روحانی در آیین بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور:

برای کاهش مشکلات کشور به دانشجویانی سخت‌کوش و دلسوز به ملت نیاز داریم

رئیس جمهور گفت: یکی از عوامل مهمی که می‌تواند در برون‌رفت از چالش‌ها و نابسمانی‌ها موثر باشد، حضور دانشجویانی سخت‌کوش، وطن‌دوست، دلسوز و خدمتگزار به ملت و کشور است.
کد خبر: ۳۶۶۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸ - 16October 2019

برای کاهش مشکلات کشور به دانشجویانی سخت کوش و دلسوز به ملت نیاز داریمبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (چهارشنبه 24 مهر) در آیین بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه از نظر کیفیت و کمیت دانشگاه‌های کشور رو به پیشرفت است، اظهار داشت: کم‌شدن مشکلات کشور امری غیرممکن نیست؛ لذا یکی از عوامل مهمی که می‌تواند در برون‌رفت از چالش‌ها و نابسمانی‌ها موثر باشد، حضور دانشجویانی سخت‌کوش، وطن‌دوست، دلسوز و خدمتگزار به ملت و کشور است.

روحانی با اشاره به پیشرفت‌های چشم‌گیر کشورمان در عرصه‌های مختلف افزود: یکی از عرصه‌هایی که ما در آن به موفقیت‌های بزرگ رسیده‌ایم، عرصه پزشکی است؛ لذا این که برخی از بسیاری کشورها برای انجام معالجات و عمل‌های جراحی مهم و حساس به کشور ما می‌آیند از افتخارات ایران در عرصه پزشکی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت در عرصه‌های مختلف و به خصوص حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی قابل انکار نیست، گفت: دانشگاه‌ها برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند و حوزه و دانشگاه این گونه هستند، من خود را فرزند حوزه و دانشگاه می‌دانم و فرزند هر دو مرکز علمی هستم و افتخار می‌کنم و خوشحال هستم که درس‌های حوزوی در حوزه علمیه قم که بالاترین مرکز علمیه دینی در دوران حاضر است، گذراندم و دروس دانشگاهی را نیز در دانشگاه تهران که دانشگاهی با اعتبار است گذراندم.

وی افزود: اساتید گرانقدری داشتم که برخی را از دست دادم و برخی نیز در صحت و سلامت هستند و با بسیاری از آنها از زمان دانشگاهی دوست بوده‌ام.

رئیس جمهور با بیان اینکه مجموعه دانشگاه و حوزه اداره آینده جامعه را بر عهده دارد، اظهار داشت: آنهایی که در دانشگاه درس می‌خوانند در حین خواندن درس، مسئولیت اجرایی را بر عهده ندارد، بیشتر می‌خواهند که بیاموزند، اما از لحظه‌ای که وارد دانشگاه می‌شوند احساس می‌کنند از مدیران آینده هستند و نه شاغلین آینده؛ به همین جهت اگر شغل هم برای فارغ‌التحصیل دانشگاه یافت شود، قاعدتاً راضی نیست به دنبال سِمَت است که مدیریت بخشی از کار را برعهده داشته باشد و یا متناسب با تحصیلات خود سِمَتی داشته باشد.

روحانی با بیان اینکه بی‌تردید دانشگاه‌های ما مسئولیت سنگینی را بر عهده دارند و جامعه ما و دولت نیز در برابر دانشگاه‌ها مسئول است، افزود: اینکه خدمات دولت به اندازه کافی هست یا خیر و اینکه ما از نظر سلامت، خوابگاه، ورزشگاه، مجامع هنری برای دانشجویان مان اندازه کافی امکانات را فراهم کرده‌ایم یا نه؟ من اعتراف می‌کنم که حتما نقایص فراوانی وجود دارد. اما همیشه در تلاش و علاقه‌مند هستیم که این مشکلات را رفع کنیم.

رئیس جمهور در ادامه خطاب به اعضای کابینه، تاکید کرد: به وزرای محترم و روسای دانشگاه تاکید می‌کنم برای ورزش جوانان، تغذیه، سلامت و رفاه آنها وقت بگذارند، به همان اندازه که برای سیاست جوانان و تحصیل آنها وقت می‌گذارند؛ زیرا ما  به دانشجوی سلامت، خلاق، شیفته مملکت و دانش نیاز داریم. همه آنها باید در کنار هم قرار گیرد تا بتوانیم به وظیفه اصلی خود عمل کنیم.

روحانی با اشاره به لزوم تلاش برای افزایش فعالیت‌های کیفی دانشگاه‌ها، گفت: گسترش دانشگاه‌ها بدون کیفیت مدنظر ما نیست باید فضای کمی و کیفی در کنار هم رشد کند، علی‌رغم اینکه در ۴۰ سال بعد از انقلاب مشکلات جنگ و فشار اقتصادی وجود داشت، دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف به وظایف و رسالت خود به خوبی عمل کرده است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی در این زمینه نسبت به هم جوامع پیشرفته، عقب نیست و پیشرفت‌های خوبی در زمینه علم و دانش داشته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در چند ماه اخیر فردی که خود پزشک متخصص است و در کشور آلمان بخشی از مسئولیت یک مرکز پزشکی را بر عهده دارد، وقتی یکی از اقوام او که درآلمان ساکن بود، نیاز به عمل جراحی داشت، او را به تهران آورد و عمل جراحی انجام داد، خاطرنشان کرد: من از او پرسیدم که چرا این کار را می‌کنید؟ چرا در آلمان وی را عمل نمی‌کنید؟ اعلام کرد، ایران از نظر کیفیت در علوم پزشکی پایین‌تر از جهان نیست؛ از لحاظ رسیدگی به بیماران ایران پایین‌تر نیست، از لحاظ بهداشتی و مراکز درمانی ایران بهتر از اروپاست.

وی گفت: اینکه  پزشکی در آلمان ترجیح می‌دهد برای جراحی اقوام نزدیک خود که مسئله جانشان در میان است به ایران بیاید نشان‌دهنده این است که کشور ما یک کشور پیشرفته در علوم و دانش‌های مختلف است. این همه مهندسان تلاش‌گر، اساتید و پژوهشگران برای ما جای افتخار دارد.

رئیس‌ جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید تبدیل به دانشگاه «مهارت محور» شود، تاکید کرد: علم پایه پیشرفت و توسعه است اما نباید به علم اکتفا شود. علم باید در کنار مهارت و نیازمندی‌های جامعه و تربیت دانشجو برای ورود به اجتماع و برای به دوش گرفتن بار مسئولیت و اشتغال و مدیریت به کار گرفته شود.

وی افزود: یک فردی که در دانشگاه تحصیل می‌کند، وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود، شغل نیست. ممکن است شما بگوید توسعه اقتصادی سرمایه گذاری به اندازه کافی در کشور وجود ندارد و همه اینها به اندازه خودش درست است اما یک فارغ‌التحصیل با مهارت می‌تواند بلافاصله یک مسئولیت را به عهده بگیرد و زودتر به شغل، کار و زندگی می‌رسد تا یک فرد دانشجو و عالمی که علم را خوب آموخته است، در دانشگاه حافظه محور بوده است و در مغزش بسیاری از مطالب مورد نیاز علمی انباشته شده است اما نمی‌تواند وارد بازار کار شود.

رئیس جمهور یادآور شد :در سال ۵۱ که ما به کارآموزی امور قضایی در دادگاه‌های مختلف می‌رفتیم، لیسانس گرفته بودیم و به ظاهر دانشی که برای یک قاضی و یا وکیل نیاز بود یاد گرفته بودیم اما وقتی به دادگاه رفتیم دیدیم چیزی بلد نیستیم و نمی‌دانیم باید چه کار کنیم که حتی رئیس دفتر یک دادگاه از یک لیسانس بهتر بلد بود که باید چه کار کرد. مهارت لازم را یاد نگرفته بودیم، در کارآموزی قضایی بود که ما کار یاد گرفتیم.

روحانی افزود: در دوره تحصیل چند واحد پزشکی قانونی گذرانده بودیم اما وقتی به پزشکی قانونی رفتیم چند نفر از دانشجویان در لحظه اول غش کردند، آن جا بود که ما فهمیدیم پزشکی قانونی یعنی چه.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان باید مهارت لازم را یاد بگیرند، گفت: این نکته که فرمودند علم در گذشته دو سال یک بار، دو برابرمی شود اما امروز چند روز می گذرد تا دوبرابر شود از این رو پیشرفت دانشگاه‌ها باید منطبق با سرعت علم در جهان شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه کتاب‌هایی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، حداقل مال سال قبل یاترم قبل و گاهی مال ۱۰ یا ۲۰ سال پیش هستند، افزود: بنا بر این ما روز به روز نیستیم. استاد را هم که در دانشگاه می آوریم دانش و علم او مال ۱۰ تا ۲۰ سال پیش است، هر چقدر هم مقاله بنویسد و مطالعه کند باز هم از علم روز عقب است.

روحانی گفت:  در حین تحصیل علم به سرعت در حال پیشرفت است بنابراین کار ما سخت و مشکل می‌شود که ما چگونه به دانشجویان مهارتی را یاد دهیم که بهتر بتواند در جامعه فعال باشد و یا در بخشی مدیر باشد.

وی با اشاره به رشد تکنولوژی در دنیای جدید، گفت: امروز کار مردم بسیار آسان شده و آنها با کمک شبکه‌های اجتماعی و ابزار نوین ارتباطی همچون تلفن‌های هوشمند، اطلاعات را جستجو و به‌دست می‌آورند، حتی این کار به میزانی سهل شده است که امروز حتی فرزندان و نوه‌های ما آیه‌های قرآن را در عرض چند ثانیه و بسیار زودتر از ما به‌وسیله تلفن‌های هوشمند خود پیدا می‌کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر تغییر در دنیا و لزوم آماده شدن برای این تغییرات، افزود: شرایط امروز بسیار نسبت به گذشته متفاوت شده و ما باید دانشجویان خود را برای دنیای فردا که با امروز متفاوت است، آماده کنیم.

روحانی تصریح کرد: ماشین، خوب یا بد در حال گرفتن جای موجودات زنده است. در گذشته ما با مرکب‌های سنتی چون اسب و شتر سفر می‌کردیم اما امروز وسایل نقلیه متفاوت شده است و خودروها و هواپیما جایگزین آن شده است. این نمونه کوچکی از تغییرات در دنیای ما است.

وی با اشاره به جایگزینی ربات‌ها به جای انسان‌ها، اظهار داشت: من در یک کارخانه خودروسازی در ژاپن با چشم دیدم که در چرخه تولید هیچ انسانی وجود نداشت و ربات‌ها بودند که تمامی کارها را انجام می‌دادند و مهندسان تنها با رایانه و از اتاق فرمان نظارت می‌کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز داده‌ها، ابر داده‌ها، ربات‌ها و هوش مصنوعی برای ما پیش‌بینی می‌کنند، اظهار داشت: این پیش‌بینی‌ها به طوری است که اگر ۱۰۰ دانشمند با هم و همزمان تفکر کنند، کار یک ساعت آن ماشین را انجام نمی‌دهند.

روحانی ادامه داد: دنیا در حال تحول است و در آینده ممکن است حتی از راه دور به کمک ابزارآلات نوین عمل جراحی صورت پذیرد. باید برای این تحولات آماده شویم، همین موضوع بار مسئولیت ما را بسیار سنگین می‌کند تا بدین وسیله دانشجویان را برای آینده آموزش دهیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی به‌خصوص در حوزه تحصیلات تکمیلی دانشجویانی را که جذب می‌کنند، اولین سوالی که از آنان می‌پرسند در مورد قدرت استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ابزار نوین ارتباطی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما باید کاری کنیم که دانشجوی ما برای دنیای جدید آماده شود و ما باید وسایل آموزشی برای این کار را فراهم کنیم، اظهار داشت: شعر «زگهواره تا گور دانش بجوی» دقیقا توصیف نیاز امروز ما است و این یک واقعیت است که ما همیشه باید بیاموزیم. هرگاه آموزش را تعطیل کنیم، آینده برای ما سخت خواهد بود.

روحانی افزود: امروز صحبت‌هایی در مورد بحث بودجه دانشگاه‌ها و اداره آن مطرح شد و من هم موافقم که این موضوعات باید توسط دانشگاه‌ها مدیریت شود. دانشگاه‌ها در این زمینه باید باید بتوانند روی پای خود بایستند و بودجه خود را تامین کنند.

وی با اشاره به وجود دانشگاه‌هایی در دنیا که از کمک دولتی بی‌نیاز بوده و یا مبلغ بسیار کمی را از این کمک‌ها استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید پژوهش فروشی کنند و به فضایی دست پیدا کنند که برای این پژوهش‌ها بخش‌های دولتی، خصوصی و همه نهادهای داخلی و خارجی سر و دست بشکنند.

رئیس جمهور با تاکید بر این موضوع که دانشگاه‌ها باید از علم فروشی بپرهیزند، افزود: کلید خودکفایی دانشگاه‌ها ارتباط آنها با بخش خصوصی و بخش تولید و صنعت است. هرچند این کار شروع شده ولی باید تسریع شود.

روحانی با بیان اینکه دانشگاه‌ها این پتانسیل را دارند که با کمک بخش خصوصی به خودکفایی رسیده و بودجه خود را فارغ از کمک دولتی تامین کنند، افزود: دولت دارای محدودیت‌هایی است  که باعث مشکلاتی برای دانشگاه‌ها شده ولی این موضوع با اتصال دانشگاه و بخش خصوصی رفع خواهد شد.

وی اظهار کرد: کار خصوصی با کار دولتی فرق می‌کند. ما در این زمینه باید دانشگاه‌ها را به مراکز تولیدی و برنامه‌ریز جامعه متصل کنیم و با وضعیت جدید تطبیق دهیم و خودمان را آماده کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال جاری، افزود: ما به انتخابات نزدیک می‌شویم و در پایان امسال انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی را داریم. دانشگاه‌ها همیشه و در همه انتخابات‌هایی که ما داشتیم نقش بسیار ارزشمندی داشتند؛ هم اساتید و هم دانشجویان و هم فضای دانشگاه.

روحانی تاکید کرد: این فضای دانشگاه است که انتخابات را گرم می‌کند. در دوران انقلاب هم فضای دانشگاه بود که انقلاب را گرم می‌کرد، البته بازار، حوزه‌های علمیه و مساجد هم انقلاب را گرم می‌کردند اما دانشگاه در این زمینه پیشتاز بود.

وی با بیان اینکه من می‌گویم سرنوشت آینده کشور ما را انتخابات های ما تعیین می‌کند، افزود: بهترین راه، صندوق رای است، برای شکستن افراط، اصلاح جامعه و شایسته سالاری باید به صندوق رای مراجعه کنیم. برای اینکه افکار به حق مردم حاکم بشود باید سراغ صندوق رای برویم؛ ما راه دیگری نداریم.

رئیس جمهور گفت: من براساس تجربه خودم می‌گویم که راه دیگری نداریم. به عنوان کسی که بیشتر عمرم را در حوزه سیاسی و علمی بودم، می‌گویم که راهی جز فضای پرشکوه انتخابات نداریم. ممکن است بگوئیم اشکالاتی در انتخابات وجود دارد اما تنها راه برای آینده کشور، انتخابات است.

روحانی تصریح کرد: هر که شایسته‌تر، بهتر و برای کشور مفیدتر است و هرکسی که عاقل‌تر، فهیم‌تر و از افراط بیشتر فاصله دارد و هرکه برای کشور آماده فداکاری است و هرکه دانش و فکر لازم دارد را باید برگزینیم و انتخاب کنیم. هرکه خودش را شایسته می‌داند هم کاندیدا شود. ممکن است مشکلاتی برای برخی کاندیداها به وجود بیاید اما اشکالی ندارد.

وی اظهار داشت: ممکن است بگویند تو صالح هستی و تو صالح نیستی اما اشکال ندارد، این وظیفه بزرگ ملی ماست. ما باید یکی از مسائل مهم خودمان را انتخابات بدانیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر یک انتخابات پرشور، باشکوه، بانشاط، پررونق و با حضور اکثریت مردم در کشور را شاهد باشیم قدرت سیاسی ما در دنیا بالا می‌رود و دشمنان از ما می هراسند و می‌فهمند که تحریم و فشار اثرگذار نبوده است.

روحانی افزود: دشمنان می‌فهمند که مردم به نظام و آینده خود امیدوارند. اولین پرچم انتخابات، امید است. همه آنهایی که پای صندوق‌های رای می‌روند یعنی به آینده امیدوار هستند. همه چیزهای ما با امید به آینده درست می‌شود.

وی گفت: یکسری مسائل داریم که خیلی حل و فصل آن مشکل نیست و ممکن است طی یکی دو سال حل شود. اما یکسری مسائل بلندمدت است و اساتید و دانشگاه ها نقش بیشتری برای حل آنها دارند و آن استراتژی حرکت کشور است.

رئیس جمهور تاکید کرد: کارهای روزمره و اقدامات کاربردی سخت است اما به نسبت کارهای استراتژیک آسان تر است. به عنوان مثال اینکه پیشرفت و آینده کشور در سایه تعامل با دنیا است یا تقابل؟ این یک مسئله راهبردی اساسی است. ۴۱ سال است که به جواب روشن و قاطع در این زمینه نرسیده ایم.

روحانی گفت: یک عده می‌گویند تعامل سازنده و برخی می‌گویند تقابل مستمر و دائم. می‌گویند مشکلات ما با جهان راهی جز قدرت نمایی ندارد، باید طرف را بشکنیم الا آدم نمی‌شود، باید با دشمن مقابله کنیم، اینجا دوئل است یعنی باید بزنیم و بکشیم و کشته شویم. یک عده هم می‌گویند می‌شود بسیاری از مشکلات را با دنیا حل کرد اما اینکه استراتژی ما تعامل سازنده باشد یا تقابل مستمر این اساس در کشور ماست.

وی افزود: من به صراحت می‌گویم اگر همه همدیگر را قانع نکنیم و اگر بخواهیم بصورت مداوم با یکدیگر بحث کنیم به نتیجه نمی‌رسیم، دانشگاه باید این مسئله را برای جامعه توضیح دهد. البته رسانه ملی هم وظیفه بزرگی دارد. البته اگر رسانه ملی در اختیار همه جناح‌ها و افکار بهبه صورت مساوی قرار بگیرد.  

رئیس جمهور ادامه داد: بزرگترین وظیفه رسانه ملی طبق قانون اساسی ایجاد فضای آزاد در جامعه است. خُب اگر رسانه ملی هم به این وظیفه عمل کند کار بزرگی انجام داده است. روزنامه و فضای مجازی هم در این زمینه وظیفه دارند.  

روحانی با طرح این پرسش که تمام دعواهای سیاسی که امروز داریم سر چیست؟، گفت: یکی می‌گوید این کار خیلی خوب بود و یکی می‌گوید این کار خیلی بد بود. یکی می گوید برجام خیلی خوب و یکی می‌گوید برجام اصلا خوب نبود. یکی می‌گوید همه‌اش فایده بود و یکی می‌گوید همه‌اش ضرر بود. اما دعوا سر برجام نیست، دعوا بر سر یک چیز بزرگتر است.

وی گفت: یک عده می گویند شما وقت تلف می کنید با خارجی‌ها حرف می‌زنید، عمر شریف را تلف می کنید. ما باید قوی بشویم، ما باید خارج را تهدید کنیم، خارج روزی در برابر ما تواضع می کند و به زانو در می‌آید و دست ما را هم می بوسد و تمام می شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: عده ای هم می‌گویند راه این نیست، با جنگ مداوم به نتیجه نمی‌رسیم، ممکن است گاهی هم جنگ لازم باشد اما استثنا است، طرف به ما حمله می کند، نمی توانیم بایستیم بگوییم می‌خواهیم تعامل سازنده انجام دهیم؛ باید به آن ها جواب بدهیم.

روحانی افزود: وقتی دشمن آغاز می‌کند و پهپادش به فضای ما می‌آید، اخطار می دهیم و گوش نمی‌دهد از این رو ناچار هستیم موشک را شلیک کنیم. در این موقعیت تعامل سازنده ما همان موشک است، به استثناها کار ندارم.

وی با طرح این پرسش که اما در کلیت ما باید چه راهی را برگزینیم و انتخاب کنیم؟، اضافه کرد: عده‌ای به ما می‌گفتند که شما با آژانس بین‌المللی وقت تلف می‌کنید، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دست آمریکا و ابرقدرت‌ها است چرا با آنها می‌نشینید و بحث می‌کنید که مشکل «پی ام دی» شما را حل کند و اعلام کند که ایران  کاری خلاف «ان- پی- تی» انجام نداده است، این کار وقت تلف کردن است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اما عده‌ای هم این نظر را نداشتند، خاطرنشان کرد: این موضوع سال‌ها وقت برد و اما به نقطه‌ای رسیدیم که با همین آژانس مسئله را حل کردیم و آژانس اعلام کرد که این پرونده تمام شد.

روحانی تصریح کرد: این برای بعضی‌ها خیلی سنگین است، بمبی است که بر سر عده‌ای کوبیده می شود و می‌گویند، ما گفته بودیم با مذاکره چیزی حل نمی‌شود گفت‌وگو فایده‌ای ندارد اما همه چیز حل شد.

وی با اشاره به اینکه  عده‌ای هم خیلی خوشحال می‌شوند که ما گفته بودیم که با مذاکره مسئله حل می‌شود از این رو با شش قدرت بزرگ بنشینیم بحث کنیم، گفت: عده‌ای می‌گویند گفت‌وگو  و مذاکره چه فایده دارد، بروید در مقابل دنیا ایستادگی کنید و اعتنا نکنید، ما گفتگو و مذاکره کردیم و خیلی سخت و مشکل بود، بالاخره به یک توافق رسیدیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید براینکه این توافق برای عده‌ای مثل این بود که کوه بر سرشان خراب شود، گفت: اینکه ما بتوانیم با شش قدرت بزرگ دنیا بحث کنیم و آنها حاضر شوند شش قطعنامه فصل هفت را پس بگیرند کار بزرگی بود. حقوقدان و سیاستمداران فهمیدند این کار یعنی چه؛  شش قطعنامه‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تصویب کرده بودند را پس گرفتند و کار آسانی نیست و برای هیچ کشوری در قطعنامه نیامده است که حق فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای شما را قبول داریم.

روحانی اضافه کرد: برای تنها کشوری که قطعنامه صادر شد که حق فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای دارد ایران بود.

وی گفت: یکی از رهبران کشورهای دنیا در سفر نیویورک به من گفت ما دچار حیرت بودیم چون برای قرارداد با ایران، شرکت های بزرگ دنیا صف کشیده بودند بنابراین ما دچار حیرت شده بودیم که ایران کجاست و چه امکاناتی دارد.

رئیس جمهور گفت: به محض اینکه در سال ۹۴ این قطعنامه را امضا کردیم در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما در دنیا اول شد. تا به امروز چنین نرخی وجود نداشت.

روحانی با بیان اینکه در اوایل دولت یازدهم وقتی تورم را کاهش دادیم، برخی از اقتصاددانان گفتند که دولت اشتباه کرد که از تورم شروع کرد باید رکود را می‌شکست، افزود: اما ما معتقد بودیم اول باید تورم را حل کرد بعد  رکود را، وقتی تورم را تک رقمی کردیم  رشد اقتصادی کشور در سال ۹۵ به  دوازده و نیم درصد افزایش یافت،  دنیا را به شگفتی وا داشتیم.

وی گفت: می گویند مدیریت ضعیف است، این هم مدیریت است؛ تورم ما سه سال تک رقمی بود و در بنزین و گندم خودکفا شدیم.

رئیس‌جمهور گفت: آن توافق با فشار اسرائیل، عربستان و تندروهای آمریکا بر هم خورد و آمریکا را مجبور کردند که از این توافق خارج شود آن زمان اختلاف نظر وجود داشت که عده‌ای می‌گفتند «برجام» خوب است عده‌ای می‌گفتند بد است، الان می توانند به خوبی مقایسه کنند. می توانند امروز را با گذشته مقایسه کنند.

روحانی تاکید کرد:  دانشگاه باید در این موضوعات مهم و استراتژیک وارد عمل شود، نه فقط در سیاست در حقوق هم همین‌طور است به ما می‌گفتند که شما مگر عقلتان را از دست داده اید که می خواهید به دادگاه لاهه بروید، مگر در دادگاه لاهه می‌توان پیروز شد اما ما به دادگاه لاهه رفتیم و در دو نوبت در دادگاه لاهه پیروز شده‌ایم.

وی با بیان اینکه کسی فکر نمی‌کرد دادگاه لاهه بگوید در مسئله خروج آمریکا از برجام من صلاحیت دارم، گفت: چون آمریکا می‌گفت صلاحیت ندارد و ما می‌گفتیم صلاحیت دارد، دادگاه لاهه صلاحیت را قبول کرد و این پیروزی اول ما بود، بعد ما حکم موقت خواستیم که دادگاه بگوید آمریکا حق ندارد این تحریم‌ها را اجرا کند؛ دادگاه لاهه این حکم موقت را داد و این پیروزی دیگری بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: در دادگاهِ لاهه موفق شدن کار پیچیده و سخت است، اگر در بخش‌های مختلف  دست در دست هم دهیم و از نیروهای کارآمد استفاده کنیم می‌توانیم موفق شویم.

روحانی اظهار داشت: می‌گویند باید در اقتصاد روی پای خود بایستیم اما مگر می‌شود بدون تعامل با دنیا به اقتصاد پیشرفته تبدیل شویم. زندگی را می‌توانید بگذرانید اما رشد و  توسعه چه؟

وی با بیان اینکه در دوران تحریم بالاخره همه دست به دست هم دهیم و زندگی را می‌گذارنیم اما رشد و توسعه بدون رابطه و تعامل با دنیا امکان پذیر نیست، گفت: در شرایطی که بانک‌ها، صادرات و واردات قفل باشد، توسعه امکان پذیر نیست.

رئیس جمهور تاکید کرد: همین الان هم که کشور را اداره می‌کنیم باید از کشورهای همسایه و برخی کشورهای دوست ما در دنیا که به تحریم‌های آمریکا بی اعتنا بودند و به ما کمک می‌کنند تشکر کنیم. در همین شرایط صادرات و واردات داریم، در همین شرایط وارد معامله با اتحادیه «اوراسیا» شده ایم.

روحانی تاکید کرد :مسئله تعامل یا عدم تعامل یک مورد است ده‌ها مورد داریم که دانشگاه‌ها باید به عنوان مسائل استراتژیک وارد شوند. اگر در این مسائل استراتژیک سال ها  بحث کردیم و به نتیجه نرسیدیم، باید به دنبال همه پرسی از مردم برویم.

وی با بیان اینکه ۴۰ سال است داریم بحث می کنیم، باید راه را انتخاب کنیم و نمی‌توانیم دائم بحث کنیم، افزود: من از دانشگاه ها تقاضا می‌کنم هم بر مسائل روزمره، نظرات اقتصادی خود را به دولت اعلام کنند زیرا ما در شرایط سختی هستیم و دانشگاه‌ها می‌توانند به ما کمک کند.

رئیس جمهور گفت: تا امروز نیز شرکت‌های دانش بنیان ما تلاش های بسیار زیادی کردند؛ در زمینه پدافند هوایی حرکتی سریع و خوب داشتیم. ۱۰ سال فرمانده پدافند هوایی بودم و می دانم که چه کاری انجام دادند. این کار، کار دانشگاه‌ها و پژوهش گران ما است.  

روحانی اضافه کرد: همه دست به دست هم دادند و بدون تلاش دانشگاه، پژوهشکده‌ها و نخبگان نمی‌توان به چنین دستاوردهایی دست یافت از این رو باید نخبگان را تربیت کنیم و از یکدیگر کمک و یاری بگیریم.

وی  با بیان اینکه در شرایط اقتصادی سختی قرار داریم، گفت: باید همه همدیگر را یاری کنیم. شما دانشگاهیان بیش از دیگران این بار را بر دوش دارید اما بی تردید این مشکلات را حل خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه شرایط امسال ما از سال گذشته بهتر است، گفت: شرایط امیدوارکننده است. دولت در خدمت شماست و می داند که دانشگاه‌ها چه نقش بزرگی می‌توانند داشته باشند، شما هم در این شرایط تلاش خود را مضاعف کنید تا به پیروزی‌های بزرگ دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار