عظیمی امیرآبادی در گفتمان سینمای دفاع مقدس مطرح کرد؛

باید از نگاه تاریخی به دفاع مقدس پرهیز شود

مدیرعامل سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: اگر بخواهیم نگاه صرف تاریخی به جنگ تحمیلی داشته باشیم و زاویه درستی به موضوع نداشته باشیم مسلما سینمای دفاع مقدس قابل قبولی نخواهیم داشت و به هدف خود نخواهیم رسید.
کد خبر: ۳۶۵۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸ - 07October 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سلسله نشست‌های «گفتمان سینمای دفاع مقدس» با حضور «مهدی عظیمی میرآبادی»، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، «پرویز فارسیجانی» تهیه‌کننده سینما و تلوزیون، «حسین طلابیگی»، سرپرست دفتر توسعه و فناوری سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «مازندرانی»، مدیر فیلم و سریال سازمان هنری و امور سینمایی، صبح امروز، (دوشنبه ۱۵ مهر) در ساختمان شهید سوداگر (سازمان هنری و امور سینمایی) برگزار شد.

«مهدی عظیمی میرآبادی» مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این نشست گفت: در کشور‌های دنیا که جنگ در آن اتفاق افتاده است می‌بینیم که سینمای جنگ در آن کشور‌ها شکل گرفته‌اند است. ایران هم از این قاعده مستثنی نیست با این تفاوت که جهان بینی سینمای جنگی ما مبتنی بر مفاهیم دفاع بوده است. فیلمی مثل «آژانس شیشه‌ای» نمونه بارز و روشن سینمای دفاع مقدس است که با اسلوب سینمای جنگ در دنیا متفاوت است. دست‌آورد سینمای دفاع مقدس امروز به مدافعان حرم رسیده است که ادامه همان دفاع مقدس است.

باید از نگاه تاریخی به دفاع مقدس پرهیز شود

وی در ادامه گفت: ما باید هم نگاه آرمانی به سینمای دفاع مقدس داشته باشیم و هم نگاه نسبی. باید این گونه سینمایی مورد بررسی قرار داد تا ببینیم به جایگاهی که سزاوار است رسیده‌ایم یا نه. این بررسی هم از سوی مسئولان و هم از سوی فیلم سازان باید صورت بگیرد. ما در سال‌هایی بیش از ۲۰ اثر دفاع مقدسی در جشنواره داشتیم که این تعداد در سال‌های بعد کم شد. این آثار به لحاظ کیفی نیز در سطح بالایی قرار داشتند. اگر نهاد‌هایی مثل اوج یا انجمن سینمای دفاع مقدس نبودند عملا فیلم دفاع مقدس نداشتیم.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیان داشت: از زاویه هنرمندان اگر بخواهیم سینمای دفاع مقدس را بررسی کنیم باید گفت این دوستان همواره مترصد فرصتی هستند تا آثار خود را در این ژانر تولید کنند، مردم نیز سینمای دفاع مقدس را حمایت می‌کنند اگر در زمان درست اکران و تبلیغ شود. فروش بالای فیلم «رد خون» با وجود خشونت آن که ممکن است بخشی از مردم آن را دوست نداشته باشند به فروش بالایی رسیده است. دلیل اینکه برخی آثار دفاع مقدس دیده نمی‌شوند به خاطر پخش و اکران نادرست است.

عظیمی امیرآبادی در ادامه گفت: اگر بخواهیم نگاه صرف تاریخی به جنگ تحمیلی داشته باشیم و زاویه درستی به موضوع نداشته باشیم مسلما سینمای دفاع مقدس قابل قبولی نخواهیم داشت و به هدف خود نخواهیم رسید. اگر به دفاع مقدس به عنوان یک جریان نگاه کنیم وضعیت ما متفاوت می‌شود. دفاع مقدس ما از روز اول جنگ تحمیلی آغاز شده و هنوز به اتمام نرسیده است. راه‌پیمایی با شکوه اربعین از نتایج دفاع مقدس است که باید به چشم یک جریان واحد نگاه شود. البته هر کسی به این معانی باور نداشته باشد نمی‌توان دیدگاه او را تغییر داد. یکی از کار‌های ما این است که نگاه واقعه‌گرانه به دفاع مقدس را تغییر داد.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها