دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

انهدام پهپاد متجاوز با سامانه‌‌ای که به هواپیمای «U2» اخطار داده بود

یک پهپاد متجاوز بیگانه با شلیک یک فروند موشک شلمچه از سامانه پدافندی مرصاد که پیش‌تر هواپیمای U2 آمریکایی را رهگیری کرده بود، در منطقه بندر ماهشهر منهدم شد.
کد خبر: ۳۶۹۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵ - 08November 2019

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، بامداد امروز یک فروند پهپاد متجاوز بیگانه با شلیک موشک شلمچه از سامانه پدافند هوایی «مرصاد» نیروی پدافند هوایی ارتش در منطقه بندر ماهشهر مورد اصابت قرار گرفت.

این پهپاد که برای شناسایی مراکز حساس وارد مناطقی از جنوب کشور شده و با استفاده از ترفندهای پنهان‌کاری ازجمله پرواز در ارتفاع پست در حال ادامه مسیر به سمت اهداف مورد نظر بود، توسط سامانه پدافندی مرصاد شناسایی، رهگیری شد و مورد اصابت قرار گرفت. 

سامانه مرصاد پیش از این توانسته بود هواپیمای جاسوسی آمریکا موسوم به U2 را که از بالاترین سطح تکنولوژی بهره می برد، در ارتفاع 60 هزارپایی رهگیری کند و با اخطار  آنرا از حریم هوایی کشور دور کند.

انهدام پهپاد متجاوز با سامانه‌ای که هواپیمای U2 آمریکایی را رهگیری کرده بود

براساس این گزارش، امیر سرتیپ ستاد «علیرضا صباحی‌فرد» فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در این رابطه اظهار داشت: بامداد امروز یک فروند پهپاد متجاوز توسط سامانه‌های بومی نیروی پدافند هوایی ارتش مستقر در منطقه عمومی ماهشهر تحت هدایت شبکه یکپارچه قرارگاه پدافند هوایی کشور منهدم شد.

وی تصریح کرد: این اقدام قاطع و شلیک موشک در واکنش به تجاوز یک فروند پهپاد متجاوز خارجی به حریم هوایی کشورمان بوده است و پهپاد متجاوز قبل از رسیدن به اماکن حساس با هوشیاری کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور منهدم شد.

انهدام پهپاد متجاوز با سامانه‌ای که هواپیمای U2 آمریکایی را رهگیری کرده بود

این گزارش می افزاید؛ سامانه پدافندی مرصاد نوع ارتقایافته سامانه پدافندی «هاگ» است، که در دوران دفاع مقدس از آن در عملیات‌های مختلف جهت تامین حریم هوایی کشور استفاده شد.

سامانه موشکی زمین به هوای «مرصاد» در ارتفاع کم و متوسط کاربرد دارد و در سایت‌های پدافندی ارتش مورد استفاده قرار می گیرد.

پروژه متحرک سازی این سامانه در دوران دفاع مقدس کلید خورد.

در جریان رزمایش ولایت 97 سامانه موشکی «مرصاد» برای نخستین بار رونمایی شد و اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار داد.

ازجمله تغییرات ایجادشده در این سامانه نسبت به نمونه های اولیه ساخت کشور مبدا، افزایش برد موشکی و راداری است و همچنین می توان به دیجیتالی شدن تمامی سیستم‌های آن اشاره کرد.

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده سابق قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) در خصوص قابلیت‌های این سامانه گفت: امروز سامانه مرصاد شاید از نظر ظاهری شبیه به سامانه هاگ باشد، ولی کارکردش کاملا متفاوت است و بهترین قابلیت آن کار در محیط جنگ الکترونیک است.

وی با بیان این که سامانه‌های بومی ما در سطح جهان بی‌نظیر هستند، گفت: سامانه پدافندی مرصاد توانست بر روی لبه تکنولوژی استکبار قفل راداری کند، و این بیانگر توانمندی جوانان ما در مقابله با دشمنان است.

سامانه پدافندی مرصاد با بهره گیری از رادار «کاوش» قادر به رهگیری اهداف تا شعاع 100 کیلومتری است و همچنین می تواند اهداف را در فواصل 40 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار