در گفت‌وگو با سردار عامری مطرح شد؛

قدردانی «شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها» از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس/ آمادگی‌ جهت ارتقای رشته‌های مرتبط با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی از ستادکل نیرو‌های مسلح و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای ایجاد رشته‌های دانشگاهی مرتبط با دفاع مقدس و برگزاری فراگیر دو واحد درسی دفاع مقدس در دانشگاه‌ها قدردانی کرد.
کد خبر: ۳۶۵۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸ - 07October 2019

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: شورای عالی انقلاب فرهنگی طی مصوبه شماره ۶۴۶ در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۸ با یک ماده واحده و سه بند، تدریس دو واحد درس آشنایی با دفاع مقدس را در دانشگاه‌ها و مدارس تصویب کرد. در این راستا شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در جلسه مهرماه امسال خود که با حضور اعضای این شورا و رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تشکیل شد، این مصوبه را که مربوط به نشر و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس در مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها است، در دستور کار قرار داد و آخرین اقدامات، پیشرفت کار‌ها و نحوه اجرای مصوبه را بررسی کرد.

به همین منظور و برای اطلاع از مسائل مطرح شده در این جلسه، گفت‌وگویی با سردار سرتیپ پاسدار داود عامری رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

تشریح جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز علمی/ ایجاد شبکه نظام مسائل آموزشی

دفاع‌پرس: اطلاع یافتیم در جلسه اخیر شورای عالی اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، تدریس دو واحد درسی دفاع مقدس مورد بررسی قرار گرفته، لطفاً توضیحاتی در این خصوص ارائه بفرمایید.

این موضوع از مدت‌ها قبل مطرح بود که خوشبختانه در آخرین روز‌های هفته دفاع مقدس و با حضور حجت الاسلام رستمی رئیس شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، دبیر و اعضای محترم این شورا، سردار کارگر ریاست محترم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و اینجانب برگزار شد و مسائل مهمی در آن مطرح گردید. قبل از این جلسه، موضوع ابتدا در یک جلسه مقدماتی با دبیرخانه و دبیر محترم شورا مورد بررسی قرار گرفت و مطالبات شورا مطرح و گزارش‌های لازم تهیه و جمع بندی آن به شورا منتقل شد. در این جلسه نیز بعد از تشریح دستور جلسه توسط حجت الاسلام شاطری دبیر محترم  و حجت الاسلام رستمی ریاست محترم شورا، سردار کارگر ضمن تشکر از اعضای شورا و گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس و اهتمام اعضا به موضوع، مطالبی را بیان فرمود. بنده و همکارانم نیز گزارشی از اقدامات انجام شده و شرایط کنونی، برنامه‌های در دست اقدام و برنامه‌های آینده برای عمق‌بخشی و گسترش اهداف مصوبه و اجرای آن در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به اعضای شورا ارائه کردیم که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت.

دفاع‌پرس: آیا اعضای شورا از روند کار راضی بودند؟

اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه، از ستادکل نیرو‌های مسلح و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای ایجاد چندین رشته دانشگاهی مرتبط با دفاع مقدس و برگزاری صحیح و فراگیر دو واحد درسی دفاع مقدس طی ۱۰ سال گذشته در دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و حوزه‌های علمیه سراسر کشور تقدیر و تشکر کردند و همچنین آمادگی‌های لازم برای تقویت این ماموریت و ایجاد دروس و رشته‌های مرتبط با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از سوی شورای انقلاب فرهنگی اعلام شد.

دفاع‌پرس: آیا اعضای شورا و حاضرین در جلسه، پیشنهادات و نکاتی برای اصلاح امور و پیشرفت و پیشبرد کارها داشتند؟

البته ما قبل از جلسه شورا در دبیرخانه، مطالبات شورا را دریافت کرده بودیم؛ نظیر کیفی‌سازی و توسعه کتاب‌های درسی و توانمندسازی اساتید که در این خصوص توافق‌های لازم صورت گرفته و گزارشی از اقدامات ارائه شد که موجب خرسندی اعضای محترم شورا شد. ان‌شاء‌الله به‌زودی کتاب درسی دفاع مقدس نیز اصلاح و به‌روز می‌شود و تالیف چهار کتاب کمک آموزشی نیز شروع خواهد شد.

تشریح جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز علمی/ ایجاد شبکه نظام مسائل آموزشی

دفاع‌پرس: جهت تشریح بیشتر موضوع، به چند نمونه از برنامه‌های در دست اقدام این شورا که در جلسه مذکور مطرح شد، اشاره بفرمایید؟

ما در نظر داریم ضمن مطالعه و ارزیابی دقیق عملکرد و کارکرد خود، نسبت به موضوع کیفی‌سازی شبکه اساتید، ایجاد مجمع اساتید دفاع مقدس و ایجاد نظام مسائل آموزشی اهتمام ورزیده و با پویایی هرچه بیشتر از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم که در این راستا با کمک کارشناسان و محققین، سرفصل برنامه‌های تفصیلی دانشگاه‌ها در حال مطالعه و خوانش است و تعیین اولویت‌ها برای جانمایی دروس و تک درس‌ها جزو برنامه‌های اصلی است. در ضمن به‌دنبال درس‌های تخصصی با موضوع دفاعی و بهره‌گیری از دانش و تجربه‌های اندوخته شده در سال‌های دفاع مقدس هستیم که پیشرفت‌های خوبی هم در این زمینه به‌دست آمده است.

دفاع‌پرس: لطفاً در خصوص ایجاد شبکه نظام مسائل آموزشی بیشتر توضیح دهید؟

در شبکه نظام مسائل آموزشی تمام سوال‌ها و ابهامات مطرح شده در کلاس‌ها جمع‌آوری، مطالعه، دسته‌بندی و جمع‌بندی می‌شود و در یک کتاب کمک آموزشی به آن‌ها پاسخ داده می‌شود و از طریق شبکه‌های اجتماعی این‌کار به‌صورت مستمر و پویا ادامه خواهد یافت؛ البته به غیر از پاسخگویی به سوالات و ابهامات، در قالب یک طرح ملی بنا داریم، نیاز‌های فکری و گفتمانی دفاع مقدس نیز مورد توجه قرار گیرد.

دفاع‌پرس: استقبال اعضای شورا از این موضوع و برنامه‌هایی که اشاره کردید، چگونه بود؟

جا دارد قبل از پاسخ به سوال شما، از نگاه بزرگوارانه و تشویق کننده اعضای محترم شورا تقدیر و تشکر ویژه کنم. این عزیزان منت گذاشتند و بر قوام این کار و توسعه آن در ابعاد مختلف تاکید کردند. ضمن اینکه پیشنهادات مختلفی مطرح و مقرر شد کمیسیونی با حضور نمایندگان شورا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و درمان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تشکیل شود و با بررسی و دسته بندی پیشنهادات، آن‌ها را برای طرح در یکی از جلسات شورا برای مصوبات جدید مطرح کنیم.

دفاع‌پرس: همانطور که مطلعید، در مقطعی وزارت علوم دو واحد درسی دفاع مقدس در دانشگاه‌ها را مازاد بر سقف و نمره آن‌را غیر مؤثر در معدل اعلام کرد. آیا این موضوع در جلسه مطرح شد؟

بله؛ در گزارش به این موضوع اشاره شد که اعضای شورا ضمن تاکید بر اجرای مصوبه ۶۴۶ به همان صورت ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقرر شد تا برای اصلاح این موضوع جلساتی بین ما و نماینده محترم وزارت علوم برگزار شود. خوشبختانه دوستان و همکاران ما در وزارت علوم نیز قول همکاری دادند که در حال پیگیری موضوع هستیم.

قدردانی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس/ آمادگی‌ جهت ارتقای رشته‌های مرتبط با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها

دفاع‌پرس: آقای دکتر این جلسه مصوبات دیگری هم داشت؟

البته مصوبات را باید خود شورا اعلام کند و من بر اساس برداشت خودم عرض می‌کنم. در مصوبه و مذاکرات اولیه، کمیته‌ای جهت حمایت از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای پیگیری این مصوبه پیش‌بینی شده بود که تاکنون این کمیته تشکیل نشده است. لذا مقرر شد با مشارکت شورا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و درمان، دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این کمیته تشکیل شود و از پیشرفت کار حمایت لازم صورت گیرد. همچنین مقرر شد وزارتخانه‌ها و نهادهای مذکور از سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برای خوانش و تولید درس‌های تخصصی و تک درس‌های مرتبط حمایت کرده و مشارکت لازم را به عمل آورند.

در ضمن برای توسعه‌ این درس به مقطع تحصیلات تکمیلی نیز تاکید شد که مقرر گردید بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس زمینه اجرایی شدن آن را با کمک اعضای شورا فراهم کند. در ضمن همان‌گونه که اشاره کردم مقرر شد کمیته‌ای تشکیل شود و پیشنهادات اعضای شورا را تنظیم، جمع‌بندی و برای طرح مجدد به جلسه ارائه کند.

دفاع‌پرس: چنانچه مسائل و صحبت‌های دیگری هم مطرح شد که لازم می‌دانید بیان شود، برای خوانندگان ما بفرمائید؟

مسایل مختلفی در جلسه مطرح شد که ان‌شاء‌الله توسط خود شورا در صورت صلاحدید منتشر خواهد شد، اما باید در پایان از همراهی و مساعدت‌ دکتر عاملی دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و دبیر محترم شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و اعضای محترم این شورا کمال تشکر را داشته باشم که حمایت خود را از این مصوبه و اقدامات انجام شده اعلام کردند و موجبات دلگرمی همکاران خودشان در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس را فراهم آوردند. ما نیز ان‌شاء‌الله با تمام توان تلاش خواهیم کرد در این حوزه پیشرفت‌های بسیار خوبی رقم زده شود.

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار