ما قوی هستیم- ۱۰۱/ الهام فخاری در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

لزوم به‌کارگیری تجربیات دفاع مقدس در مدیریت شهری/ اربعین حسینی و راهیان نور دو رویکرد بزرگ فرهنگی هستند

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران راهپیمایی اربعین حسینی و اردو‌های راهیان نور را دو رویکرد بزرگ فرهنگی دانست و بر لزوم به‌کارگیری تجربیات دفاع مقدس در مدیریت شهری تأکید کرد.
کد خبر: ۳۶۵۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ - 06October 2019

«الهام فخاری» نائب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس، در خصوص موضوعاتی از قبیل دفاع مقدس، اربعین حسینی، حذف واژه شهید از معابر و آسیب‌های اجتماعی به سوالات خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس پاسخ گفت.

ماحصل گفت‌وگوی دفاع‌پرس با الهام فخاری را در ادامه می‎خوانید:

دفاع‌پرس: امروز از فرهنگ و تجربیات دفاع مقدس تا چه میزان در مدیریت شهری استفاده می‌شود؟

دفاع مقدس و جنگ هشت ساله مقطع بی‌نظیری است که می‌توان از ابعاد معنوی و مدیریتی آن به خوبی استفاده کرد. امروز می‌توان از فرهنگ و تجربیات دفاع مقدس در مدیریت شهری به خوبی استفاده کرد. باید به این نکته توجه کرد که جنگ هنوز هم ادامه دارد؛ در جنگ تحمیلی دشمن به مرز‌های ما حمله کرد، اما امروز دشمن جنگ را به حوزه‌‎های دیگر کشانده است.

امروز تحرکات دشمن علیه ما نظامی نیست، بلکه دشمن تحرکات خود را به سمت رسانه و جنگ نرم کشانده است.

دفاع مقدس همچنان ادامه دارد/ استفاده از ظرفیت اربعین حسینی برای برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی/ اربعین حسینی و راهیان نور دو رویکرد بزرگ فرهنگی کشور/ اسامی شهدا بخشی از هویت و هستی ما هستند

با توجه به شرایط ژئوپلیتیک و جایگاه ایران در منطقه، کشورمان همواره در معرض توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان بوده است؛ نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، موضوع دفاع و امنیت شهری در شرایط جنگ و شرایط عادی است.

امروز خوشبختانه بخش زیادی از کارکنان شهردای، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری به صورت داوطلب به عضویت بسیج درآمده‌اند و این ظرفیتی است که باید به خوبی استفاده شود.

در دوران دفاع مقدس، شهرداری با استفاده از تجهیزات لجستیک توانست به خوبی نقش خود را ایفا و زیرساخت‌ها را برای عملیات آماده کند.

امروز تحقق عدالت اجتماعی و دسترسی عادلانه به منابع، عرصه دیگری از دفاع است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود؛ همچنین نقش شهرداری‌ها و در دفاع جامعه‌محور و دفاع شهری از دیگر زاویای دفاع شهری است.

در شرایط عادی، همکاری‌های خوبی بین شهرداری‌ها و سازمان پدافند غیرعامل صورت گرفته است و طبق تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان پدافند غیرعامل و شهرداری امضا شد، برای اعضای شورا‌های شهر و روستا دوره آموزشی پدافند غیرعامل برگزار می‌شود.

امروز می‌بینیم که مردم در مراسم تشییع پیکر شهدای گمنام حضور چشمگیری دارند که این موضوع نشان‌دهنده این است که ما مدیون شهدا هستیم. حضور مردم در تشییع شهدا نشان‌دهنده از ایثار، همدلی، شهادت و انسجام است و نشان از ارزش‌های ما دارد.

دفاع‌پرس: بهره‌گیری از ظرفیت اربعین حسینی و راهیان نور تا چه میزان می‌تواند به انسجام ملی کمک کند؟

راهپیمایی اربعین حسینی و اردو‌های راهیان نور دو رویکرد بزرگ فرهنگی در کشور ما هستند؛ اربعین حسینی به دلیل اینکه خودجوش و مردمی برگزار می‌شود، فضایی معنوی و کم نظیر به وجود می‌آورد. حضور پر شور مردم نشان‌دهنده پویایی و زنده بودن راهپیمایی اربعین حسینی است که نسل به نسل انتقال پیدا می‌کند.

دفاع مقدس همچنان ادامه دارد/ استفاده از ظرفیت اربعین حسینی برای برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی/ اربعین حسینی و راهیان نور دو رویکرد بزرگ فرهنگی کشور/ اسامی شهدا بخشی از هویت و هستی ما هستند

امروز مسئولان کشور ما باید طرحی داشته باشند تا از این ظرفیت عظیم حسینی همان‌طور که در کمک‌رسانی موکب‌های حسینی به سیل‌زدگان استفاده شد، در برطرف کردن آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی استفاده کنند، که اگر این‌گونه شود، می‌توانیم بخش عظیمی از آسیب‌های اجتماعی را برطرف کنیم؛ چنین ظرفیتی را نباید فقط محدود به سیل و... کنیم، بلکه باید برای مدیریت فضا‌های پر خطر اجتماعی استفاده کنیم.

دفاع‌پرس: پرداختن به آسیب‌های اجتماعی، یکی از موضوعاتِ مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است؛ شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص چه کار‌هایی انجام داده است؟

شورای اسلامی شهر تهران در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر توجه ویژه به آسیب‌های اجتماعی فعالیت‌های خود را آغاز کرد و طبق برنامه ششم توسعه، سیاست‌های کلی خود را در این خصوص تبیین، تصویب و ابلاغ کرده است.

این شورا در برنامه سوم توسعه شهری تهران که از اسناد مهم است بر توجه به موضوع آسیب‌های اجتماعی تأکید کرده است و شهرداری تهران هم باید اقدامات لازم را در جهت جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی صورت دهد.

دفاع‌پرس: در چند روز گذشته حذف واژه شهید از معابر برخی شهرهای کشور به خصوص تهران، حواشی مختلفی در پی داشت؛ ارزیابی شما در خصوص این موضوع چیست؟

موضوعی که اخیراً پیش آمد، بدون در نظر گرفتنِ زمان این رویداد بوده که با انفجار رسانه‌ای، توجه مردم را به خود جلب کرد و دلخوری‌هایی ایجاد کرد.

دفاع مقدس همچنان ادامه دارد/ استفاده از ظرفیت اربعین حسینی برای برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی/ اربعین حسینی و راهیان نور دو رویکرد بزرگ فرهنگی کشور/ اسامی شهدا بخشی از هویت و هستی ما هستند

اینکه باید به این مسئله رسیدگی و به آن حساسیت نشان داد، موضوع بسیار مهمی است، اما می‌توانیم تعبیر دیگری در این خصوص داشته باشیم و آن هم این است که موضوعاتی که مرتبط با شهداست، برای مردم بسیار مهم است و واژه شهید فقط یک اسم نیست؛ اسامی شهدا بخشی از هویت و هستی ما هستند؛ لذا برای بررسی موضوع حذف واژه شهید، کمیته‌ای در شورا ایجاد شده که پس از بررسی‌های مختلف، نتایج آن به مردم گزارش داده می‌شود.

امروز با توجه به حساسیتی که در خصوص حذف واژه شهید به وجود آمده است، باید این موضوع را مطالبه کنیم که چرا از نام شهدای زن برای کوچه‌ها کمتر استفاده شده است و حالا که به اصلاح تابلو‌ها توجه ویژه شده است به موضوع شهدای زن هم توجه شود.

گفت‌وگو از سعید نوروزی‌پور

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار