مطبوعات انگلیس:

نگرانی از بازگشت داعش/ ترامپ هم‌پیمان قابل اعتمادی نیست

به نوشته مطبوعات انگلیس ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم‌پیمان قابل اعتمادی نیست و نگرانی از بازگشت گروه تروریستی داعش در سایه حملات ترکیه به شمال سوریه وجود دارد.
کد خبر: ۳۶۵۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸ - 11October 2019

مطبوعات انگلیس: ترامپ هم‌پیمان قابل اعتمادی نیست / نگرانی از بازگشت داعشبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه انگلیسی تایمز در سرمقاله خود با عنوان «هم پیمانی غیرقابل اعتماد» نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تمایل خود برای خارج کردن آمریکا از گرداب خاورمیانه را اعلام کرد. این موضوع قابل درک است زیرا ترامپ در توییت های روز چهارشنبه خود گفت که کشورش هشت تریلیون دلار در جنگ در خاورمیانه و نظارت بر آن هزینه کرد و دهها سرباز آمریکایی کشته و یا جراحت های خطرناک برداشتند. ترامپ گفت که رفتن به خاورمیانه بدترین تصمیم تاریخ آمریکا بود.

این روزنامه با اشاره به همپیمانی آمریکا با شبه نظامیان موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» (قسد) در شمال و شمال شرق سوریه افزود: مسلح کردن و حمایت مالی آمریکا از قسد به عنوان همپیمان این کشور در شمال سوریه برای (به اصطلاح) مبارزه با داعش دستور باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا بود. این کار اوباما با وجود مخالفت ترکیه که هم پیمان آمریکا در پیمان ناتو به شمار می رود، انجام شد.

روزنامه تایمز نوشت: اما اقدام ترامپ در خارج کردن مشاوران امنیتی آمریکایی از مرز ترکیه و سوریه به منزله چراغ سبزی برای ترکیه به منظور حمله به شبه نظامیان قسد بود.

این روزنامه با اشاره به احتمال شعله ور شدن دوباره درگیری در سوریه تصریح کرد: اگر رجب طیب اردوغان کار ایجاد یک منطقه (به اصطلاح) امن به طور 300 مایل در مرز با سوریه را آغاز کند، ارتش ترکیه با مقاومت شدیدی روبرو خواهد شد که چه بسا باعث ورود نیروهای دولتی سوریه به درگیری شود. این امر همچنین باعث بی ثباتی و احتمال بروز بحران انسانی جدیدی خواهد شد و همچنین ممکن است به بازگشت گروه تروریستی داعش منجر شود.

روزنامه تایمز نوشت: تصمیم ترامپ برای خالی کردن پشت کردها سوالات زیادی را درباره رویکرد گسترده تر سیاست آمریکا در خاورمیانه ایجاد می کند. آمریکا از سال 1945 میلادی وسیعترین نفوذ سیاسی و دیپلماتیک و نظامی را در خاورمیانه داشته است. بزرگترین مشکل ترامپ در معامله سخت خود (با ترکیه) درباره کردها، پیامی است که به دیگر هم پیمانانش می دهد و (باعث بی اعتمادی آنها به واشنگتن می شود). پیشتر واکنش سست ترامپ به حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان باعث نگرانی عربستان و اسرائیل شد.

در همین راستا، روزنامه فایننشال تایمز انگلیس نیز در مقاله ای با عنوان «نگرانی از بازگشت داعش بعد از حملات»، به حمله جاری ارتش ترکیه به شمال سوریه پرداخت و نوشت: مسئولان آمریکایی و اروپایی هشدار دادند که حملات ترکیه به ظهور دوباره گروه داعش منجر خواهد شد زیرا نیروهای کردی که هزاران عنصر داعش را در بازداشت خود دارند، تلاش های خود را روی مقابله با حملات سوریه متمرکز خواهند کرد.

این روزنامه تصریح کرد: حملات ترکیه احتمال فرار عناصر مسلح داعش از زندان های عناصر مسلح کرد در شمال سوریه را افزایش خواهد داد و ممکن است به افزایش خشونت در منطقه و خارج از آن منجر شود؛ بویژه اگر این نکته را مدنظر قرار دهیم که بسیاری از عناصر داعش، از اروپا هستند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار