مدیر کل امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه:

رسانه‌ها خیرین را به وقف‌های نوین تشویق کنند

رضا معممی مقدم گفت: از رسانه‌ها انتظار داریم خیرین را به سمت وقف‌های نوین و در راستای شکوفایی علم و فرهنگ تشویق کنند.
کد خبر: ۳۶۷۱۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۱ - 22October 2019

رسانه‌ها، خیرین را به سمت وقف‌های نوین تشویق کنندبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از زاهدان، «رضا معممی مقدم » مدیر کل امور اجتماعی و مشارکتهای مردمی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری اظهار داشت: وقف یکی از موضوعاتی است که با دارا بودن بخش حقوقی، فقهی، اقتصادی آثار تربیتی و اخلاقی هم دارد.

وی افزود: این مهم ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد، بنابراین باید به گونه‌ای عمل کنیم که مردم هم به وقف کردن ترغیب شوند و هم از وقف کردن راضی و خوشحال باشند.

معممی مقدم گفت: اهمیت مساله وقفِ دانش و تاکید و استقبال همه در حمایت از وقف‌های اولویت‌دار نشانه جهت گیری درست ماست. اگر می‌خواهیم وقف در خدمت مردم قرار بگیرد پس باید بهتر به آنها خدمات رسانی کنیم. به عبارتی مردم حلاوت خدمات وقف را بچشند.

وی بیان داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه به خاطر وجهه‌ای که دارد باید مقدم بر همه سازمان‌های دیگر به یاری مردم سیل زده وگرفتار بلاهای طبیعی بشتابد. کارکرد وقف، اجرای درست نیت واقف و امداد به بهره‌مندان و موقوف علیهم است یعنی بهره‌مند کردن هر کسی که واقف مشخص کرده است. عواید موقوفات حتماً در همین زمان‌ها که مردم در عسر و حرج هستند ما باید بیشتر کمک‌حال مردم باشیم.

مدیر کل امور اجتماعی و مشارکتهای مردمی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: بحث امور خیریه را که تاکنون مغفول مانده بود انشالله با راه‌اندازی مرکز امور خیریه که ریاست محقق کردند امور خیریه را منسجم‌تر و با تبلیغ و ترویج بهتری با همراهی مردم و خیرین پیگیری می‌کنیم.باید به جریان خیریه که در کنار وقف مطرح بوده خیلی جدی‌تر بپردازیم و مردم را درگیر آن کنیم.

این مسئول ادامه داد: در طرح افق که در بقاع متبرکه اجرا می‌شود مقرر شده است که مسائل اجتماعی را مقدم بر مسائل فرهنگی ببینیم و از منظر اجتماعی وارد مسائل فرهنگی شویم. به نظر این طرح تأثیرات خوبی داشته است و کارکرد اجتماعی بقاع تقویت شده است.

معممی مقدم افزود: ما در انقلاب اسلامی باید به‌صورت جدی به مسائل اجتماعی رسیدگی و از بستر اجتماعیِ بقعه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی بپردازیم. مثلا در عید غدیر امسال بیش از ۳۰۰ زندانی جرایم غیر عمد از محل اعتبارات مرتبط و مشارکت خیرین آزاد شدند لذا لزوم شناسایی خانواده‌های زندانیان غیر عمد و جرائم نقدی در اطراف بقاع متبرکه خوب است که این زندانیان با محوریت بقاع متبرکه آزاد شوند و آن را دنبال می‌کنیم.

مدیر کل اجتماعی و مشارکتهای مردمی افزود: از رسانه ها و اصحاب قلم در آستانه دهه وقف استدعا دارم تأکید بر لزوم پیوست رسانه‌ای به طرح‌های سازمان اوقاف و امور خیریه را مطالبه کنند و ما به این مهم توجه خواهیم داشت.

وی تاکید داشتند: از رسانه ها انتظار داریم خیرین را به سمت وقف‌های نوین و در راستای شکوفایی علم و فرهنگ تشویق کنند. سهم وقف در بهداشت و درمان وآموزش باید ارتقا یابد و سازمان اوقاف در نظر دارد با کمک اهالی رسانه و تربیون داران آثار مثبت و سازنده وقف را به مردم نشان دهند و هر چه بیشتر در زمینه فرهنگی نقش ایفا کنند .

معممی مقدم افزود: توجه به مسئولیت سنگین این سازمان در اداره بیش از حدود یک میلیون و سیصد هزار رقبه و حدود ۳۰۰ هزار موقوفه و بیش از ۸هزار بقعه متبرکه بر نیاز این سازمان به همراهی علما و اندیشمندان و اقشار تاثیر گذار برای تحقق اهداف وقف نیاز مبرم داریم.

وی ادامه دادند: لازم است اعتماد عمومی را بیش از گذشته جلب کنیم تا واقفان و نیکوکاران، موقوفات خود را با اعتماد کامل به سازمان اوقاف بسپارند. امامزادگان پرچم‌های ولایت هستند باید به آنها بیش ازپیش نیز توجه کنیم.

وی بیان کرد: هیئت‌امنای بقاع متبرکه مأموریت دارند که در زمینه آسیب‌های اجتماعی منطقه خود بررسی‌های لازم را داشته باشند و فضایی به وجود بیاورند که در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی مفید فایده باشد. مردم نیز باید این نعمت‌ها و آثار وقف را در جامعه ببینند و بعد اجتماعی موقوفات یکی از ابعاد اصلی سنت حسنه وقف است.

معممی مقدم افزود : بیش از ۱۲هزار مدرسه وقفی در کشور وجود دارد که سازمان اوقاف باید هم جهت با نیات واقفین و با تعامل با وزارت آموزش و پرورش به آنها نظارت داشته باشد. ما با ظرفیتی که داریم می توانیم سازمان مدارس وقفی را راه اندازی کنیم.

وی در پایان بیان داشتند: بقاع متبرکه فراوانی در کشور وجود دارند که می‌توانند در این زمینه خدمات اجتماعی ورود پیدا کنند به همین دلیل در سال جاری هیئت‌امنای ۱۱۰ بقعه مأموریت یافتند که در زمینه آسیب‌های اجتماعی منطقه خود بررسی‌های لازم را داشته باشند و فضایی به وجود بیاورند که در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی مفید فایده باشد و الان راه اندازی مراکز اجتماعی و فرهنگی و قرآنی از ۲۰۰ عدد گذشته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار