با حضور وزیر دفاع؛

جت آموزشی «یاسین» رونمایی شد

جت آموزشی تمام ایرانی «یاسین» صبح امروز در پایگاه شهید نوژه همدان رونمایی شد.
کد خبر: ۳۶۶۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸ - 17October 2019

به گزارش دفاع‌پرس از همدان، جت پیشرفته آموزشی و تمام ایرانی یاسین صبح امروز با حضور امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع، امیر سرتیپ خلبان «عزیز نصیرزاده» فرمانده نیروی هوایی ارتش و «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در پایگاه شهید نوژه همدان رونمایی شد.

این هواپیمای آموزشی مادون صوت، پس از گذراندن مراحل تست نهایی، با دستور فرمانده نیروی هوایی ارتش، نخستین پرواز رسمی خود را بر فراز پایگاه شهید نوژه همدان اجرا کرد.

این جت آموزشی به دست توانمند متخصصان وزارت دفاع و همکاری نیروی هوایی ارتش طراحی و ساخته شده است.

جت آموزش پیشرفته تمام ایرانی «یاسین» دارای 12 متر طول، 4 متر ارتفاع و 5.5 تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می تواند تا سقف 12 کیلومتر به پرواز درآید.

بال این هواپیما با بیش از 10 متر طول و 24 مترمربع مساحت به شکلی طراحی شده است تا این هواپیما بتواند با حداقل سرعت 200 کیلومتر بر ساعت در دسته بهترین هواپیماهای آموزشی دنیا در نشست و برخاست قرار گیرد و سرعت خود را در سطح دریا به سرعت زیر صوت برساند.

وجود یک باله افقی کاملاً چرخان در دم این هواپیما محدودیت خلبان را برای انجام مانورهای مختلف و به خصوص خروج از حالت «اسپین» یا سقوط دورانی برطرف میکند.

جت آموزشی پیشرفته «یاسین» از دوموتور توربو جت با قدرت رانش 7 هزار پوند بهره می‌برد که از نظر قدرت در رده موتور هواپیماهای جنگنده دنیاست. 

کابین این هواپیما با چینش پشت سر هم و غیر هم سطح به گونه‌ای طراحی شده است تا میدان دید راحت و وسیعی را برای شاگرد در کابین جلو و به ویژه استاد خلبان در کابین عقب فراهم کند.

میزان مسافت باندی که این هواپیما برای فرود احتیاج دارد تنها 700 متر است و هواپیمای «یاسین» حتی قابلیت فرود بر روی باندهای کوتاه را داراست.

صندلی پران این هواپیما نسبت به نمونه‌های خارجی خود قادر است در سرعت صفر یعنی روی باند و در هر شرایطی فعال شده و سرنشین‌ها را در کسری از ثانیه تا 100 متر به بیرون از هواپیما پرتاب کند.

رونمایی از جت آموزشی تمام ایرانی «یاسین»

جمهوری اسلامی ایران با طراحی و ساخت این هواپیمای جت آموزش پیشرفته در زمره معدود کشورهای دارنده فناوری هوایی قرار گرفته و آمادگی دارد این توانمندی را با سایر کشورها به اشتراک بگذارد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار