وام مسکن به کدام گروه از ایثارگران تعلق می‎گیرد؟

به تازگی دستورالعمل نحوه پرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن به ایثارگران ابلاغ شد که در آن مشخص شده است به کدام گروه از ایثارگران این وام تعلق می‌گیرد.
کد خبر: ۳۶۹۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲ - 11November 2019

وام مسکن به کدام گروه از ایثارگران پرداخت می‌شود؟به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، آمارها نشان می‌دهد قیمت مسکن طی یک سال اخیر حتی تا 400 درصد هم افزایش قیمت داشته است، اتفاقی که بیش از هر چیز اقشار آسیب‌پذیر جامعه را دچار مشکلات فراوانی برای تامین مسکن که جزوی از نیازهای ضروری هر انسانی است، می‌کند. در این بین نهادهای مختلف با ارائه تسهیلات مسکن در صدد کم کردن بار تامین هزینه مسکن برای جامعه هدف خود هستند.

از جمله برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران برای کمک به تامین هزینه مسکن ایثارگران اعطای وام و تسهیلات برای خانه دار کردن آنان است. به گفته حجت الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تامین مسکن ایثارگران یکی از اهداف بنیاد شهید در جهت تامین معیشت و رفاه ایثارگران و تامین مسکن مناسب برای ایشان است.

در همین رابطه مجلس شورای اسلامی در پایان هر سال، دولت و بانک مرکزی را مکلف به ارائه تسهیلات برای خرید مسکن ایثارگران می‌‎کند که این اتفاق در سال 97 در جریان تصویب لایحه بودجه سال 98 تصویب شد. این مبلغ با توجه به نرخ تورم و جمعیت شهرها تعیین شده و زمان بازپرداخت آن 20 ساله است.

امسال نیز نرخ این وام با توجه به بالا رفتن قیمت‌های مسکن با شیب تند، اگرچه افزایش داشته است اما همچنان کمک زیادی برای خانه‌دار کردن ایثارگران نمی‌کند.

در حالی شنبه دستورالعمل اعطای این وام از سوی کولیوند مدیرکل مسکن و امور گلزارهای بنیاد شهید و امور ایثارگران ابلاغ شد که در حال سپری کردن هشتمین ماه از سال هستیم. در این دستور العمل که مربوط به سال 98 می‌شود مقرر شده است که در شهرهای بیش از یک میلیون نفر جمعیت مبلغ 130 میلیون تومان، مراکز استان‌ها 100 میلیون تومان، سایر شهرها 85 میلیون تومان، روستاها 50 میلیون تومان و شهرهای جدید معادل سقف تسهیلات مرکز استان‌ها و با نرخ چهار درصد وام دریافت کنند.

با وجودی که پیش از این «نادر نصیری» مدیر کل اسبق بنیاد شهید تهران بزرگ در نشستی خبری از اعطای وام مسکن به همه ایثارگران از جمله جانبازان زیر 25 درصد خبر داده بود اما طبق گفته‌های کولیوند واجدین شرایط دریافت این تسهیلات جانبازان ـ با اولویت درصد جانبازی ـ، آزادگان، خانواده شهدا (همسر، فرزند و والدین)، همسر جانبازان و آزادگان متوفی و یا قیم قانونی آنان طبق ماده ۳ قانون جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر هستند.

بخش بزرگی از جامعه ایثارگری و جانبازان را، جانبازان زیر 25 درصد تشکیل می‌دهند و این قانونگذار است که موظف به تسری تسهیلات برای جانبازان زیر 25 درصد است. چنانچه در سال‌های گذشته امکان اعطای تسهیلات به جانبازان زیر 25 درصد وجود داشت و بنیاد شهید موظف به ارائه تسهیلات مسکن به این افراد بود اما با ابلاغیه جدید جانبازان زیر 25 درصد از لیست ایثارگران واجد شرایط تسهیلات وام مسکن حذف شده‌اند.

در شرایط مختلف و بارها جانبازان زیر 25 درصد به عدم اعطای تسهیلات چه در حوزه مسکن و حوزه‌های دیگر معترض بوده‌اند. اقدامات کوچکی که حتی مجموعه کاملی از ایثارگران را شامل نمی‌شود و تنها به درصدی از آنان اختصاص می‌یابد. در شرایط امروز جامعه که بحث تامین نیازهای اولیه معیشت دغدغه و مشکل بسیاری از افراد جامعه است برداشتن بار سختی‌ها از دوش ایثارگران برعهده بنیاد شهید و نهادهای مسوول است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار