کمالوندی:

فتح قله‌های فناوری توسط دانشمندان ایران اسلامی/ غنی‌سازی در فردو به 4/5 درصد می‌رسد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای کشورمان صنعت شادابی است و دانشمندان ما قله‌های فناوری را فتح کرده‌اند، گفت: حدود ساعت 10 تا 11 صبح شنبه به سطح غنی‌سازی 4 و نیم درصد و به حد پایدار می‌رسیم.
کد خبر: ۳۶۹۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷ - 07November 2019

فتح قله‌های فناوری توسط دانشمندان ایران اسلامی/ غنی‌سازی در فردو به 4/5 درصد می‌رسدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: از پسماندهای دوره‌های گذشته در سایت شهید احمدی روشن 25 تن گاز هگزافلوراید اورانیوم (UF6) تولید کرده‌ایم.

وی افزود:‌ دو هزار کیلو از این گاز به سایت فردو انتقال یافته و به لوله‌های خوراک سانتریفیوژ تحت نظر بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی متصل شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تزریق گاز، خلاء‌سازی خطوط، رساندن سانتریفیوژها به دوره اسمی، بررسی شیرها، سامانه‌های اتوماسیون و زنجیرهای سانتریفیوژها با سرعت بسیار زیاد و موفقیت‌آمیز انجام شده است و تا ساعت 24 پنجشنبه کار خارج کردن گازهای سبک را تمام می‌کنیم و به مرحله برداشت محصول می‌رسیم.

کمالوندی با بیان اینکه در دوره خارج کردن گازهای سبک، محصول پسماند را دوباره مخلوط کردیم، تصریح کرد: از ابتدای نیمه شب چهارشنبه، شیرها را باز و محصول را جمع‌آوری کردیم.

وی ادامه داد: از روز پنجشنبه محصول، نمونه‌گیری می‌شود و تا روز شنبه روند پایداری ادامه خواهد یافت و بازرسان آژانس این نمونه‌ها را می‌بینند؛ حدود ساعت 10 تا 11 صبح شنبه به سطح غنی‌سازی 4 و نیم درصد و به حد پایدار می‌رسیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در این روز در بازدید خبرنگاران نشست خبری نیز خواهیم داشت، گفت: در حوزه غنی‌سازی، روزهای سه‌شنبه و دوشنبه هفته جاری و روز قبل از آن به 8 هزار و 600 سو ظرفیت تولید دست یافتیم و با 900 سو که در فردو به این ظرفیت اضافه می‌شود به 9 هزار و 500 سو خواهیم رسید که این در حدود ظرفیت پیش از برجام که حداکثر 11 هزار سو بود، است.

کمالوندی یادآور شد: صنعت هسته‌ای کشورمان صنعت شادابی است و دانشمندان ما قله‌های فناوری را فتح کرده‌اند و در موقعیت بسیار خوبی هستیم.

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار