اسماعیلی در نشست خبری:

بررسی تخلفات و اتهامات ۲۴۵ مدیر در جریان سیلاب ابتدای سال/ اطلاعات خوبی از «روح‌الله زم» به دست آورده‌ایم

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در بررسی اولیه، ۲۴۵ نفر از مدیران ادوار مختلف در موضوع بروز حوادث ناشی از سیل در مظان اتهام قرار گرفته و تحت تعقیب هستند.
کد خبر: ۳۶۷۰۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵ - 22October 2019

بررسی تخلفات و اتهامات ۲۴۵ مدیر در جریان سیلاب ابتدای سال/ اطلاعات خوبی از «روح الله زم» به دست آورده ایمبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضاییه در دوازدهمین نشست‌ خبری خود از حضور حماسی و آگاهانه بیش از ۱۷ میلیون زائر اربعین و سه میلیون زائر ایرانی تشکر کرد و اظهار داشت: حضور این زائران در مراسم اربعین نشانه اقتدار و عظمت امت اسلام و موجب یأس و ناامیدی دشمنان است.

وی افزود: تشکر دوم را از دولت و ملت عراق برای میزبانی و برگزاری مناسب و تشکر از نیرو‌های امنیتی عراق دارم و تشکر سوم هم از موکب‌داران عراقی و ایرانی و ستاد اربعین و بازسازی عتبات است که تلاش و برنامه ریزی آن‌ها کمک شایانی به برگزاری هرچه بهتر مراسم اربعین کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه یک ماه از فصل پاییز را پشت سر گذاشته‌ایم و امیدوارم زمستان امسال را توأم با بارش‌های آسمانی شاهد باشیم، گفت: فراموش نکنیم که در روز‌های پایانی سال ۹۷ و آغاز سال ۹۸ سیلاب‌هایی بوقوع پیوست که مشکلاتی را برای بخشی از هموطنان ایجاد کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: بخشی از مشکلات ایجاد شده به واسطه سیلاب‌ها به ترک فعل و قصور مدیران در بخش‌های مختلف مربوط بود که اگر به وظایف خود عمل می‌کردند، نباید دچار آسیب‌های این‌چنینی می‌شدیم.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در همان ایام از سوی آیت الله رئیسی اعلام شد که تبدیل شدن برکات الهی به آسیب‌های وارد شده به مردم باید آخرین باری باشد که اتفاق افتاد. آن هم از این جهت که کوتاهی مسؤولان باعث شد تا به مردم آسیب وارد شد.

وی افزود: اینک در مقام تذکر به تمام مسؤولان یادآوری می‌کنم که با هدف پیشگیری از وقوع سیلاب‌های احتمالی بازرسی از حوزه سیلاب‌ها و مسیل‌ها و محیط زیست را داشته و مقدمات و عملیات لازم را در جهت رفع خطرات احتمالی انجام دهند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: لایروبی رودخانه‌ها که در سیل امسال با گرفتگی و نشست مسدود شد، باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در ارتباط با سیل گذشته بررسی‌هایی از سوی سازمان بازرسی کل کشور انجام شد و ۱۴۰ نفر از مدیران دوره‌های مختلف به هیأت‌های رسیدگی به تخلفات معرفی شدند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: سرانجام برای ۱۰۵ نفر از مدیران پرونده کیفری تشکیل شد و این افراد تحت تعقیب قرار گرفتند.

اسماعیلی ادامه داد: در بررسی اولیه، ۲۴۵ نفر از مدیران ادوار مختلف در بروز حوادث ناشی از سیل در مظان اتهام قرار گرفته و تحت تعقیب هستند.

وی گفت: قوه قضاییه در برنامه‌های جاری و تحولی خود و در سفر‌های استانی و بررسی مشکلات مردم، یافته‌های خود را در انجام مسؤولیت‌های محوله تا وصول نتیجه پیگیری می‌کند که اتفاقاً آثار مطلوبی به همراه داشته است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: بعد از گذشت ۱۸ روز از سفر به بشاگرد که این شهر دادگستری نداشت، دادگستری آن به بهره برداری رسید و عملیات احداث آن آعاز شد.

اسماعیلی گفت: مجموعه پزشکی قانونی استان هرمزگان دچار مشکلاتی بود که قرار شد نواقص آن هم برطرف شود.

وی ادامه داد: در سفر به زنجان نیز مشکلات بررسی و مشکلات کارگران مجموعه روغن نباتی جهان و شرکت هپکو حل شد و دستورات لازم صادر شد.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: یکی از مدیران جهاد کشاورزی در زنجان که در تغییر کاربری‌های رخ داده مقصر بود پرونده قضایی برایش تشکیل شد.

اسماعیلی ادامه داد: یکی از مدیرانی که در برابر فشار‌های سودجویان مقاومت کرده بود، اما از کار برکنار شده بود، زمینه بازگشت به کارش فراهم شد.

وی گفت: برای پسماند‌های خطرناک سرب و روی در این استان نیز بررسی‌ها انجام و پرونده‌های موجود در دیوان عدالت تجمیع شد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: همچنین ۴۲ هکتار از منابع طبیعی این استان برای این موضوع تخصیص یافت.

اسماعیلی ادامه داد: ۱۰ میلیون تن پسماند انباشته شده وجود داشت که قرار شد لایه عایق روی آن ایجاد شود و به مرور نسبت به جابجایی آن اقدام شود.

وی به موضوع استرداد اموال ناشی از رسیدگی به جرایم اقتصادی در یک ناحیه و با رسیدگی به ۹۱ پرونده اشاره کرد و گفت: ۷هزار میلیارد تومان وجه نقد به خزانه دولت بازگشت داده شد.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: همچنین ۸۷ میلیون و ۸۳۶ هزار یورو و ۱۲میلیون و ۹۳ هزار دلار و ۲۹۴ میلیون و ۳۰۳ هزار درهم امارات به خزانه بازگشت داده شد.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت صدور حکم برای زیباحالت منفرد گفت: حکم بدوی درخصوص این فرد صادر شده است.

وی ادامه داد: برای این فرد محکومیت سنگینی در نظر گرفته شده است، ولی به دلیل آنکه وی در شعب عادی محاکمه شده است، حکم قطعیت نیافته و از بیان جزئیات معذوریم و پس از قطعیت از سوی دیوان عالی آن را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در مورد بازداشت روح الله زم گفت: تا امروز به غیر از زم فرد دیگری در بخش‌های مختلف بازداشت نشده است.

وی افزود: برخی بی جهت گمانه‌زنی می‌کنند و توصیه ما در دستگاه قضایی این است که انگشت اتهام را بی جهت به سوی یکدیگر روانه نکنند.

اسماعیلی ادامه داد: البته پس از دستگیری این فرد اطلاعات خوبی به دست آورده ایم؛ ولی دستگیری دیگری در این حوزه نداشته‌ایم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: به همه فریب‌خوردگان که با اعتماد به سرویس‌های بیگانه اقداماتی علیه مردم انجام می‌دهند و به حمایت دولت‌های خارجی و بیگانه و اطلاعاتی آن‌ها دلگرم هستند، توصیه می‌کنیم که از دستگیری این فرد درس عبرت بگیرند و بدانند که آن‌ها قابل اعتماد نیستند.

اسماعیلی در واکنش به سخنان اخیر وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در رابطه با رفع تعهدات ارزی و بازگشت ارز‌های اعطایی گفت: ارقام مختلفی از ناحیه افراد مطرح شده است. گزارش برای ما واصل شده، اما خیلی کلی است و این گزارش‌ها را هم به وزارت اطلاعات و هم سازمان اطلاعات سپاه دادیم و آن‌ها هم مشغول بررسی هستند.

وی افزود: طبق گزارش‌های واصله، به کسی که قبلاً به تعهدات ارزی خود عمل نکرده، دوباره ارز تخصیص داده شده است و این نشان می‌دهد که ما (مسؤولان) در خود برنامه ریزی‌ها دچار مشکل هستیم.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد شفاف‌سازی در نظام اقتصادی و مالیاتی و ممانعت برخی دستگاه‌ها گفت: ما در قوه قضاییه از شفافیت استقبال می‌کنیم و معتقدیم به افزایش اعتماد کمک می‌کند و مورد حمایت ماست؛ البته بخشی از آن در گروی بکارگیری سامانه‌های اطلاعاتی است.

اسماعیلی تصریح کرد: در گام اول به سازمان بازرسی اعلام کردیم تکالیف قانون برنامه ششم و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در سازمان‌ها بررسی و چنانچه قصور دیدند در ابتدا با تذکر و بعد با جدیت ورود کنند و افراد متخلف را تحت تعقیب قرار دهند.

وی گفت: هم باید با فساد و هم با مفسد برخورد شود و هر دوی این اقدامات لازم است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص حادثه لردگان گفت: دولت در این موضوع ورود و بررسی کارشناسانه در مورد علل بروز پدیده را آغاز کرده و در جهت درمان اقداماتی انجام داده است؛ این را هم بدانیم که این بیماری با پیشرفت علم قابل علاج و درمان آن در دستور کار است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: قوه قضاییه تیمی از پزشکی قانونی مأمور کرده که به بررسی این موضوع بپردازند که هنوز گزارش این تیم تکمیل نشده است.

وی افزود: فرد بازداشت شده به دلیل شکایت جمعی از مردم از او بازداشت شده بود که اکنون آزاد شده و تعدادی از افرادی که کار‌های تخریب‌گرایانه کرده بودند و بازداشت بودند هم آزاد شدند.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درخصوص سرانجام رسیدگی به پرونده جدید شهرام جزایری گفت: این پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و حکم نهایی در این خصوص صادر شده است.

وی ادامه داد: این متهم به هفت سال حبس محکوم شده که از سوی دیوان عالی کشور هم قطعی شده و این فرد محکومیت دیگری هم به میزان شش ماه حبس برای مجازات دیگری دارد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها