کارشناس عمانی: عربستان با شکست استراتژیک مواجه است

یک نویسنده و کارشناس عمان در امور استراتژیک با اشاره به اینکه عربستان سعودی با شکست‌های راهبردی مواجه است، دست داشتن این کشور در حمله اخیر به نفت‌کش ایرانی را بعید دانست.
کد خبر: ۳۶۶۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴ - 14October 2019

کارشناس عمانی: عربستان با شکست استراتژیک مواجه استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبدالله الغیلانی» نویسنده و کارشناس عمان در امور استراتژیک اظهار داشت که دست داشتن عربستان در حمله به نفت‌کش ایرانی در دریای سرخ بعید است چرا که عربستان با شکست‌های استراتژیک در چند جبهه مواجه است.

الغیلانی تشریح کرد که این حمله در نزدیکی بندر جده رخ داد و در درجه نخست حاوی پیام سیاسی بود چرا که خرابی زیادی در کشتی به بار نیاورد و تلفات انسانی نیز نداشت.

وی افزود که این حمله در حالی رخ داد که منطقه با تنش مواجه است و شکی نیست که عامل این حمله بر اساس محاسبات سیاسی با دقت این زمان و مکان را انتخاب کرد و در حقیقت بر اساس این محاسبات جنگ نفت‌کش‌ها از خلیج‌فارس به دریای سرخ کشیده شد.

طبق گزارش وبگاه «الخلیج‌ اونلاین»، این کارشناس عمانی با اشاره به شکست عربستان در یمن و نزاع منطقه‌ای با ایران و حمله اخیر به تأسیسات نفتی آرامکو که دلیلی دیگر بر شکننده بودن نظام دفاعی عربستان بود، این کشور به تقاضا برای بهبود روابط با تهران روی آورد.

الغیلانی همچنین با اشاره به تلاش‌های منطقه‌ای اعم از پاکستان، عراق و چه بسا عمان برای انجام گفت‌وگوهای ریاض و تهران، تأکید کرد که به شکست کشاندن این تلاش‌ها با منفجر کردن یک نفت‌کش، دور از درایت سیاسی است.

وی متذکر شد که انفجار نفت‌کش ایرانی در آستانه سفر «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان به تهران رخ داد و تاکید کرد که «بهبود روابط عربستان و ایران به مذاق برخی برخی طرف‌های بین‌المللی همانند آمریکا و اسرائیل خوش نمی‌آید چرا که در صورت تحقق بهبودی روابط بین دو کشور، تحولی در معادلات درگیری و ترتیبات امنیتی در منطقه رخ می‌دهد.»

وی همچنین گفت که چنانچه بهبودی در روابط ریاض و تهران حاصل شود تنها در سطح تاکتیکی خواهد بود و به بعُد استراتژیک ارتقا نمی‌یابد و دلیل آن هم اختلافات دو کشور از یک سو و سیطره واشنگتن بر تصمیمات استراتژیک کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از سوی دیگر است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار