لرزه بر اندام رژیم صهیونیستی بعد از رفتار ترامپ با کُرد‌های سوریه

رفتار رئیس‌جمهور آمریکا با کرد‌های سوریه و قطع حمایت از آن‌ها موجب این نگرانی در میان مقام‌های رژیم صهیونیستی شده که او قصد حمایت از متحدانش را ندارد.
کد خبر: ۳۶۵۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴ - 09October 2019

لرزه بر اندام رژیم صهیونیستی بعد از رفتار ترامپ با کُرد‌های سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی روز چهارشنبه به نگرانی‌ها در فلسطین اشغالی از نحوه رفتار دولت آمریکا با کُرد‌های سوریه و قطع حمایت از آن‌ها در برابر حمله ترکیه پرداخته است.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» در تحلیلی می‌نویسد: «اسرائیلی‌ها نظاره‌گر رها شدن کرد‌ها توسط آمریکا هستند و نگران می‌پرسند: بعدی کیست؟»

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه امروز چهارشنبه (۱۷ شهریورماه) از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد و مدعی شد که مأموریت نیرو‌های مسلح ترکیه «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرز‌های جنوبی» است.

گفته می‌شود عملیات ترکیه در شمال سوریه با چراغ سبز واشنگتن صورت می‌گیرد. کاخ سفید قبل از این در بیانیه‌ای اعلام کرده واشنگتن نه از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه حمایت می‌کند و نه در آن مشارکت یا مداخله می‌کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است: «نگرانی فوری تیم امنیت ملی آمریکا این نیست که چه کسی مرز ترکیه و شمال سوریه را کنترل می‌کند، اما دستور فوری ترامپ برای خروج نیرو‌های آمریکا و رها کردن نیرو‌های کرد که متحدان قابل اتکای آمریکا در مبارزه با داعش بوده‌اند زنگ خطر را در میان مقام‌ها در اورشلیم (بیت‌المقدس) و تل‌آویو به صدا در آورده است.»

در ادامه این مطلب آمده است: «دلیل آن ساده است: وقتی چنین خیانتی می‌تواند برای کرد‌ها اتفاق بیفتد، اسرائیلی‌ها از همه طیف‌های سیاسی ناگهان می‌پرسند، چه چیزی مانع از آن خواهد شد که آمریکا یکی دیگر از متحدان سرسختش را رها نکند.»

نیویورک‌تایمز در ادامه به واکنش رسانه‌های صهیونیستی به رفتار دولت ترامپ اشاره کرده است. روزنامه یدیعوت آحارونوت به عنوان بزرگترین روزنامه جریان اصلی اسرائیل، در تیتر سرمقاله خود نوشته است: «خنجر به پشت ما.»

یدیعوت آحارونوت در این سرمقاله می‌نویسد: «نتیجه‌ای که می‌گیریم باید صریح و بدون ابهام باشد: ترامپ برای اسرائیل غیرقابل‌اتکا شده است. دیگر نمی‌توان به او اعتماد کرد.»

دونالد ترامپ اصرار دارد که خروج نیرو‌های آمریکا به منزله خیانت نیست. او صبح روز سه‌شنبه در توئیتر نوشت: «ما شاید در فرایند خروج از سوریه باشیم، ولی به هیچ وجه کرد‌ها را رها نکرده‌ایم.»

اما، به نوشته نیویورک‌تایمز، عده بسیار زیادی از اسرائیلی‌ها خروج آمریکا از مناطق مذکور که می‌تواند کرد‌ها را در معرض حمله قرار دهد نوعی گریز از مسئولیت می‌بینند.»

«دور گلد»، سفیر سابق رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای به رسانه آمریکایی گفته است: «من امروز احساس یک کرد را دارم.»

هراس‌های اسرائیلی‌ها البته ارتباطی به ترکیه ندارد و تماماً به ایران مربوط است.

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، اسرائیل در دوران نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور به شدت به دولت ترامپ وابسته بوده است.

برای اسرائیلی‌ها آمریکا تا وقتی که علیه ایران تحریم‌های اقتصادی اعمال می‌کرد و این کشور را به اقدامات تلافی‌جویانه تهدید می‌کرد، متحدی قابل‌اتکا تصور می‌شد، اما اسرائیلی‌ها اکنون می‌گویند کاخ سفید چندان قابل‌اتکا به نظر نمی‌رسد.

طبق این تحلیل، پذیرا بودن ترامپ در برابر گفتگو با ایران این ایده را تقویت کرده که او از بروز درگیری جدید در منطقه اکراه دارد. اقدام او در خروج نیرو‌های آمریکایی از مناطق تحت کنترل نیرو‌های کّرد سوری هم این برداشت گسترده‌تر در میان اسرائیلی‌ها را به همره داشته که او خواستار خروج از خاورمیانه است.

امیلی لندو، کارشناس مسائل کنترل تسلیحات در مرکز مطالعات امنیتی داخلی در تل‌آویو گفت: «برداشت رو به گسترش این است که ترامپ در حال عقب‌نشینی از تعهدات خود نسبت به متحدانش است.»

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها