حمید قره‌داغی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

لزوم تداوم حمایت ارشاد در تامین کاغذ/ کتاب صوتی و الکترونیک ذائقه مخاطب نیست

مدیر انتشارات سوره مهر بر لزوم تداوم حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تامین کاغذ دولتی تاکید کرد و گفت: ذائقه‌سازی لازم برای استفاده از کتاب‌های الکترونیک و صوتی آن‌گونه که باید باشد، انجام نشده است.
کد خبر: ۳۶۵۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۰ - 08October 2019

«حمید قره‌داغی» مدیر انتشارات سوره مهر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به وضعیت بازار کاغذ و تاثیرات آن بر قیمت تمام شده کتاب اظهار داشت: در حوزه کاغذ گلایه‌های جدی وجود دارد، ولی از طرف مسوولین وزارت ارشاد زحماتی کشیده شده و ما نیز نمی‌خواهیم با حجم زیاد انتقاد انگیزه‌های آن‌ها را کم کنیم.

وی گفت: انتشارات سوره مهر هم با توجه به اتفاقاتی که طی چند سال اخیر در موضوع کاغذ و کاهش ارزش پول ملی رخ داده، دچار مشکلات فراوانی در عرصه چاپ و تولید کتاب شده است. البته همه ناشران دچار این مشکلات بوده‌اند و ما نیز مستثنا نبوده‌ایم. در وهله اول آن‌چیزی که بیشتر از همه خودش را نشان داد، گرانی کاغذ بود، ولی بعد‌ها این گرانی فقط مختص به کاغذ نشد بلکه به گرانی خدمات چاپ و الباقی ملزومات چاپ و سلفون نیز کشیده شد و همه این‌ها بر بهای تمام شده کتاب تاثیرگذاشت و در نهایت مجبور شدیم کتاب را با قیمت بالاتر عرضه کنیم.

سوره مهر همانند همه ناشران دچار مشکلات کاغذ است

مدیر انتشارات سوره مهر افزود: در شرایطی که مردم در عرصه‌های مختلف دچار مشکلات اقتصادی بودند، عرضه کتاب با قیمت بالاتر نیز طبعاً کاهش تقاضای خرید را در پی داشت چراکه کتاب جزء نیاز‌های اولیه خانواده‌ها نیست و خود به خود با کاهش تقاضا روبرو شدیم.

قره‌داغی عنوان کرد: اگر از ما پرسش شود که شما نیز در جریان گرانی کاغذ دچار مشکل شده‌اید، بله ما نیز مثل همه ناشران مشکل داشته‌ایم و این اتفاقات موجب شد که کار در عرصه کتاب مشکل‌تر شود، ولی ما در دوره‌ای تنها با مشکل افزایش قیمت کاغذ روبرو نبوده‌ایم بلکه در مقطعی با مشکل نبود ملزومات چاپ روبرو بودیم. مثلاً در دوره‌ای کاغذی که می‌خواستیم استفاده کنیم در بازار موجود نبود لذا مجبور شدیم که سطح توقعاتمان را کاهش دهیم و کتاب را با کاغذ‌های معمولی منتشر کنیم یا بعضی از جلد‌های خاص کتاب‌ها را تولید نکنیم و از امکانات در دسترس‌تر استفاده کنیم.

حجم حمایت‌های ارشاد درخصوص کاغذ کافی نبوده است

وی درخصوص راهکار‌های حفظ مخاطبان کتاب‌های دفاع مقدس گفت: لزوم حمایت دولت از صنعت نشر اینجا اهمیت پیدا می‌کند و ضروری به نظر می‌رسید که ظاهراً کار‌های انجام شد. این کار‌ها گرچه کمک کننده بود، اما کافی نبود و این کمک‌ها باید با شیوه‌های دقیق‌تر همچنان تداوم داشته باشد. گاهی دولت امکاناتی را فراهم می‌کند که این امکانات لزوما به دست اهلش نمی‌رسد، اما با تعاملی که بین انتشارات سوره مهر و بدنه وزارت ارشاد وجود داشت ما از این حمایت تا حدی برخوردار بودیم.

مدیر انتشارات سوره مهر خاطرنشان کرد: بار‌ها اعلام کرده‌ایم که این حجم حمایت کافی فعالیت‌های ما را نداشته است و سعی کرده‌ایم از این حمایت‌ها و با اصلاح شیوه‌های تولید کتاب که در حقیقت تولید ارزان‌تر بوده، به سمتی رفتیم که قیمت کتاب‌ها چندبرابر گران نشود. گرانی کتاب‌های ما نسبت به گذشته در حد ۲ تا ۲ و نیم برابر بوده است درحالی که در افزایش قیمت کاغذ و عرصه نشر چهار تا پنج برابر بوده و ما با سیاست‌های جدید در تولید کتاب، سعی کردیم افزایش قیمت‌ها را کنترل کنیم.

قره‌داغی افزود: بالابردن تیراژ چاپ در کتاب‌هایی است که مخاطب دارند از جمله شیوه‌های مورد استفاده برای ارزان تمام شدن قیمت کتاب است. کتاب‌هایی که فرایند تولید گرانی داشتند را کم کردیم یعنی اگر کتابی را قبلاً با جلد سخت چاپ می‌کردیم، با جلد شومیز چاپ می‌کنیم و کاغذ‌های خاص را با کاغذ معمولی جایگزین کردیم تا مخاطبمان را از دست ندهیم.

تاکیدمان بر تولید کتاب‌های مخاطب پسند است

وی اظهار داشت: الحمدالله ما در میزان تعداد جلد فروشمان در این سال‌ها، کاهش فروش نداشته‌ایم. از لحاظ قیمت به دلیل گران شدن کتاب‌ها افزایش فروش داشته‌ایم، اما در بحث تعداد جلد فروش کتاب، کاهش نداشته‌ایم و بلکه گاهاً افزایش مخاطب نیز داشته‌ایم و می‌‎توان این‌گونه تحلیل کنیم که در این دوران تاکیدمان بر تولید کتاب‌هایی بوده که مخاطب آن‌ها را پسندیده و بازار خودشان را پیدا کرده است. سعی کرده‌ایم این کتاب‌ها را با قیمت مناسب در اختیار مخاطب قرار دهیم و مخاطب نیز در شرایطی که قیمت کتاب و هزینه‌های آن بالا رفته سعی می‌کند کتاب خوب بخرد ما نیز کتاب‌های خوب زیادی داریم و به همین دلیل مخاطب بیش از گذشته ما را پیدا خواهد کرد.

مدیر انتشارات سوره مهر عنوان کرد: ما در زمینه مخاطب مشکلی نداریم، اما کتاب‌هایمان گران شده و ناگزیر به این مسئله بوده‌ایم چراکه ملزومات چاپ گران شده و البته سعی شده که این گرانی کمتر به مخاطب منتقل شود با اینکه حتماً منتقل شده است، ولی خوشبختانه بر تعداد مخاطبین ما تاثیری نداشته است.

ذائقه مخاطب آماده استفاده از کتاب صوتی و الکترونیک نیست

قره‌داغی در پاسخ به اینکه سوره مهر طی چند سال گذشته بحث کتاب صوتی و الکترونیک را خیلی جدی گرفته، اگر چاپ کتاب کاغذی به دلایل مختلف به صرفه نباشد آیا مخاطب به این سمت تمایل نشان خواهد داد یا خبر گفت: طبق مشاهدات عینی ما، فعلاً بازار نشر الکترونیک با بازار نشر کاغذی قابل مقایسه نیست چراکه فاصله‌های این دو مقوله خیلی متفاوت است. اصولاً ما هنوز ذائقه‌سازی لازم برای کتاب‌های الکترونیک و صوتی را آن‌گونه که لازم است انجام نداده‌ایم.

وی افزود: اینکه سوره مهر طی این سال‌ها به این مقولات توجه کرده، دلیل آن نوظهور بودن این فضاست که چندسالی است رایج شده و ما سعی کردیم در این عرصه پیش قدم باشیم و فعالیتمان را در این عرصه گسترش دهیم و در همین راستا ۱۵۰ کتاب صوتی طی چند سال اخیر تولید کرده‌ایم که گواه توجه ما به این مقوله است. تقریباً انتشار بیش از ۸۰ درصد از کتاب‌های فیزیکی همزمان به صورت الکترونیک و عرضه بر روی کتابخوان‌های الکترونیکی نیز یکی دیگر از نشانه‌های توجه ما به این مقوله ماست منتهی تعداد مخاطبینی که از این فضا استفاده می‌کنند به نسبت به تیراژ کتاب‌های چاپی فعلاً تفاوت زیادی است، ولی نباید از این عرصه غافل شد چراکه در آینده ممکن است جایگزین کتاب فیزیکی باشند، اما در شرایط فعلی کشور همچنان کتاب فیزیکی ارزش خودش را حفظ کرده است.

قیمت کتاب‌های سوره مهر از سایر ناشران مناسب‌تر است

مدیر انتشارات سوره مهر درخصوص با راهکار‌های کمک به مخاطب اظهار داشت: ما به طور کلی طی این سال‌ها سعی کرده‌ایم که همیشه طرف مخاطب را داشته باشیم و تمام کتاب‌هایمان را با حداقل قیمت مقدور، عرضه کنیم. به طور کلی فکر می‌کنم طی چند سال گذشته مخاطبانمان پی برده‌اند که کتاب‌های سوره مهر به شکل نسبی قیمت مناسب‌تری از کتاب‌های بازار دارند. به همین دلیل می‌توان گفت ما همیشه تخفیف را برای مخاطبانمان جاری کرده‌ایم، ولی در مقاطع مختلف مثل هفته دفاع مقدس و مناسبت‌های خاص نیز برای تشویق و ترویج کتاب تخفیفات خوبی را لحاظ کرده‌ایم و در هفته دفاع مقدس نیز چنین برنامه‌ یا خواهیم داشت.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها