حمیدی اقدم مطرح کرد؛

انتشار شیوه‌نامه حمایتی از سینمای مستند/ نگاه ایرانی اسلامی از اولویت‌های ما خواهد بود

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: یکی از اولویت‌های ما توجه ویژه به تولید آثار ایرانی اسلامی است که شرایط و ضوابط آن در شیوه نامه حمایتی مرکز که امروز منتشر می‌شود، توضیح داده خواهد شد.
کد خبر: ۳۶۶۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰ - 15October 2019

انتشار شیوه‌نامه حمایتی از سینمای مستند/ نگاه ایرانی اسلامی از اولویت‌های ما خواهد بودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اولین نشست خبری «محمد حمیدی‌مقدم» مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی صبح امروز در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» برگزار شد.

حمیدی مقدم در ابتدای این نشست در خصوص وضعیت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اظهار داشت: این مرکز نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در سینمای ایران دارد و پنج جایگاه می‌توان برای آن در نظر گرفت. آسان شدن ساخت مستند و دسترسی عموم به فیلم مستند از ویژگی‌های امروز سینما است که باید از آن استفاده کرد. مرکز گسترش یکی از پایگاه‌های مهم تولید و عرضه فیلم مستند است و می‌تواند جریان ساز باشد. پرداختن به انواع مستند از جمله اهداف ماست همچنین حمایت ویژه از انیمیشن‌های کوتاه از اولویت‌های مرکز است که موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده است و سعی داریم در بازارهای جهانی نیز حضور موثر داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: سومین جایگاهی که باید به آن برسیم ساخت آثار تجربی است که امسال با حمایت رییس سازمان سینمایی در این حوزه نیز ورود پیدا خواهیم کرد. در بخش چهارم توجه ویژه به مراکز استانها و شهرستانها داریم و خانه‌های مستندی را ایجاد کرده‌ایم که به زودی اتفاق‌های خوبی را شاهد خواهیم بود رشد آمار متقاضیان به حضور در جشنواره سینما حقیقت مدعای این امر است. و در آخر رشد کمی و کیفی جشنواره سینما حقیقت که مهم ترین جشنواره منطقه در حوزه مستند است از برنامه‌های ماست.

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای تجریی بیان داشت: طراحی شیوه‌نامه حمایتی سینمای مستند از برنامه‌های دیگر مرکز گسترش است که امروز در سایت این مرکز منتشر خواهد شد. نگاه عادلانه در تولید مستند مهمترین موضوع این شیوه نامه حمایتی است. ثبت نام در این شیوه‌نامه حمایتی به صورت آنلاین است و فیلمساز می‌تواند در هر زمانی اقدام به تولید کند که این امر می‌تواند از تولید آثار تکراری جلوگیری کند.

وی در ادامه توضیح داد: نگاه ایرانی اسلامی از اولویت‌های ما در مرکز گسترش است که باید منطبق با شیوه‌نامه حمایتی ما باید باشد. این آثار باید از کمیت و کیفیت بالایی برخوردار باشد. موضوعات قرآنی قطعا از مواردی است که از آن ها حمایت خواهیم کرد.

حمیدی مقدم در خصوص اکران آثار مستند گفت: بخش هنر و تجربه در این زمینه فعالیت خود را انجام می‌دهد اما از امسال بعد از پایان جشنواره سینما حقیقت با توجه به رشد مخاطبان سینمای مستند یک «روز مستند» را در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهیم کرد تا این مستندها بهتر دیده شود. البته به نمایش مستند های کوتاه و نیمه بلند و انیمیشن نیز باید فکر کرد. با توجه فراگیر شدن فضای مجازی و استفاده از ظرفیت تلویزیون باید به این حوزه نیز حضور موثر داشته باشیم که چرخه مالی سینمای مستند نیز صورت بگیرد.

وی در خصوص توجه به سینمای انیمیشن تصریح کرد: ما در سینمای انیمیشن ابدا عقب‌گرد نداریم و حمایت جدی از سینمای انیمیشن از اولویت‌های ماست. همچنین جشنواره سینما حقیقت به لحاظ فرم و محتوا و توجه به رشد کیفی آن از اولویت‌های ما خواهد بود و برای حضور زیاد مخاطبان باید برای نمایش فیلم‌ها تدبیری اندیشید که بتوانیم فیلم‌ها را در بهترین شکل ممکن نمایش دهیم. یکی از برنامه‌های ما توجه به انواع مستند و دیدگاه‌های فیلمساز است در عین حال نگاه استراتژیک خود را هم داریم که ممکن است فیلم حذف یا انتخاب شود.

وی در ادامه گفت: ما در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ابدا با نهادهای سینمای دیگر موازی کاری نخواهد داشت چرا که سیاست‌های مرکز تعریف و مشخص شده است. اما مرکز گسترش در حال آسیب شناسی این رویه است تا به بهترین شکل ساخت و تولید برسد. وقتی در سینمای داستانی تنوع ژانر وجود ندارد مرکز گسترش می‌تواند در این فضا ورود کند. ما سعی داریم از فیلمسازانی که می‌خواهند فضاهای تازه را تجربه کنند، حمایت شود‌.

حمیدی‌مقدم در خصوص برنامه‌های آتی مرکز گسترش گفت: برگزاری هفته سینمای مستند در خارج از کشور و تولید مشترک و حضور فیلمسازان خارجی در ایران اهمیت ویژه‌ای دارد همچنین حضور در بازارهای جهانی برای بازگشت سرمایه برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد که باید به این سمت نیز برویم. باید گفت ‌وضعیت نمایش آثار سینمای مستند در جهان خوب است اما در بحث فروش موفق نیستیم و برای همین نیازمند پخش کننده‌های حرفه‌ای و خصوصی در سطح جهانی هستیم.

وی در خصوص انتشار آثار مستند گفت: ما در بحث تجاری آثار مستند و بازگشت سرمایه حضور حدی خواهیم داشت و توجه به این امر از اولویت‌های ماست و سعی داریم که فیلمساز به آنچه که انتظار دارد برسد و فیلمساز باید در بحث مالی نیز منتفع شود. بعد از پایان جشنواره در تلویزیون تحت عنوان یک برنامه مشخص به مرکز گسترش و تولیدات آن و همه مواردی که به آن ارتباط پیدا خواهد کرد از موضوعات این برنامه تلویزیونی خواهد بود.

وی در پایان گفت: جشنواره سینما حقیقت به سیاق سال‌های گذشته در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد اما تغییراتی در شکل اکران و ورود و خروج مخاطبان ایجاد خواهد شد که اخبار مربوط به آن اعلام خواهد شد.
انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار