محسن هاشمی در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

ترویج فرهنگ «دفاع مقدس» فشار حداکثری دشمن را خنثی می‌کند/ راهپیمایی عظیم «اربعین» نماد اتحاد و ظلم‌ستیزی شیعیان است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: دوران دفاع مقدس، مقطع بی‌نظیری در تاریخ معاصر کشور است که خوشبختانه مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به‌خوبی در زمینه حفظ دست‌آوردها و نشر و ترویج فرهنگ والای آن تلاش می‌کنند.
کد خبر: ۳۶۵۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۲ - 08October 2019

گروه اجتماعی دفاع‌پرس: دفاع مقدس مقطع بی‌نظیری در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز دست‌آوردهای بی‌بدیل آن دوران را گنجینه‌ای تمام‌نشدنی دانسته‌اند و همواره بر لزوم به ودیعه گذاشتن این میراث ارزشمند برای آیندگان تأکید کرده‌اند.

بر این اساس و در جریان بازدید «محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران از «خبرگزاری دفاع مقدس»، با او پیرامون موضوعاتی چون؛ «اهمیت حفظ و نشر فرهنگ و دست‌ ‌آوردهای دفاع مقدس»، «جایگاه و نقش اجتماعات عظیمی همانند پیاده‌روی اربعین و اردوهای راهیان‌نور در کشور، منطقه و جهان»، «ماجرای حذف واژه شهید از تابلوهای معابر» و ... به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

دفاع‌پرس: دفاع مقدس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که نقطه اتصال و اتحاد همه گروه‌ها و احزاب است؛ به نظر شما حفظ دستاوردهای دفاع مقدس چه تأثیری در پیشبرد اهداف و آرمان‌های نظام دارد و تا چه اندازه لازم و ضروری است؟

اگر به تاریخ معاصر ایران نگاه کنیم، از نهضت مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی و دوران تثبیت انقلاب اسلامی، دفاع مقدس مقطعی است که نه‌تنها به‌عنوان یک الگو در تاریخ جمهوری اسلامی قرار گرفته است، بلکه به‌عنوان نماد ایستادگی در جهت دفاع از آرمان‌ها، اعتقادات، میهن و تمامیت ارضی کشور همواره مطرح است.

این دوران هشت ساله، مقطع بی‌نظیری در تاریخ معاصر کشور است که خوشبختانه مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به خوبی از پس حفظ دست‌آوردها و نشر و ترویج فرهنگ والای آن برآمده‌اند. ما باید یاد شهدا، جانبازان و ایثارگرانی را که در این عرصه از جان و مال خود گذشتند، گرامی بداریم؛ چراکه اگر آنها نبودند، چنین حماسه‌ای رقم نمی‌خورد. امنیت امروز کشور حاصل جانفشانی این بزرگواران است و باید همیشه یادشان گرامی داشته شود. امروز باید ایده‌ها و تفکر شهدا را مطرح کنیم تا جوانان از آنها الگو بگیرند.

شهرداری تهران در خصوص مسائل فرهنگی در دو بُعد فعالیت می‌کند؛ «سازمان فرهنگی و هنری» و همچنین «معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران» هر دو در راستای مسائل فرهنگی، اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. امروز خوشبختانه این دو سازمان در راستای مسائل مربوط به خانواده‌های شهدای دفاع مقدس، جانبازان و ایثارگران برنامه‌های فرهنگی خود را به‌طور جد انجام می‌دهند که احساس می‌کنم که مسئولان نظام از این وضعیت آگاه و راضی هستند.

در بُعد شورای اسلامی شهر تهران نیز امروز در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته است که به‌عنوان مثال می‌توان به نام‌گذاری معابر اشاره کرد؛ در نامگذاری‌ها بیش از 40 درصد به شهدا و خانواده‌های شهدا اختصاص یافته است.

در حال حاضر نزدیک به هزار و 400 میلیارد تومان بودجه فرهنگی در شهرداری در نظر گرفته شده است. بر این اساس، حدود 300 مرکز فرهنگی و 400 مرکز ورزشی در تهران فعالیت می‌کنند و زمین‌های ورزشی مناسبی برای جانبازان و خانواده‌های شهدا در نظر گرفته شده است که شهرداری تهران در این زمینه کاملا فعال عمل می‌کند؛ عمده مشکلاتی که وجود دارد، مشکلات بودجه‌ای است که کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا دچار آن شده است. 

40 درصد از نامگذاری‌ خیابان‌های شهر مختص شهداست/ شیعیان در اربعین حسینی اتحاد و ظلم‌ستیزی را نشان می‌دهند/ استفاده از فرهنگ دفاع مقدس دشمن را به عقب بر می‌گرداند

دفاع‌پرس: به مزین شدن تابلو معابر شهری به‌نام شهدا اشاره کردید. اخیراً حذف واژه شهید از این تابلوها حواشی و واکنش هایی را در تهران و برخی شهرها به‌دنبال داشته است. تحلیل جناب‌عالی به‌عنوان رئیس شورای شهر تهران از وقایع اخیر چیست؟

در خصوص موضوعی که اخیراً درباره حذف نام شهید از بعضی از خیابان‌ها مطرح شده بود، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران این موضوع را پیگیری کرد و برای اینکه به اصل مطلب پی ببریم و بدانیم که این اتفاق به چه دلیلی رخ داده و موضوع از کجا آغاز شده است، بنده طی حکمی، «علی اعطا» سخنگوی شورا را مأمور کردم تا به همراه اعضای شورای شهر، کمیته‌ای را به منظور بررسی موضوع تشکیل دهند و  اقدامات لازم را در این زمینه انجام و گزارش آن را در صحن شورای اسلامی شهر تهران ارائه نمایند؛ باید بررسی شود که چه اتفاقی رخ داده است؛ چرا که در شهرداری و شورای شهر کسی به دنبال چنین امری نبوده است.

در شورای شهر تهران، دو تن از اعضا فرزند شهید هستند و بعضاً افرادی از خانواده‌های شهدا و جانبازان در این شورا فعالیت می‎کنند؛ امروز برخی‌ها اعضای شورای شهر را متهم می‌کنند که در راه ترویج فرهنگ شهدا حرکت نمی‌کنند و ما برای اینکه ثابت کنیم که راهمان از راه شهدا جدا نیست در این راستا تلاش مضاعف می‌کنیم.

ترویج فرهنگ «دفاع مقدس» فشار حداکثری دشمن را خنثی می‌کند/ راهپیمایی عظیم «اربعین» نماد اتحاد و ظلم‌ستیزی جهان تشیع است

دفاع‌پرس: اجتماعات ارزشمندی از جمله راهپیمایی عظیم اربعین و اردوهای راهیان نور در کشور شکل می‌گیرد که خوشبختانه مورد استقبال گسترده مردم و به‌خصوص جوانان واقع شده است؛ تحلیل شما از این برنامه‌ها چیست؟ شورای شهر و شهرداری در این زمینه‌ چه تمهیداتی اندیشیده‌ و چه همکاری‌هایی با مجموعه‌های مرتبط دارند؟

راهپیمایی اربعین حسینی یک فعالیت عبادی-سیاسی است که از نظر نظام جمهوری اسلامی اهمیت خاصی دارد؛ این اجتماع عظیم به جهانیان نشان می‌دهد که چگونه شیعیان نسبت به موضوع و فرهنگ عاشورا حساس هستند و اتحادشان را در زمینه ظلم‌ستیزی بر اساس رفتار امام حسین (ع) تنظیم می‌کنند. به‌ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به این موضوع حساس هستند؛ لذا بر همین اساس، ستادی در وزارت کشور به ریاست وزیر کشور ایجاد و وظایف هر دستگاه در این ستاد مشخص شده است. ازجمله اعضای این ستاد شهرداری تهران و شهرداری کلانشهر‌ها هستند که وظایف‌شان مشخص و به آنها ابلاغ شده است. ما هم در شورای شهر بر اساس ابلاغ وظایف محوله عمل می‌کنیم. مسئولین شهرداری نیز نسبت به این موضوع اهتمام ویژه دارند و تلاش می‌کنند وظایف‌شان را دقیقاً بر اساس پیشبرد سیاست‌ها و وظایف ابلاغ شده انجام دهند. 

40 درصد از نامگذاری‌ خیابان‌های شهر مختص شهداست/ شیعیان در اربعین حسینی اتحاد و ظلم‌ستیزی را نشان می‌دهند/ استفاده از فرهنگ دفاع مقدس دشمن را به عقب بر می‌گرداند

خوشبختانه هر سال شرکت کنندگان برای حضور در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی افزایش پیدا می‌کنند و امسال هم با توجه به تمهیدات اندیشیده شده و موانعی که مرتفع شده است شرکت‌کنندگان زیادی خواهیم داشت و وظیفه ما این است که در این زمینه نهایت تلاش خود را به‌کار بگیریم و به زائران اربعین و نیز جاماندگان خدمات ارائه دهیم.

در موضوع راهیان نور نیز امروز همکاری خوبی با موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داریم و یکی از بخش‌های فعالیت این مجموعه فعالیت در زمینه اعزام برادران، خواهران و به‌خصوص جوانان به راهیان نور است.

دفاع‌پرس: امروزه باوجود مشکلات عدیده‌ای که به‌ویژه در زمینه مسائل امنیتی، دیپلماسی و اقتصادی وجود دارد رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر موضوعات فرهنگی تاکید دارند؛ شما به‌عنوان مدیری فرهنگی، باتوجه به شرایط  حاکم بر منطقه و جهان، و فشار حداکثری دشمن جهت مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی که شرایط را برای مردم بیش از پیش دشوار کرده است، چشم‌انداز کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امروز کشور در شرایط حساسی قرار دارد و با تهدیدات متعدد بین‌المللی روبرو است؛ لذا اگر ما بخواهیم تهدیدات خارجی را از کشورمان دور کنیم، باید از تجربه دفاع مقدس استفاده کنیم. ما باید از قدرت مردم در صف و وحدت مسئولان در ستاد استفاده کنیم تا به پیروزی که مدنظرمان است برسیم.

مهم‌ترین عنصر استفاده از قدرت مردم در صف فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی است؛ این فعالیت‌ها می‌توانند قدرت مردم را برای تعالی جامعه بسیج کنند. به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مسائل فرهنگی و اجتماعی اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و همیشه تاکید را دارند که مراقب فرهنگ و رفتار مردم باشیم.

40 درصد از نامگذاری‌ خیابان‌های شهر مختص شهداست/ شیعیان در اربعین حسینی اتحاد و ظلم‌ستیزی را نشان می‌دهند/ استفاده از فرهنگ دفاع مقدس دشمن را به عقب بر می‌گرداند

رهبر معظم انقلاب اسلامی بر برنامه تربیتی که برای آموزش و پرورش نوشته شده است، حساس هستند و تاکید می‌کنند که «مسائل فرهنگی، اعتقادی، اخلاقی، فناوری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در مسئله تربیتی و آموزشی مدنظر قرار بگیرد». ما هرگز نباید به آموزش و پرورش به‌عنوان هزینه نگاه کنیم و بلکه باید آن‌را سرمایه‌گذاری بدانیم؛ ما اکنون حدود 15 میلیون دانش آموز داریم که این یعنی 20 درصد جامعه؛ این در حالی است که بودجه کشور 20 درصد هم صرف آموزش و پرورش نمی‌شود.

امروز رمز پیروزی و موفقیت ما در استفاده و به‌کارگیری فرهنگ و تجربیات دفاع مقدس است. اگر از تجربیات دفاع مقدس به درستی استفاده شود هیچ قدرتی نمی‌تواند با اعمال فشار ما را به عقب براند و قطعاً حرکت ما رو به جلو خواهد بود.

گفت‌وگو از؛ سعید نوروزی‌پور

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار