معاون عمرانی استاندار همدان:

اعتبارات بسیج سازندگی در مرمت گلزار شهدای همدان افزایش یافت

معاون عمرانی استاندار همدان از افزایش اعتبارات بسیج سازندگی در زمینه مرمت گلزار شهدای همدان خبر داد.
کد خبر: ۳۶۸۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱ - 05November 2019

به گزارش دفاع‌پرس از همدان، امروز کارگروه ساماندهی و مرمت گلزارهای شهدای استان همدان در استانداری برگزار شد.

در این جلسه معاون عمرانی استاندار همدان با تاکید به اینکه پس از باسازی مزار شهدا در روستاها، مزار بازسازی شده تحویل دهیاری شود اظهار داشت: سعی می‌کنیم اعتبار بسیج سازندگی را نسبت به تخصیص تا حد امکان بیشتر کنیم و نیز مبالغ در حد معقول باشد تا کارهای مهمتری انجام شود.

«محمودرضا عراقی» معاون عمرانی استاندار همدان با اشاره به اینکه در خصوص رفع مشکل برق گلزار شهدا مکاتبات با بنیاد شهید و اداره برق انجام شود گفت: بنیاد شهید و بنیاد مسکن آمار واحدی در خصوص گلزار شهدا و ساماندهی ارائه دهند.

عراقی با بیان اینکه ساماندهی گلزار شهدای استان همدان تا سال گذشته به خوبی انجام شده و امروز تعمیر و نگهداری آن مطرح است خاطرنشان کرد: تعمیر و نگهداری کار دائمی است و با توجه به تورم و افزایش هزینه‌ها باید اعتبارات این بخش افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه انجام کارهای معقول در گلزار شهدا مورد توجه باشد افزود: در تعمیر و نگهداری نیز مردم روستاها و شهرها خود نیز کمک می‌کنند.

حجت‌الاسلام «حسن رضوی» رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان نیز با بیان اینکه زمینی به مساحت 2 هکتار در باغ بهشت همدان به شهدا اختصاص یافته که نظافت، غبارروبی و شست‌وشوی مزارها را مرتب در برنامه داریم عنوان کرد: گلزار شهدای همدان در سال ۸۶ به بهره‌برداری رسیده و بعد از ۱۲ سال کار به اتمام رسیده است.

رضوی با اشاره به اینکه در هر مزار شهید ۱۳ قطعه سنگ استفاده و آن هم گرانیت است که در فضای همدان چسبندگی ندارد و نگهداری آنها با مشکلاتی مواجه بوده گفت: ۱۲ سال پیش این سنگ‌ها تعبیه شده و چون از مصالح نامرغوب استفاده شده آسیب‌هایی می بیند که نگهداری و مرمت آنها را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه در ۱۰ روز آینده سنگ‌هایی شکسته شده مرمت می‌شود افزود: امسال ۸۶ میلیون تومان برای فضای سبز گلزار شهدا هزینه شده و در حفظ و نگهداری نیاز به اعتباراتی است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان با تاکید به اینکه نیاز به اعتباراتی است و امیدوارم استانداری در حفظ و نگهداری مزار شهدا ما را یاری کند گفت: در حال حاضر دفن شهدا و والدین آنها در گلزار شهدای همدان رایگان است و برای جانبازان ۳۰ درصد تخفیف در نظر گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: هزینه دفن شهدا و والدین آنها رایگان بوده اما به دنبال این هستیم هزینه همسر و فرزندان را هم رایگان کنیم که هنوز مجوز نگرفته‌ایم.

«حسن ظفری» مدیرکل بنیاد مسکن همدان با بیان اینکه بیش از ۲۵۳ مزار شهدای روستاها در استان ساماندهی شده‌اند عنوان کرد: ۳ هزار و ۳۸ شهید و والدین آنها در گلزار شهدا دفن شده‌اند.

ظفری با اشاره به اینکه در فرایند زمان بعد از بازسازی، این گلزارها تحویل دهیاری‌ها شده است گفت: ساماندهی راه دسترسی تمام گلزارهای شهدا مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به اینکه هرجا بهسازی روستاها انجام شده سعی شده در آن زمان راه دسترسی گزار شهدا نیز انجام شود افزود: هرجایی که امکان و اختیار باشد ساماندهی گلزار شهدا را انجام می‌دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز گفت: بهسازی راه و آسفالت روستایی به عهده اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گذاشته شده است.

نماینده سازمان بسیج سازندگی نیز  ادامه داد: ۱۸۴ مزار شهدا در استان بازسازی شده که ۶۵ مزار بازسازی اساسی شده است.

«رضا زمانی» معاون عمرانی فرماندار همدان نیز با بیان اینکه ۲ هزار و ۴۴۳ مزار شهدا به شکل عادی، ۷۷ مزار شهدای گمنام و هفت مزار شهید مدافع حرم در همدان است عنوان کرد: در مجموع ۲ هزار و ۵۴۷ مزار شهید در همدان ساماندهی شده است.

زمانی با بیان اینکه در انجام زیرساخت‌ها و آب و برق سیاست این بود که در روستا با همیاری دهیاری کار انجام شود گفت: شهرستان همدان در تعمیر و مرمت گلزارها پیشرو بوده است.

وی عنوان کرد: برای ساماندهی گلزار شهدای روستایی ۶۰ میلیون تومان و شهری  ۳۳ میلیون تومان اعتبار تخصیص داده‌ایم.

«احمد حیدری» معاون سیاسی فرمانداری فامنین نیز با بیان اینکه شهرستان فامنین یک‌هزار و  ۷۶۶ شهید دارد گفت: در حوزه آبرسانی و مرمت و راه‌سازی گلزار شهدای ۶ روستا و تعمیر و مرمت گلزار شهدای چهار روستای فامنین مشکل وجود دارد و در مجموع گلزار شهدای ۲۰ روستا دارای مشکل هستند.

«نسرین کاویانی»، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی رزن نیز با اشاره به اینکه رزن نخستین شهرستانی بود که گلزار شهدایش ساماندهی شد اظهار کرد: ۸۰ درصد کار تحویل داده شده است.

کاویانی با بیان اینکه ۱۴ روستا راه دسترسی مناسب ندارند که سعی می‌کنیم آنها را انجام دهیم افزود: امسال بسیج سازندگی گلزار شهدای سه روستا را مرمت می‌کند.

«مینو نیکبخت» معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی شهرستان بهار نیز با بیان اینکه در شهرستان بهار گلزار شهدا ساماندهی شده است اظهار کرد: یادمان گلزار شهدای بهار و لالجین تکمیل شده و در شهر صالح آباد کار انجام می‌شود.

نیکبخت تاکید کرد: کار در شهر مهاجران نیز در حال انجام است و در روستای بهادربیگ آغاز شده است.

«عمران ضیغمی» معاون فرماندار شهرستان کبودراهنگ نیز با بیان اینکه در شهرستان کبودراهنگ ۱۶۹ گلزار شهدا وجود دارد که ۹۹ مورد شهری است اظهار کرد: در این شهرستان 33 گلزار نیاز به مرمت اساسی دارد.

ضیغمی با بیان اینکه امسال دو روستا توسط بنیاد شهید و بسیج سازندگی مرمت شده است گفت: تمام روستاها تحویل دهیاری‌ها شده و مشکل خاصی وجود ندارد.

«مهدی اسفندیاری»، شهردار شهرستان قروه درجزین نیز با بیان اینکه تعداد گلزار شهدای این شهرستان ۲۸ بوده که سه شهری و ۲۵ روستایی است تصریح کرد: ساماندهی آنها در سال ۹۲ پایان یافته و مشکلی خاصی وجود ندارد.

اسفندیاری بیان داشت: ۳۰ میلیون توسط شهرداری هزینه و بهسازی انجام شده است.

«حمزه عبدکوند» معاون فرماندار اسدآباد نیز با بیان اینکه شهرستان اسدآباد دارای ۴۷ گلزار مطهر شهید و ۳۶۷ مزار شهید است اظهار کرد: اسدآباد یکی از شهرستان‌های پیشرو در بازسازی بوده که تنها ساماندهی گلزار شهدای گمنام در ارتفاعات این شهرستان باقی است.

عبدکوند با تاکید به اینکه تعمیر و مرمت گلزار شهدای گمنام نیاز به اعتبار است گفت: نیاز به اعتبار پایدار است تا کار ساماندهی بهتر انجام شود.

نماینده ملایر در این جلسه با بیان اینکه در شهرستان ملایر ۱۲۴ گلزار مطهر شهدا وجود دارد که  ۱۲ شهری و بقیه روستایی هستند ادامه داد: دو گلزار شهدای روستایی امسال ساماندهی شده است.

وی با بیان اینکه فاز اول ساماندهی گلزار شهدای بهشت هاجر توسط شهرداری انجام شده است گفت: امسال ۸۰ میلیون تومان برای مرمت گلزار شهدا اختصاص دادیم که تصویب نیز خواهد شد.

نماینده‌ای از شهرستان تویسرکان نیز با بیان اینکه ۹۱ گلزار شهدا در این شهرستان وجود دارد یادآور شد: در این شهرستان چهار نقطه گلزار شهدای گمنام است.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی گلزار شهدا انجام شده و تنها ساماندهی دو گلزار شهید گمنام در دانشگاه آزاد باقی مانده است گفت: تمام گلزار شهدای شهرستان را برق‌کشی کرده که برق خورشیدی نیز تعبیه شده است.

این نماینده شهرستان تویسرکان با بیان اینکه ۳۷ روستا فاقد آب و ۲۰ روستا فاقد راه آسفالته است بیان داشت: در حوزه مرمت و بازسازی مزار شهدا تاکنون پنج گلزار شهید روستایی یعنی ۳۵ مزار انجام شده و ۱۰ مزار شهید نیز در دست اقدام است.

«فرهاد فرزانه» مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری همدان نیز در خصوص ساماندهی گلزار شهدای گمنام میدان میشان اظهار کرد: باید ابتدا طرح فنی توسط شهرداری ارائه شود.

فرزانه با اشاره به اینکه وقت کافی در طول سال برای انجام کار در میدان میشان نیست خواستار توجه به این موضوع شد.

وی تاکید کرد: فرمانداران اگر تصور می‌کنند شهرداری‌ها باید درگیر باشند در جلسات خود آنها را وارد کنند و کار به خوبی پیش رود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار