سردار جلالی:

تصویب سند پدافند شهری/ انهدام پهپاد آمریکا توان دفاعی ایران را بر همگان آشکار کرد

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: انهدام پهپاد آمریکا نقطه عطفی در حوزه‌های مختلف سیاسی و نظامی در منطقه بود به نحوی که در حوزه نظامی، قدرت کشورمان برای دیگران نمایش داده شد و از سوی دیگر گزینه‌های روی میز دشمن به زیر میز رفت.
کد خبر: ۳۶۵۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸ - 05October 2019

جنگ ها امروز به شکل مردم محور هستندبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در دومین همایش ملی مصون‌سازی زیرساخت‌ها و صیانت از مردم که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: فاصله ما با دشمن نزدیکتر شده و خاکریز‌ها به هم چسبیده‌اند. در این جنگ، سلاح‌های قناصه و برد کوتاه مؤثر‌تر هستند، اما موضوع درگیری و حوزه‌های درگیری متفاوت است که هر کدام الزامات خاص خود را دارد.

وی افزود: سرنگون شدن پهپاد آمریکا نقطه عطفی در حوزه‌های مختلف سیاسی و نظامی در منطقه بود به نحوی که در حوزه نظامی، قدرت کشورمان برای دیگران نمایش داده شد و از سوی دیگر گزینه‌های روی میز دشمن به زیر میز رفت.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور ادامه داد: امروز جنگ‌ها و تهدیدات به شکل مردم‌محور شده‌اند. در واقع دشمن تلاش می‌کند تا پتانسیل خود را در حوزه‌های متأثر از مردم منعکس کند که تبدیل نارضایتی و اعتراض به شورش از مصادیق این‌گونه اقدامات دشمن است.

سردار جلالی آمادگی دفاعی نیرو‌های مسلح را موجب ایجاد بازدارندگی در منطقه دانست و بیان کرد: زمانی که یک افسر جوان پدافند هوایی در منطقه کوه‌مبارک خلیج فارس هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را هدف قرار می‌دهد، این موضوع نشان می‌دهد که سامانه‌های دفاعی و اراده نظامی مستحکمی در کشور وجود دارد که نقش و تأثیر بسیار زیادی در لایه‌های سیاسی و نظامی دارند.

تأثیر سرنگونی پهپاد آمریکا بر رویکرد کشورهای مرتجع منطقه

وی افزود: یکی از اثرات منطقه‌ای سرنگون کردن پهپاد آمریکا این بود که کشور‌هایی که آمریکا را برای حمله به ایران تشویق می‌کردند اکنون از آمریکا درخواست دارند که جنگی علیه ایران آغاز نشود؛ زیرا چنانچه جنگی صورت گیرد، آن‌ها بیشترین آسیب را خواهند دید.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور اضافه کرد: از سوی دیگر امروز آمریکا به کشور‌های منطقه می‌گوید که اگر به شما حمله‌ای شود، باید خودتان دفاع کنید، زیرا به من حمله نشده است؛ بنابر این چنانچه جنگی در منطقه روی دهد، کشور‌های حامی و تحریک‌کننده این جنگ، خود بیشترین آسیب را خواهند دید.

سردار جلالی گفت: امروز در لایه اقتصادی با تثبیت قیمت ارز احساس می‌کنیم که مقاومت ملی موجب رشد افزایش رشد ۴۰ درصدی ارزش پول ملی شده که این نشان‌دهنده مؤثر بودن اقدامات ما است و اگر هماهنگ‌تر شود، اثر بیشتری خواهد داشت؛ البته این تلاش‌ها کافی نیست و باید با قدرت، این مسیر را ادامه دهیم.

هشدار درباره تهدیدات سایبری و جنگ‌های مردم‌محور

این مقام مسئول در ادامه، تهدیدات سایبری را بسیار جدی دانست و بیان کرد: امروز مشاهده می‌کنیم که دشمن به صورت رسمی از حمله سایبری به زیرساخت‌های کشور سخن می‌گوید؛ به همین دلیل باید با جدیت بیشتر و هوشمندانه در این حوزه اقدام کرد.

وی محور جنگ تمام‌عیار دشمنان را مردم دانست و تصریح کرد: امروز مردم محور همه اقدامات دشمن هستند که نمونه‌هایی از آن را در سال‌های گذشته دیدیم؛ سال گذشته در بستر شبکه‌های اجتماعی، اقداماتی برای تحریک مردم روی داد؛ لذا اتفاقات سال ۹۷ را می‌توان نمونه‌هایی از جنگ‌های مردم‌محور دانست.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به اتفاقات چند روز اخیر در عراق نیز گفت: هماهنگی میان ایران و عراق برای برپایی مراسم پیاده‌روی اربعین موجب ایجاد یک قدرت نرم شیعه شده است و دشمنان با تحریک مردم‌محور به دنبال تأثیرگذاری بر این رویداد عظیم هستند؛ پس باید سطوح مختلف این تهدیدات را شناسایی کرده و با درک مشترکی از این تهدیدات تلاش‌های آن‌ها را خنثی کنیم.

سردار جلالی ادامه داد: اگر بر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی تسلط نداشته باشیم، دشمن از این پتانسیل برای تحقق اهداف خود بهره می‌برد؛ البته این موضوع مختص به ایران نیست، بلکه همان‌گونه که عنوان شد در عراق نیز چنین تلاش‌هایی در حال انجام است و علاوه بر عراق در فرانسه نیز بنا بر گفته رئیس جمهور این کشور، اعتراضات موسوم به «جلیقه زرد‌ها» محصول هماهنگی در شبکه‌های اجتماعی است.

وی یکی از رسالت‌های اصلی پدافند غیر عامل را صیانت از مردم دانست و افزود: سازمان پدافند غیر عامل کشور وظیفه دارد تهدیدات نو را شناسایی، نقش‌ها و روش‌های مقابله با این تهدیدات را معرفی و تقسیم وظایف کند؛ البته ما نیاز‌مند قانون‌های جدید در عرصه دفاع مردم‌محور هستیم و با توجه به اینکه جمعیت کشور بیشتر در شهر‌ها ساکن هستند، باید تمرکز بر شهر‌ها باشد.

تصویب سند پدافند شهری

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به اقدام پدافند غیر عامل برای تهیه و تدوین اصول پدافند شهری عنوان کرد: در جلسات مختلف و متعدد با حضور رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، سندی برای افزایش آمادگی مقابله با تهدیدات در حوزه شهری تهیه و تصویب شد.

سردار جلالی در خصوص این سند گفت: بر اساس این سند، الگو‌ها و چگونگی تداوم کارکرد زیرساخت‌ها و صیانت از مردم آمده و مشخص شده است که باید نیاز‌های اساسی مردم مانند آب و غذا در شرایط تهدیدات تأمین شود؛ از سوی دیگر ایجاد سرپناه چندمنظوره و تداوم کارکرد زیرساخت در آن آورده شده است تا انرژی و نیاز‌های اساسی مردم نیز تأمین شود.

وی دارایی‌های شهری را به پنج دسته تقسیم و بیان کرد: چون زیرساخت‌های حیاتی، دارایی‌های انسانی، سایبری، معنوی و غیر فیزیکی و همچنین دارایی‌های ترکیبی ما در یک شهر هستند، پس باید در یک شهر بتوانیم از این دارایی‌ها حفاظت کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود: یکی دیگر از دارایی‌های شهری، زیرساخت‌های نرم است؛ پس باید بتوانیم از زیرساخت‌های نرم مانند شبکه‌های سایبری حفاظت کنیم.

سردار جلالی حوزه‌های فناوری را در مدیریت‌های شهری بسیار مهم دانست و ادامه داد: فناوری در کنار موقعیت‌هایی که ایجاد کرده، تهدیداتی را نیز به همراه داشته است؛ به عنوان مثال، کنترل از راه دور تجهیزات، علاوه بر تسهیلاتی که برای ما دارد، امکان نفوذ و کنترل سایبری توسط دشمنان نیز در آن وجود دارد؛ پس به همین جهت باید حفاظت از زیرساخت‌ها و مصون‌سازی نظام مدیریت شهری را در اصول مدیریتی خود گنجانده و استفاده از فناوری‌ها را با اولویت و شرط بومی بودن، مد نظر قرار دهیم.

وی انتخاب فرمانده برای مواقع بحرانی را یکی دیگر از مبانی اصلی پدافند غیر عامل کشور در حوزه شهری برشمرد و افزود: باید بدانیم که در شرایط سخت و بحرانی چه کسی فرمانده و مسئول شهر است؛ همچنین باید تاب‌آوری زیرساخت‌ها را بالا ببریم و با یک سیستم فرماندهی کنترل شهری در شرایط بحران بدانیم که چه کار باید کرد؛ چون اگر از زیرساخت‌ها و فناوری‌های خارجی استفاده کنیم در واقع امکان کنترل شهر را به آن‌ها دادیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور بحث آموزش را یکی دیگر از مسائل مهم در عرصه پدافند غیر عامل کشور ذکر و در توضیح این موضوع عنوان کرد: متأسفانه رشته‌های تخصصی در حوزه مدیریت شهری نداریم؛ لذا در این عرصه باید رشته‌های جدیدی در دانشگاه ایجاد شود تا متخصصانی برای مدیریت این عرصه‌ها آموزش داده شود، از سوی دیگر با برگزاری رزمایش‌های متعدد می‌توان آمادگی را برای مقابله با تهدیدات دشمن بالا برد.

سردار جلالی با اشاره به اینکه تولید قوانین و مقررات اصول پدافند غیر عامل کشور برای ساخت و ساز‌ها یکی دیگر از مسائل مهم است، اظهار داشت: ساختمان‌ها و سازه‌ها باید در طرح اولیه خود اصول پدافند غیر عامل را مد نظر قرار دهند، نه اینکه بعد از ساخت متوجه شویم که با وجود همه هزینه‌هایی که شده، اصول پدافند غیر عامل در آن رعایت نشده است.

لزوم جابجایی مراکز حساس شهری

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل مهم، رعایت اصول پدافند غیر عامل در مراکز حساس شهری است؛ به این معنا که مراکزی مانند کارخانه‌های تولید محصولات پتروشیمی که در نزدیک شهر‌ها قرار دارند، باید امکانات مناسبی برای کنترل آلودگی‌های احتمالی داشته باشند تا در شرایطی که اتفاقی رخ داد، پیش از اینکه آلودگی به سطح شهر گسترش یابد و به مردم آسیب برساند، آن را کنترل کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود: بر این اساس، به دنبال آن هستیم تا ساختمان‌های پرخطر مثل کارخانه‌های شیمیایی و حتی مهمات‌سازی را به خارج از شهر‌ها منتقل کنیم تا ایمنی مردم در شهر‌ها در خطر نباشد.

این مقام مسئول، ایجاد مراکز و مناطق چندمنظوره برای اسکان اضطراری را یکی از ضروریات در مدیریت شهری دانست و گفت: در نزدیک‌ترین محل به شهر‌ها باید پارک و فضا‌های مناسب چندمنظوره‌ای ایجاد شود که دارای امکانات اولیه و اساسی مردم باشد تا در شرایط بحران بتوان مردم را به این محل‌ها انتقال داد و از آن‌ها حفاظت کرد.

سردار جلالی بیان کرد: یکی از طرح‌هایی که دنبال می‌کنیم، ایجاد پارک پدافند غیرعامل با هدف آموزشی، فرهنگی و تفریحی است؛ طرح این پارک به مسئولان شهری ارائه خواهد شد تا با ایجاد آن، مباحث پدافند غیر عامل را در این پارک آموزش دهیم؛ همانند پارک پلیس که در شرق تهران قرار دارد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها