلاب اسلامی مردم و دفاع مقدس دفاع می‌کنند.

فرهنگ دفاع مقدس می‌تواند آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی را کاهش دهد/ امروز به ایثارگران و خانواده‌های شهدا بی‌مهری می‌شود/ حضور نیرو‌های پلیس پایتخت در مرز مهران برای برقراری امنیت/ پلیس پایتخت آماده برگزاری مراسم جاماندگان اربعین است

در گذشته فهم و درک ما از اسلام به صورت سطحی بود و اطلاعات درستی درباره آن نداشتیم. از امام راحل نقل شده است که جنگ برای ما نعمت بود؛ معنای این کلام آن است که ما در این جنگ به برکت حضور افراد متدین و مخلص در جبهه‌ها، با اسلام ناب آشنا شدیم و درس مقاومت را آموختیم. در جنگ یاد گرفتیم که باید با اقتدار در مقابل زورگویان بایستیم تا بتوانیم از حقوق خود و حدود و ثغور کشور دفاع کنیم.

دفاع مقدس مسیر بی‌بدیلی را پیش روی ما گذاشت؛ در دفاع مقدس آموختیم که اگر بخواهیم موفق شویم و از زیر بار ظلم ظالمان و زورگویان خارج شویم باید در مسیر اسلام و قرآن، با تمام قدرت و با ایمان به وعده‌های الهی، محکم ایستادگی و دفاع کنیم. تاریخ نشان داده است که هرگاه مقاومت کردیم به پیروزی رسیدیم و امروزه طلیعه و‌ افق‌های پیروزی را در مقابل تمامیت کفر می‌بینیم.

فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس به ما آموخت که حتی با دست‌های خالی هم می‌توان در مقابل کفار، زورگویان و ظالمان ایستادگی کرد.

دفاع‌پرس: اساساً یکی از عمده فعالیت‌های شما در نیروی انتظامی آسیب‌شناسی است؛ با توجه به لزوم حفظ ارزش‌های دفاع مقدس، چه آسیب‌هایی را متوجه این حوزه می‌دانید؟

پس از جنگ و زمانی که شعله‌های جنگ، ویرانی و درگیری فروکش می‌کند و فضای جنگ، جبهه و شهادت کم کم آرام می‌شود و گرفتار زرق و برق دنیا می‌شویم، خیلی از مسائل به فراموشی سپرده می‌شود؛ در گذر زمان فراموشمان می‌شود که چه کسانی صادقانه، مخلصانه، مظلومانه و با حداقل امکانات از این نظام، ناموس مردم و حدود و ثغور کشور دفاع کردند.

امروز متأسفانه در برخی از بخش‌ها و مکان‌ها، دفاع مقدس و فرهنگ آن به فراموشی سپرده شده است و به جانبازان، رزمندگان، مدافعان اسلام و خانواده‌های شهدا انقلاب بی‌مهری‌های فراوانی می‌شود.

یکی از وظایف پلیس شناسایی آسیب‌های اجتماعی است؛ باید بگویم اگر فرهنگ جهاد و شهادت را در کار و زندگی خود جاری و ساری کنیم و به آن توجه و اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم، می‌توان از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی که شاهد آن‌ها هستیم، جلوگیری کرد.

زمانی که تشییع پیکر شهدای گمنام در شهر‌ها برگزار می‌شود، آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد و این موضوع برای پلیس کاملاً محسوس است.

فرهنگ دفاع مقدس می‌تواند آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی را کاهش دهد/ امروز به ایثارگران و خانواده‌های شهدا بی‌مهری می‌شود/ حضور نیرو‌های پلیس پایتخت در مرز مهران برای برقراری امنیت/ پلیس پایتخت آماده برگزاری مراسم جاماندگان اربعین است

هرچقدر فرهنگ ایثار، شهادت و دفاع از آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی تضعیف شود، قطعاً ناهنجاری‌ها افزایش خواهد یافت. مسئولان، مردم و افراد اثرگذار بر جامعه بدانند اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند «رنج و زحمتِ زنده نگهداشتن خون شهید، از خود شهادت کمتر نیست» یک جمله پربار، بزرگ و ارزشمند است، که اگر به آن توجه و دقت کنیم، آثار آن را در زندگی خود خواهیم دید.

کسانی که در مسیر انقلاب اسلامی فعالیت کردند و به موضوع جهاد و شهادت توجه داشتند، پیشرفت کردند و سربلند بودند؛ که نمونه بارز آن نیرو‌های مسلح است. امروز نیرو‌های مسلح‌ در بخش فناوری‌های نظامی و تولید انواع سلاح‌های پیشرفته نظامی و در بخش برقراری نظم، انضباط و امنیت که دشمن بیشترین سرمایه را برای مقابله با ما در این بخش کرده است، موفق بودند.

مهمترین دلایل پیشرفت نیروهای مسلح تبعیت از فرامین فرماندهی معظم کل قوا و تأسی از فرهنگ جهاد، مقاومت و دفاع مقدس بوده است.

دفاع‌پرس: فعالیت‌هایی همچون پیاده‌روی اربعین و راهیان نور امروز به یک فرهنگ تبدیل شده است و رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید بر گسترش این موضوعات داشتند؛ نیروی انتظامی در این خصوص چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟

اربعین حسینی بزرگترین تجمع بشری است که در جهان برگزار می‌شود؛ طبق پیش‌بینی‌ها امسال حضور زائران به مراتب نسبت به سال‌های گذشته عظیم‌تر خواهد بود. تجمع بسیار عظیم بشری در اربعین حسینی عزتی است که خداوند به امام حسین (ع) داده است و ما مکلفیم که تسهیلاتی برای حضور زائران ایجاد کنیم.

نیروی انتظامی مسئولیت عمده و اصلی امنیت پیاده‌روی اربعین حسینی را بر عهده دارد؛ انضباط در عبور و مرور زائران از مرز‌ها جهت حضور در اربعین، صدور گذرنامه و روادید و مجوز‌های لازم بر عهده ناجا است. نیروی انتظامی از مدت‌ها قبل در سراسر کشور برای حضور مردم در اربعین حسینی در حال فعالیت است.

فرهنگ دفاع مقدس می‌تواند آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی را کاهش دهد/ امروز به ایثارگران و خانواده‌های شهدا بی‌مهری می‌شود/ حضور نیرو‌های پلیس پایتخت در مرز مهران برای برقراری امنیت/ پلیس پایتخت آماده برگزاری مراسم جاماندگان اربعین است

نیروهای پلیس پایتخت با توجه به حجم مراجعه برای دریافت گذرنامه به نوعی آماده‌باش و تا بعد از ظهر در حال فعالیت هستند.

فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به مناسبت راهپیمایی اربعین حسینی برخی از نیرو‌های خود را برای برقراری نظم و امنیت به مرز مهران اعزام می‌کند؛ همچنین همزمان با روز اربعین حسینی، مراسم جاماندگان اربعین در تهران برگزار خواهد شد و شهروندان تهرانی در روز اربعین از میدان امام حسین (ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی پیاده‌روی می‌کنند و باید امنیت آن را برقرار کنیم.

همچنین در ایام راهیان نور پلیس تهران بزرگ در کنار سپاه پاسداران در جهت اعزام زائران راهیان نور فعالیت می‌کند؛ ماموران پلیس در راه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس اقدامات امنیتی و انضباطی خود را انجام می‌دهند.

دفاع‌پرس: اخیرا در سراسر کشور و به ویژه در شهر تهران واژه شهید از برخی تابلو‌ها و معابر شهری حذف شد؛تحلیل شما در این خصوص چیست؟

دفاع مقدس یکی از بزرگترین گنجینه‌های کشور است و اعتقاد و باور همه ما این است؛ امروز همه ما مدیون شهدا و جانبازان هستیم و در دنیا هم به همین‌گونه است، در دنیا زمانی که رزمنده‌ای برای دفاع از کشورش به جنگ اعزام می‌شود و برای آرمان‌های کشورش می‌جنگد، مورد احترام و اهتمام ویژه‌ای است.

من نمی‌دانم که این چه تفکر و بینشی است که برخی‌ها در تلاش هستند سبک زندگی غربی را در کشور رواج دهند و به نوعی نام، یاد و خاطره شهدا را در کشور کم‌رنگ کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست؛ امروز باید در همه عرصه‌ها یاد و خاطره شهدا را زنده نگه داریم. واژه شهید واژه‌ای مقدس و ارزشمند است و هر کس از این واژه استفاده کند، خودش اعتبار پیدا می‌کند.

امروز هر کس در کنار شهدا قرار بگیرد، شخصیت و عزت پیدا می‌کند و این باور و اعتقاد ما است. ما مدیون کسانی هستیم که جان خود را برای عزت، آبرو، ناموس و برقراری آزادی و امنیت ما دادند.

این باور و اعتقاد ما است که ما مدیون شهدا هستیم و کسانی که این موضوعات را باور ندارند، بدانند که اگر شهدا نبودند، دشمن به آن‌ها رحم نمی‌کرد.

جمع زیادی امروز در عراق و سوریه جان می‌دهند تا اینجا مردم در آرامش و امنیت باشند؛ غربی‌ها هم همین کار را می‌کنند و امروز آمریکا پایگاه‌های زیادی در سراسر جهان دارد. باید آنقدر معرفت داشته باشیم که قدردان شهدا باشیم. این شعار نیست بلکه واقعیت است. امروز ما مدیون جانبازانی هستیم که علی‌رغم زخم‌ها و جراحت‌هایی که دارند، همچنان حامی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

دفاع‌پرس: طی ماه‌های اخیر علی‌رغم اینکه دشمنان راهبرد انزوای جمهوری اسلامی ایران را دنبال کرده و تحرکاتی علیه ما انجام داده‌اند، نظام جمهوری اسلامی روز به روز در عرصه سیاسی و نظامی قوی‌تر عمل کرده است؛ با توجه به این موضوع، شما به عنوان یک نیروی نظامی، چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران را در بیانیه گام دوم انقلاب چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آنچه امروز مشاهده می‌کنیم، این است که یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را استکبار و همپیمانانش علیه ما شروع کرده‌اند.

امروز زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی کلمه «مقاومت» را به جای جنگ به کار می‌برند، معنایش این است که ما باید تأسی کنیم به فرهنگی که یاران پیامبر در شعب ابیطالب و یاران امام حسین (ع) تجربه کردند.

 به برکت انقلاب اسلامی امروز می‌بینیم ملاقات‌های رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به مراتب نام ایران، اقتدار و توانمندی ایران را بیشتر ثابت می‌کند.

فرهنگ دفاع مقدس می‌تواند آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی را کاهش دهد/ امروز به ایثارگران و خانواده‌های شهدا بی‌مهری می‌شود/ حضور نیرو‌های پلیس پایتخت در مرز مهران برای برقراری امنیت/ پلیس پایتخت آماده برگزاری مراسم جاماندگان اربعین است

امروز انقلاب اسلامی ما فرهنگی را به دنیا صادر می‌کند که می‌شود در سخت‌ترین شرایط در برابر دشمنان ایستادگی کرد؛ امروز علاوه بر اینکه انقلابمان را تثبیت می‌کنیم، آن را صادر هم می‌کنیم و نام ایران اسلامی هزاران مرتبه بیشتر از گذشته در جهان می‌درخشد.

امروز دشمن وقتی از گروه‎‌های ضد انقلاب و منحرفین ناامید شد، جنگ اقتصادی را علیه کشور ما آغاز کرد. دشمن سعی دارد با ناکارآمد نشان دادن مسئولان، مردم را علیه نظام تحریک کند. دشمن این را باید بداند که مردم به خصوص مستضعفان پای نظام هستند و صاحبان اصلی نظام، آن‌ها هستند. امروز مردم ما با بصیرتی که دارند، متوجه شدند که نقشه دشمن چیست و با آن مقابله می‌کنند. نقشه‌های دشمن یکی پس از دیگری با شکست روبه‌رو شده است و انقلاب اسلامی با پشتوانه مردم روز به روز قدرتمند‌تر می‌شود؛ مردم می‌دانند که این رنج و سختی توسط آمریکا ایجاد شده است و به خاطر دین، انقلاب اسلامی و اسلام، مشکلات را تحمل می‌کنند.

توان آمریکا در دشمنی با ایران به پایان رسیده و هرچه داشته به میدان آورده است، اما شکست خورده و پیروزی از آنِ ایران است.

گفت‌وگو از سعید نوروزی‌پور

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها