سردار سلیمانی:

تأمین امنیت پایدار در گرو مشارکت مردمی است

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه پلیس برای تکمیل حلقه خود و تأمین امنیت پایدار نیازمند کمک مردم است، گفت: باید جامعه‌ای ایجاد شود که مردم بتوانند در اوج نظم و انضباط اجتماعی و امنیت خاطر به آرامشی برسند که رشد و کمالشان در تمام عرصه‌ها تضمین شده باشد.
کد خبر: ۳۶۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳ - 30September 2019

تأمین امنیت پایدار در گرو مشارکت مردمی استبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «ایوب سلیمانی» جانشین فرمانده ناجا در نشست گفتمان امنیت عمومی، هم‌اندیشی تشکل‌ها، اصناف و اقشار اجتماعی اظهار داشت: هر انسان، سازمان، تشکل، گروه و صنفی دارای یک چرخه عمر، فلسفه وجودی و اهداف غایی برای تحقق خواسته‌های خود است؛ آرامش، اوج مطلوب بشر در این دنیای فانی است و همه ما به دنبال این امر هستیم.

وی با بیان اینکه لازمه آرامش، اعتماد کامل، نظم و امنیت است، گفت: این امر بدان معناست که چرخش درست امور باید بی صدمه، بی آزار و اذیت باشد؛ اگر هدف نهایی هر سازمان ارائه خدمات مطلوب به مردم است و یا اینکه یک حکومت می‌خواهد مردم را به سعادت برساند، باید به دو دغدغه اهل خود جواب مطلوب بدهد؛ بدین معنا که در وهله اول هر آنچه را کسب کردند، حفظ کنند و دوم اینکه دغدغه رشد و کمال داشته باشند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: وظیفه حاکمیت این است که بخشی از اهداف غایی را که به رسمیت می‌شناسد، باید برای این دو موضوع رفع کند.

سردار سلیمانی گفت: برای محقق شدن این کار باید انضباط و امنیت لازم را ایجاد کنیم و به حدی برسانیم که اعتماد اعضای جامعه، گروه و خانواده به آن جلب شوند؛ بنابراین اگر اطمینان بالا برود به دنبال آن نیز احساس امنیت و آرامش هم افزایش می‌یابد که این امر محصول نظم و امنیت است.

وی تأکید کرد: ما از امنیت به عنوان بزرگترین نعمت الهی و نیاز بشر نام می‌بریم و حتی سلامت نیز در گرو امنیت است در واقع ناامنی روح و روان و سلامت افراد را به هم می‌زند.

این مقام عالی انتظامی کشور با بیان اینکه آرامش نیز دارای مراتب و به معنای اوج احساس اطمینان و بی دغدغگی در ارتباط با راهی است که در پیش گرفته‌ایم، عنوان کرد: اگر آرامش فردی به هم بخورد به دنبال آن تنش و بحران نیز به وجود می‌آید؛ بر همین اساس وظیفه حاکمیت است که در حوزه ایجاب، کاری کند که مردم به آرامش برسند و اگر به هر دلیلی آرامش از بین رفت و تنش ایجاد شد، باید تلاش کند که امنیت را به جامعه بازگرداند.

وی ادامه داد: همه ناهنجاری‌ها در بحران و تنش‌ها اتفاق می‌افتد؛ اگر همه آحاد جامعه به آرامش برسند، اساساً هیچ‌گونه بزهی رخ نخواهد افتاد.

سردار سلیمانی تأکید کرد: تأمین، حفظ و ارتقاء نظم و امنیت و آرامش برای مردم، جامعه و کشور و پاسداری از ارزش‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی وظیفه ذاتی نیروی انتظامی است.

این مقام عالی انتظامی با بیان اینکه برای مقابله با هر عامل ناامن‌ساز در جامعه یک چرخه وجود دارد از امنیت اجتماعی به عنوان بن مایه امنیت عمومی نام برد و ادامه داد: اگر حاکمیت قرار است در جامعه امنیت را برقرار کند، باید مشرف به اتفاقات جامعه باشد و آن‌ها را نیز تحلیل کند، روند‌ها را بشناسد و حوادث را در آینده با قدرت پیش‌بینی کند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی عنوان کرد: گام بعدی قدرت، پیشگیری است که اگر این امر هم جواب ندهد باید مقابله کرد؛ چرا که اوج کار پلیس در همین مقابله است و بعد از آن باید به بازتولید امنیت برای فرد و جامعه بپردازد.

سردار سلیمانی گفت: این فرآیند برای همه حوزه‌ها و چرخه امنیت موضوعیت و ضرورت دارد؛ پلیس در تمامی فرآیند‌ها نقش دارد و حوزه کار پلیس در جمهوری اسلامی ایران حدود 80 تا 90 درصد ایجابی و بخشی دیگر سلبی است که اگر در ایجاب به گونه‌ای عمل کنیم که اتفاقی رخ ندهد، مطلوب است در غیراین صورت چرخه باز تولید امنیت قابل اهمیت است.

سردار سلیمانی تصریح کرد: پراهمیت‌ترین نقش پلیس در حوزه مقابله است که محور و مسئول آن نیز پلیس است؛ البته برای پیش بردن امور از مردم نیز کمک می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه اشراف، نقش پلیس کمرنگ‌تر می‌شود، گفت: در باز تولید نقش پلیس نیز حداقلی است همه اتفاقات در بطن جامعه به وقوع می‌پیوندد و پلیس برای اعضای جامعه این کار را انجام می‌دهد.

جانشین فرمانده ناجا تأکید کرد: به صورت طبیعی و عادی پلیس به تنهایی نمی‌تواند اتصال و ارتباطات را برقرار کند؛ این در حالی است که بیشترین خط ارتباط حاکمیت با مردم، پلیس است.

وی ادامه داد: 9 هزار نقطه اتصال مردم با حاکمیت وجود دارد که بیش از 20 درصد آن مربوط به پلیس می‌باشداما این میزان کفایت نمی‌کند؛ البته ما ظرفیت حضور در همه ابعاد جامعه را نداریم؛ انتظار ما این است، یک کار مشترک و ارتباط منسجم برقرار شود؛ پلیس برای تکمیل حلقه خود و تأمین امنیت پایدار در جامعه نیازمند کمک مردم است.

وی ادامه داد: برخی از اخلال‌ها ناشی از عدم ارتباط دائمی است که منجر به ایجاد اصطکاک می‌شود اگر ارتباط توسعه یابد ذهنیت‌ها تعدیل و دغدغه‌ها کمتر می‌شود؛ بنابراین لازم است که سازوکاری برای ایجاد ارتباط شکل بگیرد و حتما تبادلات و تعاملات توسعه یابد تا به فهم مشترک در موضوعات اجتماعی برسیم.

سردار سلیمانی تأکید کرد: باید جامعه‌ای ایجاد شود که مردم بتوانند در اوج نظم و انضباط اجتماعی و امنیت خاطر به آرامشی برسند که علاوه بر موجودیت آنها، رشد و کمال شان نیز در تمامی عرصه‌ها تضمین شده باشد که به دنبال آن مدینه فاضله نیز شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه اگر یک مجموعه به یک جایگاه ارگانیزم برسد اخلال‌های درونی نیز به صفر می‌رسد، تأکید کرد: ارگانیزم دارای دو ویژگی منحصر به فرد است؛ هیچ رقابتی بین اعضاء ارگانیزم وجود ندارد و اگر در این رابطه صدمه‌ای وارد شود همه اعضا ارگانیزم علیه آن اقدام می‌کنند که این دو مورد، ویژگی منحصر به فرد ارگانیزم است.

این مقام عالی انتظامی خاطرنشان کرد: بر همین اساس یک دولت، سازمان و خانواده منسجم باید به این نقطه برسد که اگر دچار تعرض از بیرون شد، دفاع کند و اجازه اخلال درونی ندهد.

جانشین فرمانده ناجا در پایان گفت: وظیفه ذاتی پلیس نیز تحقق چنین شرایطی است؛ البته به تنهایی نمی‌تواند انجام وظیفه کند که لازمه آن استفاده از ظرفیت ملی است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها