پژوهشگر تاریخ معاصر ایران در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

واکنش‌های بین‌المللی به اقدام انقلابی دانشجویان در ۱۳ آبان ۵۸/ تسخیر لانه جاسوسی یک اراده ملی بود

علی عبدی با تاکید بر اینکه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، یک مطالبه عمومی، اجتماعی و اراده ملی بود، به بیان واکنش‌های بین‌المللی این اقدام انقلابی پرداخت.
کد خبر: ۳۶۸۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰ - 04November 2019

واکنش‌های بین‌المللی به اقدام انقلابی دانشجویان در 13 آبان 58/ تسخیر لانه جاسوسی یک اراده ملی بودعلی عبدی پژوهشگر تاریخ معاصر در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس درباره واکنش‌های بین‌المللی اقدام انقلابی دانشجویان در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا اظهار داشت: واکنش‌ها دو نوع بودند؛ کشورهایی که در بلوک شرق قرار داشتند، مخالف این کار نبودند و آن را ضد امپریالیستی تلقی می‌کردند؛ اما در مقابل آمریکا و کشورهای بلوک غرب به‌خصوص مرتجعان منطقه و کشورهایی که به‌عنوان میانه‌رو شناخته می‌شدند، یکپارچه این حرکت را محکوم و موضع تندی را اتخاذ کردند.

وی با اشاره به بازتاب خوب تسخیر لانه جاسوسی در بین ملت‌های مستضعف و شگفت‌زدگی جهانیان نسبت به کار انقلابی جوانان ایرانی، گفت: حتی اتحاد جماهیر شوروی و سازمان‌های وابسته به آن جرأت چنین کاری را نداشتند و زمانی‌که این اتفاق در ایران افتاد، یک شگفتی حاصل شد که چطور می‌شود با شجاعت سفارت آمریکا را تسخیر کرد و از عواقبش هراسی نداشت.

این پژوهشگر تاریخ معاصر با تاکید بر اینکه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، یک مطالبه عمومی، اجتماعی و اراده ملی بود، تصریح کرد: مردم علاقه‌مند بودند با آمریکا برخوردی شود؛ اما اینکه چه‌کسی باید پیشقدم ‌شود، جای سوال بود؛ از این رو دانشجویان و جوانان انقلابی این کار را انجام دادند.

عبدی با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیل تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، نگرانی از تکرار حادثه‌ای شبیه به کودتای 28 مرداد بود، خاطرنشان کرد: ابتدا قرار شد تسخیر لانه فقط چند ساعت طول بکشد و سپس با قرائت بیانیه‌ای در اعتراض به دخالت‌های آمریکا در ایران، سفارت به دولت تحویل داده شود.

وی افزود: چند روز قبل‌تر از تسخیر لانه جاسوسی، حضرت امام (ره) سخنرانی داشتند و در آنجا خطاب به جوانان و دانشجویان می‌گویند، «هرچه فریاد دارید سر آمریکا بکشید»؛ در اینجا امام راحل یک علامت و کُدی را دادند و دانشجویان در تصمیم‌شان راسخ شدند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر درباره شکست‌های پی‌درپی آمریکایی‌ها در منطقه غرب آسیا گفت: این به سنت‌های الهی برمی‌گردد و بیشتر از اینکه اقدامات ما تاثیرگذار باشد، دست غیب الهی تاثیرگذار است.

عبدی با اشاره به اینکه رژیم‌ها و دولت‌های مستکبر عالم روزی نابود می‌شوند و هم‌اکنون دوره افول آمریکا فرا رسیده است، تاکید کرد: آمریکا از دوران اوج خودش گذر کرده و حالا دچار یک سراشیبی شده که روز به روز به ناکامی‌اش در منطقه افزوده می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: آمریکایی‌ها به‌راحتی منطقه غرب آسیا را رها نمی‌کنند؛ اما آن هوشمندی که سابقا در سیاست‌گذاری‌شان در منطقه دیده می‌شد، دیگر دیده نمی‌شود.

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار