یادداشت/ شیرزاد بسطامی

عاشورا تا اربعین پله‌پله تا ملاقات خداست

اربعین را سرمنزل عاشورا می‌دانم اگر غایت امام حسین را ترویج آگاهی بدانیم اربعین منزل غایی‌ست برای عروج به سرمنزل مقصود و غرق در معرفت شدن است واز اینرو عاشورا تا اربعین پله‌پله تا ملاقات خداست.
کد خبر: ۳۶۶۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰ - 19October 2019

گروه استان‎های دفاع‌پرس لرستان _ شیرزاد بسطامی؛ اربعین را می‌توان با دو چشم دید، چشم سروچشم دل وهرکدام از آنها سطوحی دارد که در این روز اربعین شایقم به تصویر پنجره‌ای بنشینم برای بهتر دیدن وراهپیمایی اربعین تقلای ذرات نور برای رسیدن به سرمنشاء است.

من زار قبر الحسین علیه السلام بشط الفرات، کان کمن زار الله فوق عرشه

(کسی که امام حسین را در کربلا زیارت کند انگار خداوند را در فوق عرش زیارت کرده است)

وقتی امام رضا(ع) گوینده این حدیث است باید به جد به تحلیل نشست؛

امام حسین فانی مطلق در خداست و فنای مطلق در خدا دارد، هیچ کس در عالم وجود به مقام فنای اینچنینی نرسیده است وانسان به واسطه شهادت ابا عبدالله(ع) که فانی مطلق در خداوند بوده است امکان زیارت الله را پیدا می‌کند. به همین علت است که گفته شده هر کس حسین(ع) را زیارت کند  خدا را زیارت کرده واربعین به ظاهر زیارت امام حسین(ع) است ولی اهل بواطن به زیارت الله می‌روند واز اینروامروز ساعت عروج است و به معراج رفتن.

اما آیا همه ما آدمها حاضر در اربعین که  به علت کثرتمان ژورنال‌های اروپایی حضورمان را  بزرگترین گردهمایی سالانهٔ مذهبی در جهان دانسته‌اند همه اهل معرفتیم و عروج؟؟

واقعه کربلا در مقابل کثرت وقایع تاریخی به ظاهر بند انگشتی‌ست اما برای اهل دل، این بند انگشت به سوی کمال و رستگاری نشانه رفته تا رستگاری برای سالک فنا فی الله است.

ازعاشورا تا اربعین راهی‌ست که به سیمرغ شدن می‌انجامد و سلوکیست که سالک می‌طلبد پای دلی می‌خواهد که ببرد دل از عالم، چله نشینی می‌خواهد برای به اربعین رسیدن و دیدار الله

سلوک سکه‌ای دو روست، اول: علمی و عملی؛ علمی آنکه مطالعه و مباحثه و تعقل کند و عملی آن‌ست که اهل شهود باشد.

و روی دیگر سکه کرداریست؛ یعنی به‌واسطه کردار انسان می‌توان شهود کرد. مودب بودن به آداب الهی، به آدمی امکان شهود قلبی می‌دهد.

شاهد به آنجا می‌رسد که عاشورا را واقعه‌ای در دهم محرم ۶۱ نمی‌بیند. دریایی متلاطم می‌بیند و اقیانوسی بی‌کران؛ آنجاست که می‌فهمد: کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا یعنی چه! و اینکه ائمه در وصف عاشورا تواضع کرده‌اند، از این جهت است که اربعین حتی برای انبیا و اولیاء تنها در چهلم رحلتشان شکل می‌گیرد اما برای حسین هر سال اربعین باز آفرینی می‌شود چرا که اربعین حسینی برای اهل بصیرت و طریقت سلوکی‌ست که از شهادت حسین شکل می‌گیرد و به شهود الله برسند.

بسیاری اربعین را فارجع البصر ( دوباره دیدن) دانسته‌اند یعنی دوباره دیدن عاشورا؛ اما من بر آن نیستم، اربعین را سرمنزل عاشورا می‌دانم اگر غایت امام حسین را ترویج آگاهی بدانیم اربعین منزل غایی‌ست برای عروج به سرمنزل مقصود و غرق در معرفت شدن  است و از اینرو عاشورا تا اربعین پله‌پله تا ملاقات خداست.

و السلام علی من اتبع الهدی.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار