یادداشت/ سیروس فتح‌اله

ایستگاه پایانی جنگ یمن

سعودی‌ها باید به طرح صلحی که مطرح می‌شود روی خوش نشان و به خونریزی‌ها در یمن خاتمه دهند تا خود را از دامی که با سیاست‌های باج‌خواهانه آمریکا و اسرائیل در آن گرفتار آمده‌اند، نجات دهند؛ در غیر اینصورت مبارزان یمنی آن‌ها را به خاک مذلت خواهند نشاند.
کد خبر: ۳۶۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۳ - 02October 2019

ایستگاه پایانی جنگ یمنگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح اله‌اتی‌کندی؛ یمنی‌ها در طول پنج سالی که مورد تجاوز ائتلاف متجاوز سعودی قرار گرفته‌اند، با وجود اینکه از لحاظ نظامی از توان بالایی برخوردار نبودند، اما به لطف برخورداری از یک روحیه جهادی و انقلابی دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای در این جنگ به دست آورده‌اند و تا کنون موازنه قدرت را به نفع نیروهای انقلابی خود تغییر داده و خاندان آل سعود را در باتلاق بزرگی گرفتار کرده‌اند.

حمله به تاسیسات نفتی توسط پهپادهای بومی و عملیات بزرگ «نصر من الله» که در جریان آن تقریبا دو هزار نیروی ائتلاف سعودی به اسارت گرفته شده، صدها خودروی زرهی به تصرف درآمده، حدود 350 کیلومترمربع از اراضی یمنی‌ها آزاد شده و حدود 500 نظامی هم کشته و زخمی شده‌اند، دو دستاورد مهم یمنی‌ها در روزهای گذشته است که دنیا را تکان داده و نشان داده که یمنی‌ها بعد از پنج سال با تکیه بر توان بومی به قدرت بازدارندگی بالایی رسیده‌اند و سعودی‌ها باید برای فرار خود از این مهلکه به دنبال راه حل مناسبی و آبرومندانه‌ای باشند.

هیچ شکی در این نیست که عربستان در جنگ یمن بدون اینکه دستاوردی داشته باشد به بن‌بست رسیده و هزینه 300 میلیارد دلاری آن در این جنگ نتیجه‌ای در بر نداشته و فقط هزاران نفر از ملت مظلوم یمن را به خاک و خون کشیده و میلیون‌ها نفر را بی‌خانمان کرده‌اند؛ بنابراین سعودی‌ها باید به این جنگ نا برابر پایان دهند.

دو عملیات اخیر یمنی‌ها، سعودی‌ها را با علامت سوال بزرگی مواجه کرده است؛ چون پذیرفتن این موضوع که این دو عملیات بزرگ از طراحی گرفته تا اجرا توسط ارتش و کمیته‌های مردمی یمن صورت گرفته است، برای آل سعود کمی سخت است؛ چون آن‌ها نمی‌توانند به ناتوانی خود اذعان و به مقاومت و توانایی نیروهای انقلابی یمن اعتراف کنند.

اما گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که عربستان به‌شدت تحت فشار است و برتری نظامی نیروهای انقلابی یمن در میدان جنگ با دستان خالی منجر به تغییر سیاست‌های عربستان شده است؛ این درحالی است که این کشور قبل از این سعی می‌کرد وانمود کند که در جنگ یمن پیروز میدان است.

ولی دو عملیات بزرگ نیروهای انقلابی یمن به سعودی‌ها نشان داد که هرگز در این جنگ نا برابر پیروز نخواهند شد و یمنی‌ها با حمایت محور مقاومت موفق به تغییر قواعد درگیری شده‌اند و با موشک‌ و پهپادهای بومی وضعیت دفاعی خود را به وضعیت تهاجمی تغییر داده‌اند. قدرت آن‌ها به جایی رسیده است که به تأسیسات نفتی سعودی‌ها حمله و تولید آن را متوقف می‌کنند. علاوه بر این فرودگاه‌ها در جنوب عربستان نیز در تیررس حملات یمنی‌ها قرار دارد.

آیا این دو عملیات بزرگ یمنی‌ها در روزهای اخیر نشانه فروپاشی پدافند هوایی و زمینی سعودی‌ها نیست؟ آیا زمان آن نرسیده است که عربستان امنیت خود را از بیگانگان طلب نکند؟ آیا زمان آن نرسیده است که عربستان دلارهای خود برای سامانه‌های پدافندی بی‌فایده هزینه نکند؟ آیا زمان آن نرسیده آل سعود دست از کشتار یمنی‌ها مظلوم بردارد؟

بله؛ عربستان باید به طرح صلحی که مطرح می‌شود روی خوش نشان دهد و به خونریزی‌ها در یمن خاتمه دهد و خود را از دامی که با سیاست‌های باج‌خواهانه آمریکا و اسرائیل در آن گرفتار آمده است، نجات دهد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار